Taxa auto 2013, noua formula de calcul pentru timbrul de mediu
Guvernul a definitivat forma noii taxe auto, aplicata sub forma timbrului de mediu, cu o formula de calcul diferita.
Aceasta conduce la o crestere in medie de circa 10% a sumei de plata pentru masinile Euro 4 si Euro 3, dar vor fi si situatii in care aceasta crestere poate ajunge si la 80%.
De asemenea, se va aplica o scadere cuprinsa intre 60% si 90% pentru masinile Euro 2, Euro 1 si non-euro. Conform noii formule de calcul, suma de plata va scadea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 si cu 90% pentru non-euro.
Alegeri 2024
07:25
Campania electorală s-a terminat. Cele mai marcante momente, de la zboruri private la ferme de troli și acuzații de spionaj
07:08
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A doua zi de alegeri în diaspora. 43.000 de alegători au votat până sâmbătă ora 9:00
21:23
Ciolacu reafirmă că, dacă este ales preşedinte, l-ar desemna premier pe Bolojan şi că îşi doreşte o coaliţie cu PNL
20:58
Marcel Ciolacu este favorit clar pentru câștigarea alegerilor pe platforma pe care s-a pariat masiv în favoarea lui Trump
Cuantumul taxei pentru masinile non-euro, Euro 1 si Euro 2, cu tehnologii mai invechite, va fi totusi mai mic decat cel actual, mergandu-se pe ideea ca aceste masini au o durata scurta de functionare si, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
Exemple:
- La o masina non-euro, o Dacie din 1995: taxa actuala este de 3321 euro, iar timbrul de mediu va fi de 360 euro.
- La o Dacia Supernova, Euro 2, din 2001: taxa actuala este de 1593 euro, iar timbrul de mediu va fi de 684 euro.
- La un Opel Astra, Euro 4, din 2002: taxa actuala este de 285 euro, iar timbrul de mediu va creste la 455 euro.
- La un Volkswagen din 2001-2003, Euro 4, taxa este de 147 euro, iar timbrul va fi de 264 de euro.
CUM SE CALCULEAZA (calcul realizat de Gandul.info)
Suma de plata = [(A x B x(100 - C)]/100, unde:
A = valoarea combinata a emisiilor de CO2, exprimata in grame/km mentionate in Cartea de Identitate a Vehiculului;
B = valoarea timbrului de mediu pentru emisiile poluante, exprimata in Euro/1 gram CO2, prevazuta in anexa nr. 1;
C = cota de reducere a timbrului prevazuta in coloana nr 2 din Anexa nr 2
Pentru autovehiculele de tip M1 (cu maximum 8 locuri) carora le corespund normele de poluarenon-Euro, Euro 1 sau Euro 2 si pentru care nu este specificata valoarea combinata a emisiilor de CO2, dupa formula:
Suma de plata = [E x D x (100 -C)]/100, unde:
C = cota de reducere a timbrului prevazuta in coloana nr 2 din Anexa nr 2;
D = cilindreea – capacitatea cilindrica;
E = timbrul de mediu, prevazut in coloana nr. 3 din anexa nr. 3.
ANEXA1
ANEXA 2
ANEXA 3
ANEXA 4
Timbrul de mediu va fi aplicat numai masinilor tip M1 (destinate transportului de persoane care au, in afara scaunului conducatorului, cel mult opt locuri pe scaune), nu si celorlalte tipuri de vehicule, precum tiruri, autocare sau microbuze, pentru care va fi achitata in continuare actuala taxa auto.
In cazul masinilor inmatriculate inainte de 2007, Guvernul a ajuns la concluzia ca o scutire exclusiv pentru aceste masini nu se poate realiza, deoarece ar constitui discriminare, astfel ca solutia pentru care s-a optat este recalcularea cotelor pentru masinile vechi, in functie de perioada de viata, astfel incat suma de plata sa scada.
Pentru masinile scoase din Romania si inmatriculate in alte tari, se restituie o parte din taxa platita, ca parte reziduala a acesteia (calculata in functie de perioada de utilizare).
Timbrul de mediu va fi calculat in principal in functie de emisia de CO2, luat in calcul in intregime pentru timbru fata de 30% in legea in vigoare, inscrisa in cartea de identitate a masinii sau documentele de omologare.
Timbrul va fi platit o singura data, la prima inmatriculare pe piata din Romania sau la prima transcriere.
In cazul proprietarilor de masini care au dat statul in judecata pentru restituirea taxei incasate ilegal, daca acestora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum si a celor care au inmatriculat autoturismele fara achitarea taxei, noul timbru va fi platit la prima vanzare a masinii.
Modificarile sunt argumentate de Guvern prin faptul ca actuala formula avea valori disproportionat de mari pentru anumite zone de poluare, care nu tineau cont de puterea de cumparare a romanilor, continea in calculul sau, in afara de emisia de CO2, si capacitatea cilindrica (desi acest criteriu era deja taxat la impozitul pe masina, platit la administratia locala), era discriminatorie si atragea amenintari cu infringementul din partea UE.
Pentru unii proprietari, ar putea fi mai avantajos sa isi dea masina la casare, daca intentia Ministerului Mediului de a modifica programul Rabla se va realiza. In proiect se prevede cresterea sumei primite de proprietarul rablei de la 3.800 de lei la 1.500 de euro, iar plata nu se va face prin vouchere ci direct catre proprietar, in bani. Acest proiect este deocamdata in lucru.