TRAGEDIA DIN APUSENI, LIVE UPDATE. Starea actualizata a ranitilor: copilotul nu a putut fi inca supus unei interventii

×
Codul embed a fost copiat

INFORMATII DESPRE AVIONUL CAZUT IN APUSENI, ORA DE ORA, DIN MOMENTUL IMPACTULUI/ INFORMATII IN TIMP REAL / STAREA ACTUALIZATA A RANITILOR

SAMBATA, 25 IANUARIE

ORA 07:28 Supravietuitorii accidentului aviatic sunt acum in stare buna. Cei 4 raniti - 3 medici si copilotul - se afla in continuare la Spitalul de Urgenta din Cluj. Medicii care le ingrijesc fracturile si contuziile le-au pus la dispozitie si un psiholog, care sa-i ajute sa depaseasca mai usor trauma.

FILMUL EVENIMENTELOR DIN 24 IANUARIE

Ora 15:20 Ministrul Apararii, Mircea Dusa, a transmis un mesaj de condoleante familiei Iovan, exprimandu-si regretul pentru pierderea suferita si afirmand ca pilotul Adrian Iovan este un exemplu de altruism si daruire de sine, un model de curaj si profesionalism, care a pus viata semenilor mai presus de a sa.

Citește și
pacienta
Incidentul aviatic de la Cluj a spulberat o noua speranta pentru pacienta care astepta organul prelevat
Ce au păţit poliţiştii care l-au lăsat pe Vlad Pascu să conducă drogat

Ora 15:00 Vicepresedintele PDL Ioan Oltean a declarat, vineri, raspunzand unei intrebari, ca Marcel Opris, seful Serviciului de Telecomunicatii Speciale (STS), nu trebuie sanctionat intrucat nu el era "cel obligat" sa stabileasca locul in care se afla avionul cazut in Muntii Apuseni. "Din informatiile pe care le am eu, nu seful STS era cel obligat sa stabileasca si sa identifice exact locul (in care se afla avionul - n.r.). In opinia mea, nu seful STS trebuie sanctionat, ci ministrii de Interne, al Transporturilor si al Sanatatii. Sunt institutii sub autoritatea acestor ministere care functioneaza, care trebuia sa faca acest lucru, nu STS", a spus Ioan Oltean.

Ora 13:00 Resturile avionului BN2 au fost aduse la Bucuresti si se afla in custodia Centrului de Investigatii si Analiza si Siguranta pentru aviatia civila. In timp ce anchetatorii cerceteaza amanuntit epava, premierul Victor Ponta a anuntat ca ministrul Transporturilor ramane in functie.

Victor Ponta a anuntat ca trimite corpul de control la Romatsa pentru a afla daca au respectat legea cu privire la localizarea avionului prabusit. Epava se afla intr-un hangar al companiei de stat Romaero, iar expertii Centrului pentru Investigatii trebuie sa spuna, printre altele daca sistemul de avertizare al avionului era functional. Specialistii cerceteaza doua posibile cauze ale accidentului: eroare de pilotaj sau defectiuni ale aeronavei.

STAREA ACTUALIZATA A RANITILOR - 24 ianuarie

Supravietuitorii accidentului aviatic de luni, care sunt inca internati la Spitalul de Urgente din Cluj, se intremeaza vazand cu ochii. Ca sa le vina si mai mult in ajutor, medicii care ii ingrijesc le-au trimis si un psiholog, care ii va ajuta sa depaseasca mai usor trauma cumplita pe care au suferit-o.

Desi initial se anuntase ca Razvan Petrescu, copilotul avionului, va fi supus vineri unei interventii chirurgicale la picioare, operatia s-a amanat si asta din cauza ca tanarul de 23 de ani este inca foarte slabit, dupa cantitatea mare de sange pe care a pierdut-o si nu poate suporta inca o operatie.

Cel mai probabil, interventia va avea loc la inceputul saptamanii viitoare. Ceilalti trei medici, care impart cu el acelasi salon, sunt in stare buna.

Rudele pacientilor ar vrea sa-i duca acasa, la Bucuresti, nu pentru ca nu ar fi excelent ingrijiti, ci pentru a-i aduce cat mai aproape de casa, dar deocamdata nu se pune problema transferarii lor.

Ora 11:07 Premierul Victor Ponta a declarat, vineri, la iesirea din sediul MAI, ca jandarmii si echipele de interventie de la ISU nu aveau cum sa gaseasca epava avionului prabusit in Muntii Apuseni in conditiile in care au fost trimisi in alta parte. Primul ministru a spus ca, din pacate, pilotul Adrian Iovan si studenta Aurelia Ion au decedat la scurt timp de la producerea accidentului aviatic.

Ora 11:05 Premierul Victor Ponta a declarat, vineri, ca interventia in cazul accidentului aviatic de luni, din Muntii Apuseni, a fost un esec din care "trebuie sa invatam" si sa existe "o mult, mult mai buna comunicare", pentru ca altfel lucrurile sunt intelese gresit. Primul ministru a spus ca avem un sistem care salveaza vieti, dar procedurile trebuie imbunatatite, astfel incat sa existe o colaborare si o cooperare interinstitutionala.

Ora 11:00 Premierul Victor Ponta considera ca Ramona Manescu, in calitate de ministru al Transporturilor, nu are nicio responsabilitate in cazul accidentului aviatic si nu ar trebui sa demisioneze, el spunand ca responsabilitatile din partea Guvernului au fost deja asumate.

Ora 9:20 Adrian Iovan va fi inmormantat astazi la cimitirul Bellu catolic.

FILMUL EVENIMENTELOR DIN 23 IANUARIE

ORA 21:35 Medicii raniti in accidentul aviatic din Apuseni vor primi diploma de onoare a Colegiului Medicilor din Romania (CMR), a anuntat joi organizatia.

CMR le acorda diploma de onoare medicilor Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul "Sf. Maria" si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius.

De asemenea, Colegiul Medicilor din Romania a solicitat presedintiei acordarea Ordinului Merit Sanitar in grad de Comandor studentei Aurelia Ion si pilotului Adrian Iovan, copilotului si medicilor, implicati in accidentul aviatic din Apuseni.

Biroul Executiv al Colegiului Medicilor din Romania a mai hotarat, joi, sa acorde ajutor financiar familiei studentei Aurelia Ion, a pilotului Adrian Iovan si a copilotului ranit Razvan Petrescu.

CMR va acorda Certificatul de membru onorofic familiei Aureliei Ion, in cadrul Adunarii Generale a Colegiului Medicilor din Romania ce va avea loc in luna martie 2014, a mai anuntat organizatia.

ORA 19:29 "De la voluntari, la ministri, toti cei care au legatura cu tragedia din muntii Apuseni vor fi audiati", sustin procurorii. Acestia au inceput sa cerceteze accidentul, dar si felul in care s-au desfasurat cautarile. Intre timp, investigatorii au terminat evacuarea epavei din padure. Cititi mai multe AICI.

"Am apelat la sateni, pentru ca se pricep de minune la asta", a fost explicatia lor.

Doua ipoteze sunt luate in calcul pentru accident: eroare de pilotaj sau defectiuni tehnice.

Ora 15:30 Premierul Victor Ponta a confirmat ca vicepremierul Gabriel Oprea va asigura interimatul la conducerea Ministerului de Interne, precizand ca a discutat in acest sens cu presedintele Traian Basescu, si a aratat ca PNL va propune un nou ministru in jurul datei de 1 februarie. Citeste mai multe AICI.

Ora 15:20 Accidentul aviatic in care si-au pierdut viata pilotul Adrian Iovan si studenta Aura Ion, iar alte cinci persoane au fost ranite a avut loc in judetul Cluj, potrivit reprezentantilor Oficiului de Cadastru Cluj, care au facut masuratori cadastrale la locul prabusirii aeronavei. "Miercuri, o echipa formata din doi consilieri la Serviciul Cadastru s-a deplasat in teren, in zona Muntilor Apuseni. Scopul deplasarii a fost stabilirea unitatii administrativ-teritoriale, prin efectuarea de masuratori la teren si determinarea coordonatelor locului unde a avut loc accidentul aviatic de luni. Actiunea a facut parte din procesul de colaborare cu autoritatile locale. In urma masuratorilor s-a constatat ca aeronava s-a prabusit pe raza judetului Cluj, in partea de sud a unitatii administrativ-teritoriale Maguri Racatau, la o distanta de circa 300 de metri de limita cu judetul Alba", se arata in documentul citat.

Ora 15:15 Ministrul Afacerilor Interne, Radu Stroe, a anuntat, joi, ca a decis sa isi depuna demisia in semn de onoare pentru apararea demnitatii pompierilor IGSU, care in ultimele trei zile au primit acuzatii nedrepte, desi ei sunt eroii care salveaza vieti. Citeste mai multe AICI.

Ora 14:50 Potrivit unui comunicat de presa transmis, joi, de Parchetului Inaltei Curti de Casatie si Justitie, in continuarea cercetarilor privind accidentul aviatic petrecut luni, procurorii Parchetului Curtii de Apel Alba Iulia au identificat persoane care pot oferi date in legatura cu acest eveniment, o parte dintre acestea fiind deja audiate. Totodata, de la locul accidentului a fost ridicata epava aeronavei, care a fost dusa in comuna Horea, fiindu-i asigurata paza si urmand sa fie transportata la Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS), la Bucuresti, pentru examinarea de catre inspectorii acestei institutii. De asemenea, in acest caz a fost dispusa si efectuarea unor expertize medico-legale.

Ora 14:23 Seful Comisiei de ancheta privind accidentul aviatic din Muntii Apuseni, Sorin Cimpoieru, a declarat, joi, ca epava avionului va fi transportata la Bucuresti, unde va fi conservata pentru continuarea investigatiilor, precizand ca printre cauzele cercetate se numara si conditiile meteorologice, transmite corespondentul MEDIAFAX. El a spus ca resturile epavei, depozitate temporar in comuna Horea, vor fi incarcate si transportate la Bucuresti, unde vor fi depozitate pentru continuarea investigatiilor. Cimpoieru nu a dorit sa spuna locul unde va fi depozitata epava avionului, precizand doar ca va fi in Bucuresti, iar aceste detalii depind de CIAS (Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta aviatiei civile).

Ora 14:15 Intr-un comunicat de presa transmis joi, reprezentantii Spitalului Clinic Judetean de Urgenta Cluj-Napoca a anuntat ca evolutia starii celor patru raniti este favorabila, iar in cazul unuia dintre pacienti "a fost fixata chirurgical fractura de piramida nazala", transmite corespondentul MEDIAFAX. "Evolutia celor patru pacienti internati in sectia de Terapie Intensiva a SCJU este favorabila. La unul din cei patru pacienti s-a redus si s-a fixat chirurgical fractura de piramida nazala. Pentru copilot, rabdomioliza s-a redus si urmeaza sa fie programate interventiile ortopedice", se arata in documentul citat. Cei patru raniti internati la Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Cluj-Napoca Cluj sunt medicii Valentin Calu de la Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul "Sf. Maria" si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius (Bihor ), precum si copilotul Razvan Petrescu.

Ora 14:00 Pilotul Serban Ionescu, fost coleg al lui Adrian Iovan, a declarat, joi, ca avionul care a aterizat fortat in Apuseni "era dotat cu sistemele necesare" si ca "este sigur" ca sistemul ce facilita localizarea aeronavei a emis semnal. "Avionul era dotat cu sistemele necesare. Nu vreau sa comentez ancheta, sunt prea emotionat pentru acest lucru, dar este sigur ca ELP-ul a transmis, a fost auzit din zbor de colegi de-ai mei de la BlueAir si de la alte companii. Si ROMATSA a fost informata despre acest semnal emis pe frecventa 121,5. Nu puteam sa localizam din avion, n-aveam noi aparatura necesara", a spus Ionescu, la Academia de Aviatie, unde a fost depus sicriul cu trupul neinsufletit al lui Adrian Iovan. Intrebat daca ROMATSA ar fi trebuit sa aiba aparatura necesara pentru localizarea avionului, fostul coleg al lui Iovan a raspuns afirmativ: "Normal".

Ora 13:45 Romanita Iovan, fosta sotie a pilotului decedat in urma accidentului aviatic din Apuseni, a declarat, joi, ca i-a spus copilului pe care il are din casatoria cu Adrian Iovan ca "tatal lui este un erou si ca a murit pentru a salva oameni". "I-am spus o poveste despre eroi, cum ii plac lui eroii si cum eroii fac bine si ca tatal lui este un erou si ca a murit pentru a salva oameni", a relatat creatoarea de moda, la Academia de Aviatie, unde a fost depus, joi, sicriul cu trupul neinsufletit al lui Adrian Iovan. Romanita Iovan a venit la Academia de Aviatie impreuna cu fiica pilotului dintr-o alta casatorie, alaturi de care se ocupa de funeralii.

Ora 13:40 Vicepremierul Gabriel Oprea ar urma sa asigure interimatul la conducerea Ministerului de Interne, pana la numirea unui nou ministru, au declarat agentiei MEDIAFAX surse guvernamentale. Radu Stroe a demisionat din postul de ministru al Internelor dupa o discutie cu premierul Victor Ponta.

Ora 13:10 Radu Stroe si-a dat demisia din functia de ministru al Internelor dupa ce s-a intalnit cu Victor Ponta la Palatul Victoria. Citeste mai multe AICI.

Ora 12:10 Fostul sef al IGSU, Ion Burlui, sustine ca structurile de interventie si-au facut datoria in cazul accidentului aviatic din Apuseni, dar asa cum "iarna nu-i ca vara", nici "la muntele nu este ca la campie", precizand ca in acest caz s-a incercat interpretarea politica a unei misiuni operative. Citeste mai multe AICI.

Ora 12:00 Epava avionului prabusit in Apuseni, depozitata in noaptea de miercuri spre joi in targul de animale din comuna Horea (Alba), va fi preluata de anchetatori in cursul zilei si transportata intr-un spatiu care este deocamdata necunoscut, unde va fi examinata de experti in aeronautica, potrivit unor surse judiciare.

Ora 11:00 Senatorul PSD Mircea Geoana cere "o analiza extrem de serioasa, inclusiv in CSAT", pentru a vedea daca interventia dupa accidentul din Apuseni "nu reprezinta cumva si un simptom de harababura in sistemul nostru statal si in sistemul nostru de siguranta nationala". Senatorul PSD declara ca "trebuie taiat in carne vie, indiferent unde duce lantul".

Ora 10:30 Procurorul general al Romaniei, Tiberiu Nitu, a declarat, joi, inainte de sedinta CSM, ca ia in calcul anchetarea modului in care au actionat autoritatile in cazul accidentului aviatic din Muntii Apuseni, in urma caruia doua persoane au murit si alte cinci au fost ranite. "Dosarul se instrumenteaza de colegii nostri de la Parchetul de pe Curtea de Apel Alba-Iulia. Ancheta de la Parchetul de pe langa Curtea de Apel Alba-Iulia vizeaza accidentul aviatic. (...) In momentul in care vom lua o hotarare in acest sens, cu siguranta opinia publica va fi informata", a spus Tiberiu Nitu, inainte de sedinta Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.

Ora 9:00 Procurorii din cadrul Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba au inceput urmarirea penala in rem, in cazul tragediei aviatice de luni. Asta inseamna ca.. intr-o prima etapa se cerceteaza faptele si nu o persoana anume.

Ora 8:00  Sicriul cu trupul neinsufletit al lui Adrian Iovan a fost depus la Academia de Aviatie, de unde va fi dus, joi, la capela Cimitirului Sfantul Ilie din Capitala, urmand sa fie inmormantat vineri, la Cimitirul Bellu catolic. Trupul neinsufletit al lui Adrian Iovan a fost ridicat, miercuri, de la Serviciul de Medicina Legala Alba, de catre fiica acestuia, Irina Iovan. A fost transportat la Bucuresti cu o masina a unei firme de pompe funebre. Rudele, colegii si prietenii au venit de la prima ora a diminetii sa-i aduca un ultim omagiu.

FILMUL EVENIMENTELOR DIN 22 IANUARIE

Ora 22:00 Sef SMURD Bihor: Pilotul si studenta nu ar fi supravietuit nici daca salvatorii ajungeau in 30 minute

Seful SMURD Bihor, medicul Beres Zsolt, primul care a evaluat ranitii accidentului aviatic din Apuseni, a declarat corespondentului MEDIAFAX ca in opinia sa, "pilotul si studenta care au murit nu ar fi supravietuit nici daca salvatorii ar fi ajuns la ei in 30 de minute" de la accident.

"De cand am participat la acea operatiune, sunt obosit de harmalaia mediatica, sa aud ca pilotul si studenta din avion au murit de hipotermie pentru ca nu s-a ajuns la timp la locul prabusirii. Eu nu am facut autopsia, dar judecand clinic si tinand cont si de experienta mea de salvator montan si speo, nu cred ca pilotul si studenta care au murit ar fi supravietuit nici daca salvatorii ar fi ajuns la ei in 30 de minute", a declarat medicul Beres Zsolt, seful UPU a Spitalului Clinic Judetean din Oradea si al SMURD Bihor, coordonatorul in teren al primelor operatiuni de evaluare a starii de sanatate a supravietuitorilor accidentului aviatic din Muntii Apuseni.

El a sustinut ca a se afirma "ca pilotul si fata au murit de hipotermie este o mare prostie".


"Sa afirme cineva ca pilotul si fata au murit de hipotermie este o mare prostie. Copilotul, care era cu femurul fracturat si a pierdut doi litri de sange, nu a murit de hipotermie, ceea ce inseamna ca nu de hipotermie a murit nici pilotul, ci din cauza ca avea rani extrem de grave. De altfel, nu se moare de hipotermie in 30 de minute, asa cum s-a intamplat cu pilotul", a spus Beres.

Acesta a afirmat ca tot "judecata clinica" il determina sa afirme ca studenta de 23 de ani nu a decedat din cauza hipotermiei, ci a leziunilor "extrem de grave" pe care le-a suferit in momentul impactului avionului cu solul.  El a mai spus ca nu crede ca tanara ar fi supravietuit, "chiar daca ar fi fost conditii ideale, vizibilitate, temperatura aerului buna, calda si s-ar fi intervenit in 30 de minute cu un elicopter care sa preia direct victimele".

"Fata avea fracturata coloana cervicala, iar abdomenul era intins, semn al unei imense hemoragii interne. Nu de hipotermie a murit, aceasta este opinia mea categorica. De altfel, si doctorul Ianceu (unul dintre medicii raniti in accident - n.r.) a spus ca fata statea pe un loc mai in spatele avionului, dar a fost proiectata in fata de forta impactului. Practic, ea a devenit tetraplegica din acel moment", a spus seful SMURD Bihor.

Medicul Beres Zsolt a precizat ca a fost desemnat de secretarul de stat Raed Arafat coordonator al activitatilor de evaluare a ranitilor si de evacuare a acestora "din teren" pana la punctul din care acestia au fost preluati de echipajele coordonate de directorul medical al operatiunii, coordonatorul SMURD Cluj, doctorita Golea.

"Luni dupa-amiaza am pornit in interventie dupa ce am fost sunati de dr. Hadrian Borcea (fostul sef SMURD Bihor, acum directorul medical al Spitalului Clinic Judetean din Oradea - n.r.) in jurul orei 16.30. La acel moment nu era clar decat faptul ca s-a prabusit un avion medical, dar nu se stia unde anume, decat ca era vorba despre o zona posibil la limita dintre judetele Cluj, Alba si Bihor. Initial, am fost orientati de catre colegii de la Dispecerat spre Garda (judetul Alba), dar abia am ajuns pe soseaua de centura ca ne-au spus sa ne indreptam spre Belis (judetul Cluj)", a relatat seful SMURD Bihor.

21:45 Doua fete paramedic voluntar la SMURD, primele ajunse la raniti dupa ore intregi prin zapada

Doua tinere paramedic voluntar la SMURD Cluj au fost primele care au ajuns la ranitii din Apuseni, dupa ore intregi prin zapada si cu un rucsac de 18 kilograme.

Le-a impresionat tenacitatea localnicilor, "manati doar de dorinta de a ajunge la raniti", fara sa se planga de frig sau oboseala.

Cele doua au incercat sa o resusciteze pe studenta din avion aflata in stop cardio-respirator si au evaluat starea de sanatate a celorlalte victime.

"Am fost primii si singurii medici care am ajuns la raniti"

Luni dupa-amiaza, Ziana si Raluca erau solicitate sa faca transportul unui pacient de la UPU Cluj-Napoca la o alta clinica, dar s-a dat alarma, astfel ca au trebuit sa anuleze tot si sa plece in Muntii Apuseni, unde au aflat ca se prabusise un avion. S-au intors la baza abia dupa 12 ore.

Ziana Motora are 26 de ani si este medic rezident medicina de urgenta si paramedic voluntar la SMURD Cluj de cinci ani, iar Raluca Zaganescu are 23 de ani si este studenta in anul IV la UMF Cluj-Napoca, paramedic voluntar la SMURD Cluj de patru ani.

"Alarma s-a dat, luni, in jurul orei 16.30-16.45, eram solicitati sa facem un transport din UPU Cluj-Napoca sa ducem un pacient in alta clinica si ni s-a spus sa anulam tot si sa plecam cu o masina de medic de interventie spre presupusul loc al accidentului. Am ajuns la un moment dat in satul Poiana Horea si nu puteam lua legatura cu nimeni, iar localnicii ne-au invitat sa sunam de pe telefoanele lor fixe pentru a afla incotro sa ne indreptam si s-a decis sa mergem mai departe, spre limita de judet dintre Alba si Cluj, iar cand am ajuns acolo ne-am intalnit toate echipajele de Cluj, Bihor si Alba", a povestit Ziana.

"Eram doar trei medici si am fost impartiti fiecare intr-o echipa. Si am mers eu cu Raluca cu cei de la Salvamont Bihor pe care ii cunosteam, era cea mai buna alegere. Am plecat pe jos pe un deal, spre Varful Petreasa, dar nu stiam ca acolo era locul accidentului. Apoi ne-am intalnit cu niste localnici care ne-au spus ca ranitii au fost gasiti si mi-a dat telefonul unuia care era deja acolo. Am vorbit cu cel de acolo, cat mai avem de urcat, si ni s-a spus ca ar fi cam o ora jumatate pe jos. L-am intrebat de starea victimelor, mi-a spus ca doi nu mai raspund si cinci dintre ei «vorbesc». Si am plecat mai departe”, spune tanara.

Aveau la ele un rucsac care cantarea 18 kilograme, cu materiale medicale, o patura de salvare si perfuzabile, pe care l-au carat pana sus.

"Eram in padure, cu salvamontistii din Bihor, cand ne-am intalnit cu localnici. A aparut o masina de teren a unui satean si ne-am urcat in bena, eram peste 20 de oameni, si am urcat pana unde s-a putut si apoi am luat-o iar pe jos prin zapada. La 45 de minute - o ora dupa ce primii localnici au ajuns la victime, am ajuns si noi", isi aminteste Ziana.

Raluca a luat-o inainte si s-a intalnit cu prima masina de teren a celor de la Transylvania Off Road Club care o transporta pe tanara din avion, aflata in stop cardio-respirator, si s-a apucat de manevrele de resuscitare.

"Era agitatie, erau multi localnici, am fost primii si singurii medici care am ajuns la raniti. Tanara era pe bancheta din spate a masinii, o coborasera de la epava pe jos, o bucata de drum, pana unde a putut sa urce o masina de la off road. Am inceput manevrele de resuscitare, a venit Ziana, si am scos-o pe fata din masina pentru ca manevrele trebuie facute pe o suprafata cat de cat plana, sa avem loc. Am inceput manevre avansate, am intubat-o, am facut ce era de facut, apoi am pus-o in masina si am urcat mai departe pentru ca nu stiam starea celorlalte victime. Am rugat doi salvamontisti care erau si paramedici sa continue manevrele pana ajung la ambulanta. Cu ea mai era dr. Zamfir, care ne ruga sa nu o lasam", a povestit Raluca Zaganescu.

Cele doua tinere au urcat mai departe prin padure si au intalnit alti localnici care coborau cu alti doi raniti, printre care si copilotul avionului, carati cu targi improvizate, au vazut ca acestia sunt constienti si i-au rugat pe localnici sa ii coboare pana la masinile de off road.

"Prioritatea era sa coboare pana la o ambulanta, unde era cald, nu avea rost sa ii tinem in frig si zapada, le inrautateam conditia", a explicat Raluca.

Raluca Zaganescu a constatat decesul lui Adrian Iovan.

"Unul dintre doctori era sus in cabina tractorului si unul a fost adus pe bara dintre roti, ca nu il puteam urca, avand fractura de torace si de mana, il tineam de centura, eu cu un localnic. Noi am facut o evaluare a ranitilor, ca vorbesc, ca se misca, si trebuia sa ajunga cat mai repede la masinile de teren. Ei tot repetau ca le este frig, si cel mai important era sa ajunga la caldura, nu necesitau altceva”, a completat Ziana.

Raluca si-a continuat urcusul inca un sfert de ora, alaturi de salvamontisti, care au luat-o inaintea ei, pana la epava avionului, sa vada daca pilotul Adrian Iovan e decedat si sa constate decesul.

"Pilotul era incarcerat in avion, de-abia se putea ajunge la el, si era decedat, am constatat decesul. Am anuntat la 112, am spus sa anunte ca e decedat si am coborat sa o ajut pe Ziana cu celelalte victime. Localnicii au ramas langa epava, sa pazeasca trupul pilotului de animale, pana va fi descarcerat, desi spuneau ca ursii oricum nu mai vin, ca s-au speriat de avion", a subliniat Raluca Zaganescu.

"Nu avea niciun rost sa le facem manevre celorlati raniti, pentru ca ar fi trebuit sa ii dezbracam, sa le prindem o vena, era inutil sa ii tinem in zapada si in frig. Am evaluat starea lor de sanatate, am constatat ca puteau cobori mai departe. Am dat doar ceva adrenalina fetei care era in stop cardio-respirator", a mentionat Ziana Motora.

"Iesim sa ne cautam o vaca, si n-o sa iesim sa cautam sapte oameni?"

In cursul interventiei, fetele de la SMURD Cluj au fost impresionate de localnicii din Apuseni, care nu s-au plans o clipa ca sunt obositi, ca le e frig, ca sunt uzi din cauza zapezii.

"N-o sa uit in viata mea afirmatia lor: iesim sa ne cautam o vaca si n-o sa iesim sa cautam sapte oameni? Erau manati numai de dorinta de a ajunge la raniti, sa ii ajute sa le fie bine, nu s-au oprit din cautari, erau in bluze, in blugi, in pantofi si nu s-au oprit din cautari pana nu au vazut ultima victima in masinile de off road, nu au spus ca sunt obositi, ca le e frig, ca sunt uzi", spune Ziana, amintind si cum un satean a ajutat-o pe colega sa sa ii faca o injectie cu adrenalina rezidentei aflate in stop cardio-respirator.

"La stopul cardio-respirator al fetei, ne-au ajutat localnicii si s-au descurcat atat de bine. Cand i-a spus Raluca unuia ca in rucsac sunt niste fiole micute, le rupeti si acolo e o seringa, sa imi trageti adrenalina, si unul a tras adrenalina, fara niciun fel de pregatire medicala. Ei stiau ca trebuie sa faca bine, le-au dat hainele de pe ei ranitilor, au facut foc, au improvizat targile", a mai spus medicul.

Raluca Zaganescu a povestit cum unul dintre localnici a fost gata sa ii dea caciula din cap pentru a o feri de vantul puternic, iar altul a tras-o de mana dupa el prin zapada pana la genunchi, ca sa poata inainta spre epava.

"Ne-am trezit acolo numai eu si Raluca, trebuia sa decidem ce sa facem, sa incepem manevre, asta ni s-a parut cel mai crunt, sa fii singur cu doua maini si sa trebuiasca sa faci ceva. Dar pentru asta ne-am pregatit. Am umblat cinci ore prin paduri, dar nu a fost o misiune esuata, pentru ca cinci oameni au fost salvati. La ora 1.00 noaptea am ajuns la ambulante, cu toti ranitii, iar la ora 5.00 dimineata ne-am intors la UPU Cluj-Napoca, la baza, dupa 12 ore", a mai mentionat Ziana Motora.

"Cand ne-am intalnit la ambulanta cu dr. Calu, dupa ce a fost coborat de la locul accidentului de avion, i-am pus folia de supravietuire si el mi-a spus ca intotdeauna se gandea cat de bune sunt, cat de bine tin caldura si voia sa isi cumpere una. I-am promis ca ii fac una cadou. A intrebat de ce sa ii dau cadou, pentru ca nu a facut nimic, iar eu i-am spus ca merita pentru simplul fapt ca a supravietuit. Si miercuri i-am adus folia si m-a prins de mana si mi-a spus ca nu ii vine sa creada ca mi-am adus aminte de asta", a mai povestit Ziana Motora.

19:30 "Din situatii de genul celei in care a murit Adrian Iovan nu scapa nimeni." Sunt cuvintele lui Valentin Ialomiteanu, pilotul care zbura pe avionul BN2 cand nu il pilota Iovan. Declaratiile colegului sau explica pas cu pas acest ultim zbor facut de Adrian Iovan.

Vezi mai multe imagini spectaculoase de la inaltime, din locul accidentului aviatic din Apuseni.

Micul avion care poarta pe aripi indicativul YR BNP decoleaza luni, la ora 13.38 de pe Baneasa. La mansa: Adrian Iovan, copilot Razvan Petrescu, un cuplu cu 17.000 de ore de zbor luate laolalta.

E un zbor medical, cu cinci medici la bord, care merg la Oradea sa preleveze organe pentru transplant si sa le duca celor care se zbat intre viata si moarte prin spitalele din tara.

Nu aveau sa mai ajunga la destinatie. Dar niciunul nu stia asta. Turnul de control Sibiu nu anunta pericole.

Valentin Ialomiteanu: "Cei de la Sibiu i-au dat conditiile meteo de la Sibiu si el a zis: Ok, mergem mai departe".

CONVORBIRE ADRIAN IOVAN-TURNUL DE CONTROL SIBIU:

- Tango 111. Soare si ceata la turnul Sibiu. Continuati!
Soare si ceata la turnul Sibiu. Cum ma receptionati? Tango 111 se apropie intrarea in zona, la Sibiu, deocamdata libera de trafic.
- Iovan: Absolut
- Tango 111 ultimul mesaj de la Sibiu: Vantul variabil, doua noduri, vizibilitate 1-0 kilometri sau mai mult? La 6000 de picioare, temeperatura 13 grade, punct 06 grade.

La ora 14.42, Adrian Iovan pilota deja avionul BN2 de o ora si patru minute. Atunci apar primele semne ca ceva nu merge bine. Adrian Iovan cere ROMATSA sa coboare pana la altitudinea de 3050 de metri, din cauza givrajului.

Valentin Ialomiteanu: "El a intalnit o situatie meteo mult mai rea decat s-ar fi asteptat. De la un givraj moderat, sa ajungi la un givraj sever, in cateva secunde, de ordinul a 15-20 de secunde, se depune pe avion un strat gros de gheata."

ROMATSA ii spune tot la ora 14.35 pilotului Iovan ca nu are voie sa coboare sub 3.200 de metri, inaltimea minima de siguranta in acea zona.

Comandantul aeronavei este singurul care poate sa ia decizia daca va continua pe traseul initial, daca aterizeaza, pe primul aeroport, pana trece vremea rea sau daca alege alt traseu.

Ultimele doua variante i-ar fi salvat pe toti cei sapte oameni aflati la bord.

Valentin Ialomiteanu: "Aveau doua alternative: sa coboare la Sibiu, sa aterizeze la Sibiu sau sa iasa sub plafon, unde ar fi fost mai cald, s-ar fi topit gheata si ar fi continuat zborul la vedere, dar nu sub calea aeriana, ci pe valea Muresului, Arad.
Daca ii sugera sa aterizeze la Sibiu era perfect. Sibiul l-a lasat sa-si continue zborul. I-a spus doar ca in zona lui mai trece un avion".

La ora 14.42, Adrian Iovan comunica ROMATSA ca urmeaza sa coboare la 2450 de metri, ca sa scape de givraj. E zona in care radarele nu mai "vad" avioanele si ROMATSA nu mai controleaza nimic.

Valentin Ialomiteanu: "In momentul in care ai coborat sub acea inaltime care e trecuta pe minim cale aeriana se socoteste ca iesi din zborul controlat, zbor controlat de instrumente si treci intr-un zbor necotrolat, adica pe proprie raspundere."

Odata intrat in conditiile VFR, de zbor la vedere, Iovan pierde automat, din cauza altitudinii mici, si legatura cu Romatsa. Iar situatia incepe sa se inrautateasca.

La 15.32 Iovan incearca sa ia legatura radio cu regiunea nord-vest, dar esueaza.

Aleodor Francu, presedinte demisionar al ROMATSA: "Legatura s-a pierdut cu el, fiind la o altitudine foarte joasa. Zburand VFR nu mai zbura pe o cale controlata de noi. Am avut la un moment dat un releu cu o alta aeronava, care ne-a facut legatura pentru ca nu se mai auzea. Si il asteptam sa ne raporteze urmatorul punct care era la intrarea in Oradea. Pana sa ne raporteze acest punct am primit telefon de la 112."

Ultima data cand Iovan a mai fost auzit de cineva si de care vorbeste demisionarul de la ROMATSA a avut loc la 15.35.

In 30 de minute, avionul urma sa se prabuseasca in muntii Apuseni. Avionul, care avea gheata la motoare si aripi, s-a ingreunat si mai mult cand a coborat pana la 1400 de metri sa scape de givraj.

Radu Zamfir: "A pierdut un motor si era preocupat sa tina mansa in maine. Datorita lui am scapat toti cu viata."

Valentin Ialomiteanu: "Din situatii din astea de givraj nu prea scapa nimeni".

Poate ca Adrian Iovan ar fi fost in viata daca echipele de urgenta ar fi fost coordonate eficient de la centru si ar fi ajuns la timp la locul accidentului. Si daca un binevoitor l-ar fi sfatuit sa aterizeze pe aeroportul din Sibiu.

19:20 Cei trei medici si copilotul aeronavei prabusite in Muntii Apuseni nu au parasit sectia de terapie intensiva a Spitalului Judetean din Cluj. Starea lor este stabila, insa cei care ii ingrijesc spun ca nu pot exclude complicatii. Mai ales in cazul copilotului, cel mai grav ranit. 

Nici unul dintre cei trei medici nu doreste sa fie transferat la un alt spital, au anuntat colegii lor din Cluj, care ii vor ingriji si in perioada urmatoare.

Copilotul Razvan Petrescu are leziunile cele mai grave, pentru ca impactul a fost cel mai mare in partea din fata a aparatului de zbor. Aviatorul are picioarele rupte si un poli-traumatism toracic. Va avea nevoie de o interventie la nivelul nasului si probabil de mai multe operatii la membrele inferioare.

Ceilalti chirurgi au scapat mai usor. Medicul Valentin Calu are multiple fracturi costale si o fractura de corp vertebral, fara deplasare.

Doctorul Sorin Ianceu are un traumatism la coloana vertebrala, iar medicul Catalin Pivniceru are o luxatie la mana si o fractura de piramida nazala.
 

18:00 Apropiati si necunoscuti i-au adus un omagiu Aurei Ion"un copil minunat", care voia sa-i ajute pe altii

Colegi, prieteni, o fosta profesoara din liceu, dar si necunoscuti au mers miercuri la capela Cimitirului Ghencea Militar III, unde a fost depus trupul neinsufletit al Aureliei Ion, pentru a-i aduce acesteia un ultim omagiu, oamenii aratandu-se plini de admiratie, tristi si revoltati.

Pe poarta cimitirului, in care presa nu a avut acces, au intrat mai multe grupuri de tineri cu flori, la un moment dat, la intrare, strangandu-se aproximativ 15, carora li s-a alaturat o femeie mai in varsta.

Aceasta s-a prezentat drept Raluca Tudor, fosta profesoara, care a avut-o la clasa pe Aurelia Ion la Liceul Barbu. Grupul strans era format din prieteni ai fetei.

"Nu pot sa cred ca nu mai e Aura, o fata minunata, un copil minunat. (...) Cand am primit ieri telefon mi s-au taiat picioarele", a spus femeia printre lacrimi, avand in mana o poza cu tanara, cu care a continuat sa se intalneasca si dupa terminarea liceului.

Fosta profesoara a mai povestit ca Aurelia, in anul V la Institutul Medico-Militar din Bucuresti, a facut facultatea, pe care si-a dorit-o foarte mult, cu mare pasiune, si ca isi dorea sa intre in trupele NATO, dar si sa se specializeze in cardiologie.

"Invata foarte bine. Si eu am impins-o sa faca medicina militara: «Du-te, ca-i frumoasa, e ceva mai special, esti o fire tenace, e pacat sa nu faci». (...) Era o fata foarte optimista si foarte stapana pe ea si frumoasa, era ca o artista. (...) Facea voluntariat. Ea s-a dus sa salveze niste oameni si, pentru incompetenta oamenilor, copilul asta a ajuns aici", a mai spus femeia aratand ca este revoltata, ca si familia Aureliei si ca toata lumea, pentru ceea ce s-a intamplat.

17:42 Directorul ROMATSA Cluj, Gelu Suliteanu, a declarat, miercuri, ca pilotul Adrian Iovan nu a luat legatura cu Clujul in timpul zborului spre Oradea al avionului prabusit, asa cum se mentioneaza in raportul prezentat la Guvern, Suliteanu spunand ca la Cluj nu mai exista un centru de control zonal.

"In formularea din raport in care se spune ca la ora 15.18 pilotul a intrat in legatura cu Centrul de control zonal Cluj sunt gresiti termenii. Nu exista zona de control decat la Bucuresti, care asigura si un sector Cluj, locatia nu este la Cluj, ci la Bucuresti. Pilotul nu a luat legatura cu Clujul, noi la Cluj nu am avut nicio legatura cu el. Este doar acest Centru Regional Bucuresti, pilotul ar fi incercat sa ia legatura cu el, nu stiu din ce motive nu a reusit. In urma cu cativa ani fusese un centru la Cluj, dar a fost mutat la Bucuresti", a spus Suliteanu.

16:30 Catalin Predoiu: Fac plangeri penale impotriva lui Stroe, Manescu si Nicolaescu pentru neglijenta in serviciu

"Voi formula plangeri penale impotriva ministrilor Stroe, Manescu si Nicolaescu pentru neglijenta in serviciu, pentru ca cineva trebuie sa plateasca daca s-a incalcat legea si eu cred ca s-a incalcat legea", a afirmat Predoiu, intr-o conferinta de presa.

El a spus ca ministrii Manescu si Nicolaescu sunt responsabili morali pentru ceea ce s-a intamplat dupa accident, Manescu avand obligatia, conform legii, sa coordoneze ROMATSA, responsabila pentru cautare si salvare in astfel de situatii, iar Nicolaescu stia de modul in care se desfasurau aceste operatiuni de transplant si nu a facut nimic. "Conducerea ministerului nu si-a exercitat aceste atributii", a adaugat Predoiu.

El a aratat ca ministrul Radu Stroe trebuia sa organizeze de indata o celula de criza la MAI, adaugand ca, daca ar fi facut acest lucru, echipele s-ar fi coordonat si nu ar fi pierdut timp pretios.

"Pentru ca nu era de ajuns acest lucru, ministrul Stroe adanceste drama si durerea familiilor si prietenilor celor care au pierit, prin declaratii naucitoare, declaratii sfidatoare si care reflecta nu numai lipsa de inteligenta, dar si de umanitate. Cum poti sa spui ca regreti accidentul pentru ca s-a intamplat in mandatul tau? Un astfel de om nu are ce sa caute in Guvernul Romaniei"
, a spus Predoiu.

Liderul PDL a mai aratat ca premierul Victor Ponta "negociaza politic, face trafic politic pe cadavrele celor pierduti si livreaza astazi un Acar Paun in loc sa-si demita ministrii incompetenti" si propune "praf in ochi", infiintarea Comitetului pentru situatii de urgenta care deja exista.
"Premierul Ponta, de data aceasta, in timp ce acei oameni mureau, dadea interviuri nonsalant si se hlizea la televizor, asa cum face dansul la vreme de pace", a mai spus Predoiu.

16:08 Cei patru raniti in accidentul aviatic sunt in stare buna, dar raman internati la sectia de terapie intensiva pentru ca traumatismele pe care le au "nu sunt simple" si pot aparea complicatii, spun reprezentantii SJU Cluj, precizand ca la acest moment niciuna dintre victime nu este transportabila.

Medicul coordonator al UPU din cadrul Spitalului Clinic Judetean de Urgenta Cluj, Adela Golea: "Pacientii sunt bine. Raman internati la terapie intensiva pentru ca aici ramanb bolvanii care pot avea si complicatii pentru ca traumatismele nu sunt simple, este vorba despre politraumatrisme. Chiar daca unii mergeau pe picioare, nu inseamna ca nu au leziuni multiple - leziuni faciale, leziuni toracice, leziuni de membre si leziuni toracice. Mai ales unde sunt cu intersectare costala, si pe stanga, si pe dreapta sunt insotite de contuzii pulmonare care pot duce la complicatii".

14:20 Resturile avionului au inceput sa fie scoase din padure cu ajutorul unui tractor cu remorca. Avionul este scos bucata cu bucata, aceasta fiind singura posibilitate de a-l recupera.

14:05: Aleodor Francu, directorul ROMATSA, si-a anuntat demisia.

13:50: "Autoritatile s-au intors la fata locului si incearca sa taie trunchiul de copac de care a ramas suspendat avionul. E posibil ca avionul sa fie taiat in bucati si scos din padure. Nu exista o confirmare oficiala din partea autoritatilor", a transmis corespondentul Stirilor ProTV, Paul Angelescu.

13:20: Primul telefon dat dupa accident a fost efectuat de copilot. Potrivit raportului de la Guvern, copilotul Razvan Gabriel Petrescu si-a sunat tatal cu 15 minute inainte ca medicul Zamfir sa reuseasca apelul la 112.

"In jurul orei 16:01 copilotul RAZVAN PETRESCU l-a sunat pe tatal lui si i-a spus ca au aterizat fortat, intre Pestera Scarisoara si localitatea Belis, ca toti sunt in viata si ca el are picioarele rupte"

13:00 STAREA ACTUALIZATA A RANITILOR

Cea mai grava este starea copilotului Razvan Petrescu: are picioarele rupte si un poli-traumatism toracic. Si chirurgii au traumatisme si fracturi.

"Cei patru pacienti sunt in continuare internati in sectia de Terapie Intensiva 1 si conform celor transmise de Natalia Hagau, sefa ATI1, starea pacientilor este stationara. Pacientii au fost reevaluati de toate specialitatile, chirurgie generala, vasculara, ORL, oftamologie, chirurgie toracica, ortopedie, traumatologie. Unde a fost cazul au fost reevaluate examinarile imagistice si nu au fost indicatii pentru interventii chirurgicale suplimentare", a spus Petru Susca, manager al Unitatii de Primiri Urgente Cluj.

Noi amanunte despre starea celor patru raniti vor fi date publicitatii la ora 15. Intre timp, rudele celor care au pierit isi plang mortii. In aceasta dimineata, fiica pilotului Adrian Iovan a venit la Institutul de Medicina Legala din Alba Iulia, pentru a ridica trupul neinsufletit al tatalui sau.

Raportul prezentat premierului: ROMATSA e de vina pentru accident.

Seful IGSU, Ion Burlui, si-a dat demisia in urma tragediei aviatice din Apuseni. Decizia a fost semnata de ministrul Stroe

George Buhnici despre accidentul din Apuseni: Cu sange cald despre sangele rece, inchegat pe maini

Tupeu de STS: Medicul Zamfir nu a dat coordonatele GPS

FILMUL ACCIDENTULUI AVIATIC PE SCURT:

⇒ LUNI, 20 IANUARIE, ORA 16:16 - Chirurgul Radu Zamfir suna la 112 si anunta ca avionul in care se afla alaturi de alte 6 persoane s-a prabusit in munti.  Echipajul medical aflat la bordul aeronavei mergea la Oradea pentru o interventie de prelevare de organe. 

⇒ LUNI, 20 IANUARIE, ORA 17:00 - Reprezentnatii Inspectoratului pentru situatii de urgenta anunta public ca toti cei sapte ocupanti ai aparatului traiesc, dar si ca mai multe echipe de salvatori din patru judetete alaturi de 200 de localnici au pornit in cautarea lor.

⇒ LUNI, 20 IANUARIE, ORA 18:00 - Autoritatile revin cu informatia ca supravietuitorii sunt in continuare constienti, dar ca au fracturi. In zona incepe sa ploua, iar din cauza cetii salvatorii inainteaza tot mai greu si actioneaza haotic.

⇒ LUNI, 20 IANUARIE, ORA 20.30 - Chirurgul Radu Zamfir il anunta prin telefon pe doctorul Victor Zota ca doi dintre raniti si-au pierdut cunostinta. Cel mai probabuil pilotul Adrian Iovan si tanara studenta.

⇒ LUNI, 20 IANUARIE, ORA 21:00 - Medicul revine inspaimantat si spune ca nu a ajuns nimeni la ei si ca exista riscul sa vorbeasca pentru ultima oara.

⇒ LUNI, 20 IANUARIE, ORA  21.20 - Autortiatile anunta ca au localizat epava. Primul care a ajuns la victime a fost insa un padurar. Omul povesteste o scena terifianta. Medicul Zamfir continua sa ii acorde primul ajutor tinerei studente, desi trecusera aproape sase ore de la accident.

⇒ LUNI, 20 IANUARIE, ORA 22:57 - Surse MAI anunta decesul pilotului Adrian Iovan.

⇒ LUNI, 20 IANUARIE, ORA 23:59 - Tanara, medic rezident, ranita grav in accidentul aviatic produs luni dupa-amiaza la granita judetelelor Cluj si Alba, a incetat din viata, in ciuda interventiei echipei de prim ajutor care i-a facut manevre de resuscitare, au declarat surse medicale.

Trupul studentei moarte in accidentul aviatic din Apuseni, ridicat de Armata de la SML

Trupul studentei de 23 de ani care a murit in urma accidentului aviatic a fost preluat, marti, de reprezentanti ai Armatei, urmand sa fie transportat la Bucuresti, iar trupul pilotului urmeaza sa fie ridicat de membrii familiei, a anuntat Gheorghe Vieru, seful Serviciului de Medicina Legala Alba.

Vieru a spus ca trupul pilotului Adrian Iovan a ramas la Serviciul de Medicina Legala Alba si ar urma sa fie ridicat, cel mai probabil miercuri, de catre reprezentantii familiei.

"Din ce mi-au comunicat colegii, o ruda a pilotului s-a interesat de procedura legala privind ridicarea trupului acestuia, insa nu a anuntat cand va veni dupa acesta", a declarat seful SML Alba.

El a precizat ca Serviciul de Medicina Legala Alba a realizat certificatele medico-legale pentru cele doua persoane decedate, iar la locul decesului a fost mentionata comuna Horea, judetul Alba.

Sinteza declaratiilor de la Institutul Fundeni, despre starea de sanatate a doctorului Radu Zamfir, unul dintre cei raniti in accidentul aviatic din Muntii Apuseni

- Radu Zamfir, inca din primele momente ale incidentului a dat dovada de spirit de echipa, a aratat ca pentru el este important ca colegii de acolo sa fie in siguranta. A fost cel care a initiat resuscitarea colegei noastre.

- La Oradea se afla o donatoare in varsta de 62 de ani. Am declansat procedura de trimitere a echipei de prelevarea la Spitalul Judetean Oradea.

- Sunt momente grele pentru noi, insa nu ne putem permite sa ne oprim activitatea de transplant. Necesitatea unui transport sigur este imperioasa.

- Vad necesitatea de a avea un avion performant, care ar facilita foarte mult activitatea de transplant. Sper ca aceasta propunere sa aiba ecou acolo unde trebuie. Mi-ar place sa spun ca pe langa moartea celor doi, faptul ca cinci sunt in viata este totusi un moment care trebuie sa ne mangaie. Eroul este pilotul principal al aeronavei, care, practic, in conditii extreme, a salvat viata celorlalti.

- Activitatea doctorului Zamfir, un om de exceptie. Ranit fiind, prezenta de spirit de a-si ajuta colegii. Toti au vazut moartea cu ochii. Nici macar nu stiau daca vor fi salvati sau nu.

- Nu facea parte din echipa de prelevare, am inteles ca era vorba de entuziasmul unui tanar care voia sa vada cum se face o astfel de operatie. Nu stiu cine i-a dat avizul. Trebuie intrebat doctorul Zamfir, trebuie lamurite niste aspecte. Doctorul Zamfir era seful echipei.

- Poate fi considerat un accident de munca, da si nu. Sunt lucruri pana la un punct cand fiecare isi asuma o raspundere individuala.

- Doctorul Zamfir era intr-o stare de soc evidenta. De asta nu am cerut amanunte, trebuiau anuntate autoritatile. Erau patru telefoane deschise, cu toate astea nu...nu stiu ce inseamna asta tehnic, nu ma pronunt.

- Un student care si-a luat inclinatia pentru a face mai mult decat face un student, evident ca le acorzi mai multa atentie si ii implici. Nu vad de ce ar trebui sa privam studentii de activitatile la care participam.

- Radu Zamfir era extrem de socat dar a dat dovada de o stapanire de sine fantastica. Era disperat ca nu sunt gasiti la timp. Se afla in stare buna acum.

- Li s-a recomandat sa faca zgomot, sa bata in tabla avionului, sa faca focul. Absolut, erau sanse sa fie salvati daca ajungeau mai repede la ei.

- Am inteles ca, acum, avionul este reparat. Am recurs si la avioane Tarom, uneori chiar cu acceptul pasagerilor.

- La ultimul telefon catre doctorul Zamfir situatia parea disperata. Avionul nu s-a prabusit, a avut o aterizare fortata. Aici a fost experienta, curajul si eroismul lui Adrian Iovan.

- Nu stiau daca vor fi gasiti sau nu, puteau sa moara in timpul noptii nedescoperiti.

 Sinteza declaratiilor de la spitalul Elias despre starea de sanatate a medicului Valentin Calu - unul dintre ranitii in accidentul aviatic din Muntii Apuseni:

- Doctorul Valentin Calu este stabil, are fracturi, dar fara deplasare. Este in stare de soc si este firesc, au fost nenumarate ore pe care le-a petrecut acolo. A fost facuta prima si a doua evaluare, iar maine dimineata urmeaza a 3-a evaluare. Nu se pune problema transportului astazi catre casa, pana maine nu vom avea informatii precise ince priveste revenirea acasa.

- Medical, cred ca ei au fost acolo cu ce le trebuie, restul cred ca stiti mai bine decat noi. Ne punem si noi mari semne de intrebare, de cate ori cat de oportuna este interventia noastra, este pentru noi o mare apasare. Noi lucram cu proceduri, ne straduim sa fim atenti.

- Orice minut care trece, in conditiile unei temperaturi scazute, soc hipotermic, nu poate duce decat la agravarea situatiei.

- Echipele de acolo au reusit totusi sa-i aduca destul de repede au fost dusi in spate pana la primele mijloace de transport. Salvarea lor a fost practic aparitia acelor voluntari, padurari, care au ajuns primii acolo.

- Si-a dat foc la lucrurile personale din sacosa ca se poata incalzi, dupa aceea si-a dat seama ca se poate misca si a incercat sa o salveze pe doctorita care era in soc cardio-respirator.

- El participa la acest curs de pregatire.

STAREA ACTUALA A RANITILOR

Reprezentantii Spitalului Judetean de Urgenta din Cluj-Napoca au anuntat, marti dimineata, intr-o conferinta de presa, ca toate cele cinci victime ale accidentului aviatic, aflate la terapie intensiva, sunt constiente si stabilizate hemodinamic si respirator. "Au fost facute interventii chirurgicale de inchidere a fracturilor inchise si pentru reducedrea luxatiilor. Victimele sunt constiente, stabile hemodinamic si respirator", a spus Cristina Ghervan, directorul medical al SJU Cluj.

Potrivit acesteia, "echipa medicala a adus la cunostinta apartinatorilor situatia medicala a fiecarui pacient". Directorul medical al SJU Cluj a mai spus ca la unitatea medicala au fost mobilizate, pentru primirea pacientilor, Unitatea de Primiri Urgente, Sectia ATI- Chirurgie Generala 1, sectiile Nerurologie si Imagistica, fiind asigurate toate resursele umane si materiale existente.

"Dupa preluarea pacientilor de catre echipa UPU-SMURD, acestia au fost evaluati primar si secundar, asigurandu-se masurile terapeutice de urgenta. Au fost adusi la UPU Cluj-Napoca, unde au fost reevaluati de echipe multidiscipinare de trauma, dupa care s-a decis internarea a sectia de Terapie Intensiva", a declarat, la randul sau, seful UPU Cluj-Napoca, Adela Golea.

Aceasta a subliniat ca ea, impreuna cu alti patru medici din serviciul UPU-SMURD Cluj, s-au deplasat catre locul accidentului aviatic cu o masina de victime multiple, masina Tip B, trei masini de medic de urgenta si o masina de descarcerare. Conducerea SCJU Cluj a anuntat ca va transmite un comunicat de presa la ora 15.00 despre evolutia starii pacientilor.

La Spitalul Clinic Judetean de Urgenta din Cluj-Napoca sunt internati medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul "Sf. Maria" si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius, judetul Bihor, precum si copilotul avionul prabusit, Razvan Petrescu.

Primii trei raniti au fost adusi pe rand la Unitatea de Primiri Urgente 1 din Cluj-Napoca. Primul, medicul Radu Zamfir, de la Institutul Clinic Fundeni, cu rani la sold, a fost adus in jurul orei 2.40, iar urmatorii doi, la aproape o ora si jumatate diferenta - acestia din urma cu o autospeciala SMURD de transport victime multiple. Cei doi erau imobilizati, avand gulere medicale la gat, iar unul dintre ei era infasurat intr-o folie protectoare.

Ultimii doi raniti au fost adusi, marti dimineata, in jurul orei 4.30 - unul cu o ambulanta SMURD de Terapie Intensiva Mobila de la Bihor, iar celalalt cu o autospeciala SMURD cu echipaj de prim ajutor Ranitii vor fi supusi unor investigatii medicale amanuntite si, in functie de starea lor de sanatate, in cazul in care se va impune, autoritatile iau in calcul trimiterea unui avion militar pe Aeroportul International "Avram Iancu" din Cluj, pentru a-i prelua pe cei in stare mai grava si a-i transporta la Bucuresti.

STUDENTA, GASITA IN STOP CARDIO-RESPIRATOR

Medicul sef al UPU Cluj, Adela Golea, a declarat, marti dimineata, ca tanara a fost gasita in stop cardio-respirator, avea traumatisme craniene, fracturi la membre, la bazin, la coloana cervicala si era in stop cardio-respirator, cu temperatura corpului de 18 grade.

Ea a precizat ca s-a incercat resuscitarea tinerei pe toata durata interventiei de coborare a celorlalte cinci victime, insa manevrele au esuat.

Tanara era studenta in anul V la Institutul de Medicina Militara din Bucuresti.

CUM S-A PRODUS TRAGEDIA AVIATICA

Aparatul de zbor a fost invaluit in ceata si cel aflat la mansa a facut tot posibilul sa evite un dezastru. Avionul a aterizat fortat intr-o zona muntoasa si, vreme de 6 ore, oamenii aflati la bord parca au fost pierduti in pustiu.

OPERATIUNEA DE SALVARE

Abia seara tarziu un padurar i-a gasit pe raniti si echipele pornite in cautarea lor au putut sa ii preia si sa ii transporte la spital. Sute de localnici li s-au alaturat pompierilor, jandarmilor, salvamontistilor si politistilor implicati in aceasta operatiune de salvare si au demonstrat ca, uniti, oamenii pot aduce speranta.

Fiecare secunda a fost vitala pentru raniti. Echipele medicale ajunse la locul accidentului s-au mobilizat imediat si le-au acordat primele ingrijiri victimelor. Pe rand, ranitii au fost transportati spre ambulantele de la poalele muntelui.

Laurentiu Todea, salvator: "Nu am putut ajunge cu o masina acolo, am mers cu un tractor si am facut targa din paturi si l-am adus pana la acces la masina".

Nicolae Onesiu, padurar: "Pe cei cu picioarele rupte i-a transportat pe targi din brad, din cetina, din ce au improvizat pe acolo".

Cornelia Trifu, purtatorul de cuvant al CJ Cluj: "Drumul pe care au putut sa ajunga ambulantele era la doi kilometri si oamenii au fost purtati pe brate, ceea ce inseamna ca s-a format un lant viu de la epava avionului pana la ambulante si pasagerii avionului au fost dati din mana in mana. Este o zona muntoasa, greu accesibila si cred ca a fost un efort extraordinar".

Inimile a doi oameni aflati la bordul avionului s-au oprit insa inainte de ajunga salvatorii la ei. Pilotul si o studenta si-au pierdut viata.

Mircea Petrescu, Salvamont Bihor: "Pilotul era incarcarat, era mort".

Nicolae Onesiu, padurar: "A spus ca pilotul este mort si doamna, rezidenta, a murit si ea".

Radu Stroe, ministrul Afacerilor Interne: "E posibil sa fi trait daca erau gasiti mai devreme. Din pacate, versantul nu a permis un acces in timp util, sa spun asa, in conditiile in care s-au produs cele doua decese. Dincolo de aceste aspecte, nu ramane decat faptul ca SMURD putea merge doar pe jos, cu instrumente si tehnici demontate de pe masini, ca sa poata merge la oameni".

FILMUL EVENIMENTELOR DIN 21 IANUARIE

Ora 9:40 Medicul Valentin Calu are lovituri la sase coaste si o vertebra fracturata, dar fara deplasare, starea lui fiind stabila, a declarat marti, pentru MEDIAFAX, directorul medical al Spitalului Elias, dr. Dana Safta. Directorul medical al Spitalului Elias a precizat ca Valentin Calu este in stare de soc, dar spera ca se va recupera cat mai rapid.

Ora 9:00 Procurorii au dispus ca autopsiile in cazul pilotului Adrian Iovan si al studentei sa fie facute la Campeni (Alba), localitate in care se afla trupurile neinsufletite ale acestora, afirma conducerea IML Cluj, care initial anuntase ca pilotul si fata vor fi adusi la Cluj.

 

FILMUL EVENIMENTELOR DIN 20 IANUARIE

UPDATE 00:24

Ultima convorbire a pilotului Adrian Iovan inainte de aterizarea fortata

Pilotul Adrian Iovan a avut ultima convorbire cu cei de la Romatsa dupa ce a trecut de Sibiu, cand a anuntat ca va cobori la o altitudine de 2.100 de metri, mai mica decat cea normala, pentru ca nu vedea nimic din cauza cetii, a declarat presedintele Romatsa, Aleodor Francu.

"A coborat pentru a vedea spatiul. In acel moment, s-a pierdut legatura cu el. De la inceput, s-a stiut ca sunt conditii meteo nefavorabile, dar au plecat in aceasta cursa umanitara. Si faptul ca a reusit sa coboare aeronava intr-o zona extrem de dificila din punct de vedere al reliefului si al conditiilor meteorologice este un succes al pilotului", a declarat presedintele Romatsa.

Francu a mai spus ca echipa medicala era asteptata sa ajunga la Oradea in jurul orei 16.00 si a precizat ca nu exclude ca la aparatul de zbor sa fi aparut probleme tehnice.

UPDATE 23:59

Tanara, medic rezident, ranita grav in accidentul aviatic produs luni dupa-amiaza la granita judetelelor Cluj si Alba, a incetat din viata, in ciuda interventiei echipei de prim ajutor care i-a facut manevre de resuscitare, au declarat, pentru Mediafax, surse medicale.

UPDATE 23:31

Secretarul comunei Horea, Cornel Olar, a declarat ca avionul a fost gasit cu ajutorul padurarilor, care au tras focuri de arma astfel incat sa fie auziti de raniti, iar acestia sa ii ghideze, dupa apropierea la care se auzeau sunetele impuscaturile, spre locul unde se aflau.

Secretarul comunei Horea, Cornel Olar, a declarat ca pentru gasirea ranitilor au fost mobilizati peste 300 de localnici din comuna Horea, in special padurari si oameni care cunosc padurile din zona.

El a explicat ca a pastrat legatura telefonic cu ranitii.

UPDATE 23:15 

Dan Mircea Petrescu, din cadrul Salvamont Bihor, a declarat, la randul sau, ca pilotul este mort si ca avionul "este facut praf".

"O persoana a fost dusa pe brate la un drum, iar ceilalti cinci raniti au venit pe picioarele lor, insa niciunul nu este bine. Va dati seama ca este un avion care a cazut. Avionul este facut praf", a spus Petrescu.

Pilotul Adrian Iovan avea o experienta de peste 16.000 de ore de zbor si licentele in termen de valabilitate, potrivit Ministerului Transporturilor.

Iovan avea 55 de ani si o cariera de aproape 40 de ani ca pilot la Tarom si BlueAir.

Dupa pensionare, el le preda studentilor din anii terminali ai Scolii de Piloti si pilota avioane de mici dimensiuni.

UPDATE 22:57

Purtatorul de cuvant al ISU Alba, Alina Marescu, a declarat ca una dintre victimele accidentului aviatic de luni dupa-amiaza, din Muntii Apuseni, a murit.  Aceasta nu a preciza numele acesteia.

Purtatorul de cuvant al Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta Alba, Alina Marescu, a declarat ca o persoana din cele sapte aflate in avionul care a aterizat fortat a murit, iar celelalte sase victime au fost preluate de echipele de salvare si vor fi coborate pana in comuna Horea, de unde vor fi preluate de ambulante.

Alina Marescu a spus ca persoana decedata este un barbat, fara a oferi alte detalii.

Printre persoanele ranite mai grav se aflau o studenta si pilotul Adrian Iovan, care a ramas incarcerat intre fiarele avionului.

UPDATE 22:52

Seful Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta (IGSU), Ion Burlui, a precizat ca una dintre victimele din avionul care a aterizat fortat este incarcerata, o alta are picioarele rupte, iar o a treia, fracturi la maini.

Burlui a mai spus ca, in prezent, este in desfasurare actiunea de transportare a ranitilor intr-o zona unde se afla autoturisme de teren. 

"Este o persoana in stare foarte grava, se efectueaza manevre de resuscitare", a declarat purtatorul de cuvant al Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta Cluj, Andrei Biris.

UPDATE 22:40

Victor Zota:"Erau intr-o stare extrem de grava, unii chiar inconstienti, probabil din cauza politraumatismelor pe care le-au suferit, precum si a socului hipotermic care, va dati seama, dupa 4-5 ore s-a instalat. Ei erau imbracati in echipament de spital, nu erau imbracati in echipamente de iarna. Nu stiu cati aveau rani extrem de grave, dar pot sa va spun ca unul dintre ei aveau o mana rupta, altul avea un picior rupt, mai erau cu traumatism de coloana."

Medicii au facut un foc pentru a fi identificati, si singurele indicii au fost date pana acum prin 112: "Suntem intr-o padure si vedem o partie" au fost informatiile primite.

De cateva ore a si inceput sa ploua in zona, este ceata, iar operatiunea a fost extrem de dificila. Salvatorii au adus si caini de cautare.

UPDATE 22:37

O persoana grav ranita in accident a fost coborata de catre echipele ISU de la locul unde a avut loc aterizarea fortata la un drum unde sunt mai multe ambulante SMURD, iar un echipaj al SMURD Cluj face manevre de resuscitare.

"Este o persoana in stare foarte grava, se efectueaza manevre de resuscitare", a declarat purtatorul de cuvant al Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta Cluj, Andrei Biris.

La randul sau, Gheorghe Giurgiu, un localnic din judetul Alba care i-a gasit pe raniti a declarat ca pilotul ar fi prins intre fiarele avionului si ca echipele ISU ii acorda ajutor.

UPDATE 22:32

Victor Zota, directorul Agentiei Nationale de Transplant pentru Stirileprotv.ro: "Ultimele informatii de la doctorul Zamfir - a resuscitat-o pe rezidenta, iar impreuna cu cei doi padurari, au transportat-o spre o ambulanta, nu stim daca va supravietui sau nu. Ceilalti oameni din echipaj sunt intr-o stare grava. Pilotul aeronavei era inconstient de cel putin doua ore si nu stim daca va supravietui".

In ce conditii au asteptat salvarea:

"Starea psihica a fost dezastruoasa. A fost un soc traumatic si hipotermic si au avut multiple politraumatisme. Starea este extrem de grea. E inexplicabil pentru mine ca in 2014, cu patru telefoane mobile functionale in acelasi timp, sa nu poata fi identificat locul in care s-a prabusit acest avion. Domnul Zamfir a sunat la 10 minute dupa ce a picat avionul. E inimaginabil ca in 2014, dupa ce s-au investit milioane de euro, dupa 7 ore, sa nu se stie, sa caute doi padurari", a mai spus Victor Zota.

UPDATE 22:30

O echipa de la Salvamont Bihor a ajuns la locul unde se afla cele sapte victime din avionul care a aterizat fortat intr-o zona din Muntii Apuseni.

Purtatorul de cuvant al Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta Alba, Alina Marescu, a declarat ca avionul a fost gasit in zona Varfului Petreasa, iar la fata locului au ajuns doar padurarii si localnicii din Horea si salvamontistii din Bihor.

Alina Marescu a spus ca doua persoane au fost coborate de catre localnici si padurari pe brate pana intr-o zona unde se aflau masini de teren.

UPDATE 22:24

Cornelia Trifu, purtatorul de cuvant al Consiliului Judetean Cluj: "Am vorbit cu colegii mei acum 30-40 de minute, cand mi-au confirmat ca avionul si pasagerii au fost gasiti si toti sunt in viata.  Au fost organizate trei echipe mari, mixte, in toate echipele au fost medici si salvamontisti. Toti salvamontistii au pregatire de paramedici".

"Nu am detalii in privinta ranitilor, doar ce a dat presa, nu pot da nimic in plus. Conteaza ca sunt in viata, ca au fost gasiti. Fara indoiala, conform protocoalelor, dupa transportul ranitilor, zona va fi izolata, urmand ca organele in drept, specialistii in aviatie, sa cerceteze cauzele accidentului, mai ales ca avionul a fost pilotat de un om cu experienta", a mai spus Cornelia Trifu.

UPDATE 22:22

Lucian Forda, seful Salvamont Alba,  a declarat pentru Stirile ProTv ca echipa formata din medici si salvamontisti va ajunge la avion in aproximativ o jumatate de ora, o ora.

UPDATE 22:06

Padurarul Corneliu Olar, care a coordonat operatiuni locale de gasire a victimelor, a relatat la un post de televiziune ca unul dintre raniti era intr-o stare critica si a fost transportat de catre sateni pe brate pana in localitatea Pietreasa, situata la limita judetelor Alba si Cluj, de unde sa fie preluat de ambulanta.

"Mai era o fata in stare foarte critica", a spus Olar, precizand ca unul dintre raniti era incarcerat in avion.

Gheorghe Giurgiu, unul dintre localnicii din judetul Alba care l-a insotit pe padurarul care a gasit ranitii, a declarat corespondentului Mediafax ca starea acestora "nu este prea buna".

"I-am gasit, nu sunt intr-o stare prea buna, va dati seama. Acum le facem foc pentru ca le este frig. Sunt sapte persoane, iar o femeie este intr-o stare mai grava", a spus Giurgiu.

Acesta a precizat ca este localnic din Pietreasa si a participat impreuna cu mai multe persoane la actiunea de cautare.

UPDATE 21:38

Victor Zota, directorul Agentiei Nationale de Transplant pentru Stirileprotv.ro: "Ultima oara cand am vorbit cu domnul Zamfir, victimele nu erau localizate. Au incercat si au reusit sa aprinda un foc. Toti ceilalti pasageri erau in stare grava, unii erau inconstienti. El era printre cei care mai reuseau sa se miste. Probabil din cauza poli traumatismelor si a socului hipotermic. Ei aveau echipamente de spital, nu aveau echipamente de iarna. Nu stiu cati dintre ei aveau rani grave, pot sa va spun ca unul avea o mana rupta, altul avea un picior rupt, mai era unul cu traumatisme de coloana. Doi pareau inconstienti. Cele doua persoane inconstiente sunt pilotul si medicul rezident. Mai era un coleg care se putea deplasa, in afara de doctorul Zamfir. Nu aveau paturi sau mancare in avion. Avionul a avut o aterizare fortata si s-a spulberat, din ce am inteles de la doctorul Zamfir. Practic avionul a fost dezintegrat cand a intrat in contact cu brazii, din ce am inteles eu de la el."

UPDATE 21:35

Potrivit purtatorului de cuvant al Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta Alba, Alina Balas, in jurul orei 21.30 la numarul de urgenta 112 a fost primit un apel de la un padurar care cauta in zona Petreasa si care a gasit epava avionului si victimele la limita judetelor Cluj si Alba.

"Au fost gasite avionul si victimele, iar acum toate echipele se indreapta spre locul respectiv, avand de parcurs aproximativ un kilometru pana la locul respectiv", a spus Alina Balas.

Seful IGSU, Ion Burlui, a declarat ca echipe medicale sunt pregatite sa preia ranitii, urmand sa decida la ce spitale vor fi dusi acestia.

UPDATE 21:27

Ion Burlui, colonel IGSU, a confirmat pentru Stirile ProTv ca epava a fost gasita, ranitii erau langa aeronava. Toti cei 7 sunt in viata, insa nu se stie starea lor exacta.

Premierul Victor Ponta a anuntat si el, luni seara, ca persoanele ranite in accidentul de avion de langa Belis au fost gasite, urmand a se organiza transportul acestora la spital.

Ponta a spus, la un post de televiziune, ca a cerut sa fie informat imediat cand ranitii sunt gasiti.

Surse medicale au precizat, pentru MEDIAFAX, ca ranitii au fost gasiti de un padurar care cunoaste zona si care a transmis coordonatele echipelor de salvatori.

 

UPDATE 21:02

Coordonatorul de transplant Victor Zota a declarat luni seara, pentru Mediafax, ca unul dintre medicii aflati in avionul care a aterizat fortat i-a comunicat telefonic ca doua dintre victime si-au pierdut cunostinta.

"Am vorbit la telefon cu unul dintre medici, in urma cu aproximativ o jumatate de ora (20.20 - n.r.), si mi-a spus ca doi dintre cei care se aflau in avion si-au pierdut cunostinta", a spus Zota.

UPDATE 20:55

Medicii si echipajul avionului care a aterizat fortat intr-o zona muntoasa accidentata de la granita judetelor Cluj, Alba si Bihor sunt cautati, luni seara, la patru ore si jumatate de la accident, de peste 70 de pompieri salvatori, jandarmi montani, politisti si salvamontisti, potrivit IGSU.

"Peste 70 de pompieri salvatori din judetele Cluj, Bihor, Mures si Alba sunt implicati in actiunea de cautare-salvare a persoanelor care au suferit in urma accidentului aviatic. Acestora li s-au alaturat efective ale jandarmeriei montane, politiei, echipe de salvamontisti si angajati ai Parcului National Munti Apuseni", se arata intr-un comunicat al Inspectoratului de Stat pentru Situatii de Urgenta (IGSU).

UPDATE 20:40

Cele 7 persoane aflate la bordul aeronavei sunt: 

Adrian Iovan si copilotul sau, Radu Zamfir, chirurg spitalul Fundeni Valentin Calu, chirurg spitalul Elias, Catalin Pivniceru, chirurg spitalul Sf. Maria, Sorin Ianceu, medic la spitalul municipal Beius, dar si o rezidenta la spitalul Fundeni.

UPDATE 20:22

Premierul Victor Ponta a declarat, luni seara, la un post de televiziune, ca supravietuitorii aterizarii fortate din Cluj sunt in viata, dar sunt "raniti foarte grav".

"Sper sa ii gaseasca pe supravietuitori", a spus Ponta.

Potrivit acestuia, problema a fost legata de localizare.

"S-a reusit localizarea cu aproximatie", a spus Ponta.

UPDATE 20:13

Seful Ocolului silvic de la Poiana Horea (Cluj), Felician Petruta, a declarat, luni seara, ca informatiile unde s-ar afla avionul cu cele sapte victime sunt neclare si ca este posibil ca aeronava sa se afle in zona Fantanele, spre coada lacului, la 70-80 de kilometri de Pasul Ursoaia.

Seful Ocolului silvic a mai spus ca echipele de interventie cauta, la pas, in toata zona Ursoaia, si ca la operatiune participa si aproximativ 200 de localnici.

El a precizat ca in zona, unde este zapada, terenul este foarte accidentat, cu pante de pana la 45 de grade.

La randul sau, primarul localitatii Belis, Viorel Crainic, afirma ca in zona semnalul telefonic este foarte slab. El a mai spus, de asemenea, ca temperatura este in jur de 0 grade Celsius.

Viorel Crainic a declarat corespondentului Mediafax ca au fost formate mai multe echipe de cautare, suprafata care trebuie acoperita fiind de circa 10 kilometri patrati.

"Suntem in zona Poiana Horea, e o zona greu accesibila, cu zapada. Au fost formate mai multe echipe din jandarmi, salvamontisti, dar si zeci de localnici din comunele Belis si Horea. Suprafata de acoperit este de circa 10 kilometri patrati. E o zona dificila, unde nu prea este semnal la telefon”, a spus Crainic.

Seful Salvamont Vladeasa, Florin Mihut, care participa si el la operatiunea de cautare a victimelor, spunea ca in zona unde a aterizat fortat avionul zapada este "pana la brau", ceata este foarte densa, iar salvamontistii, care au targi montane, se pot orienta foarte greu, chiar si in conditiile in care victimele incearca sa semnalizeze cu sursa de lumina.

El a mai spus ca echipele de cautare incearca sa faca zgomote pentru a fi auzite de catre victime.

UPDATE 19:45

Victor Zota, reprezentantul Agentiei Nationale de Transplant, care a tinut legatura cu medicii. "Din nefericire, situatia e tot mai rea. Desi au fost localizati teoretic, nu se poate ajunge la ei. Starea lor s-a inrautatit. Situatia este mult mai grava, ii paste socul hipotermic. Au fracturi, contuzii de coloana".

UPDATE 19:35

Catalin Chirca, ISU: "Inca nu a fost realizat contactul fizic cu victimele. Zona este impadurita, e noapte, e dificil sa ajungem la ei. Ei sunt prinsi in acel avion, nu stim in ce masura vor auzi salvatorii zgomotele facute de victime"

Lucian Forda, salvamontist: "Am renuntat la masini, ii cautam pe jos. Cel mai greu e sa-i localizam. Speram ca in scurt timp sa-i localizam, apoi stim ce avem de facut"

UPDATE 19:30

Cornelia Trifu, consiliul judetean Cluj. "Terenul este greu, este zapada, ei sunt in padure, speram sa-i transportam rapid la spitalul din Cluj. Colegii de la Salvamont mi-au spus ca i-au localizat, au primit repere si sunt foarte aproape, e posibil sa-i si fi gasit".

"La fata locului e ceata, temperatura fiind sub zero grade. Suntem imprastiati in toti muntii, cu 50-60 de localnici din munti care stiu zona. Ii strigam, se aud strigate. Alaturi de noi sunt padurari de la Scarisoara", a spus viceprimarul din Horea.

UPDATE 19:20

Purtatorul de cuvant al Consiliului Judetean Cluj, Cornelia Trif, a declarat corespondentului MEDIAFAX sa salvamontistii din Belis au ajuns, luni seara, la locul unde se afla avionul care ar fi aterizat fortat, in zona Pasului Ursoaia.

"Salvamontistii din Belis au ajuns la locul accidentului aviatic, i-au gasit pe toti cei sapte raniti si le-au acordat primul ajutor si au transmis coordonatele locului celorlate echipe de interventie. Din primele informatii, ranitii sunt in stare stabila", a spus Trif.

Operatiunea de cautare a victimelor a durat aproximativ trei ore.

UPDATE 19:00

Primele echipe de salvare, respectiv salvamontisti din Belis, au ajuns, luni seara, la locul unde se afla avionul care avea la bord echipaj medical si care a aterizat fortat intr-o zona accidentata de la granita judetelor Cluj, Alba si Bihor, gasindu-le pe victime in zona Pasului Ursoaia.

Medicii au trebuit sa faca zgomot pentru a putea fi localizati, aceasta fiind singura metoda in conditiile in care toata zona era acoperita de kerosen.

UPDATE 18:30

Echipele de interventie trimise unde a aterizat fortat avionul cu medici care zbura de la Bucuresti la Oradea nu pot gasi locul unde s-ar afla epava, care a fost localizata aproximativ intr-o zona muntoasa accidentata, la peste 1.400 de metri.

Surse medicale au declarat, pentru MEDIAFAX, ca medicii si echipajul din avionul care a aterizat fortat nu fost gasiti pana la ora transmiterii acestei stiri, in ciuda faptului ca a fost localizata aproximativ zona unde s-ar afla aeronava.

Presedintele Consiliului Judetean Cluj, Horea Uioreanu, a spus, la la randul sau, ca din informatiile pe care le are de la seful Salvamont Cluj, care a trimis echipaje la fata locului, zona in care se afla avionul este la granita judetelor Cluj, Alba si Bihor.

El a precizat ca avionul s-ar afla in zona "Ursoaia", care este foarte accidentata si se afla la o altitudine de peste 1.400 de metri.

"Cea mai mare problema este localizarea avionului", a spus Uioreanu.

18:00 Avionul sanitar mergea la Oradea sa preleveze organe de la un pacient aflat in moarte cerebrala, a aterizat fortat, iar cele sapte persoane aflate de bord au fost ranite. 

Avionul a decolat de pe aeroportul Baneasa si se indrepta catre Oradea, insa, nu se stie din ce cauza a fost nevoie de aterizarea fortata intre localitatile Ursoaia si Poiana Horii.

La bord erau, in afara de pilot si copilot, patru medici si un student.

Imediat, mai multe echipe de la ISU Cluj, Alba si Mures, dar si un elicopter SMURD de la Inspectoratul general de Aviatie din Bucuresti au fost trimise catre locul accidentului.

Deocamdata, nu se stie exact care este starea ranitilor, dar se pare ca nicuna nu este in stare critica. 

Unul din pasagerii din aeronava au sunat la 112 si a anuntat accidentul.

Medicul Radu Zamfir, aflat in avionul sanitar, a vorbit pentru Stirile ProTV de la locul incidentului si a spus ca sunt bine si ca asteapta echipele de ajutor. Ei se afla intr-o zona muntoasa. Raed Arafat a trimis un elicopter in zona.

Avionul sanitar - fabricat acum 40 de ani. Aeronava a avut probleme si in trecut

Avionul, plecat de la Bucuresti spre Oradea, este de tip BN2 si ar fi aterizat fortat in judetul Cluj, fiind pilotat de Adrian Iovan, au declarat anterior, pentru Mediafax, oficiali din MAI.

Oficiali din MAI au precizat ca avionul, de tip Britten Norman 2 (BN 2), are doua motoare, o viteza de croaziera de 200 kilometri pe ora si poate transporta opt pasageri.

Avion tip Britten Norman 2

Ministrul Apararii, Mircea Dusa, a declarat ca a fost informat despre producerea incidentului.

El a precizat ca a fost solicitat sprijinul MApN pentru operatiunea de cercetare-cautare.

"Noi ii sprijinim cu elicopetre si cu tehnica speciala pentru cautare, daca vremea permite si tinand cont de faptul ca se insereaza", a subliniat Dusa.

El a spus ca este vorba despre o aeronava a Scolii de aviatie, precizand ca atributii in privinta coordonarii operatiunii au Romatsa si departamentul aviatiei civile.

La 9 ianuarie 2006, patru persoane - doctorul Liliana Puiu, asistenta Mioara Hauta, pilotul Valentin Stanescu si copilotul Augustin Toma - si-au pierdut viata dupa ce elicopterul care transporta un echipaj SMURD s-a prabusit in apropierea aeroportului din Iasi.

 

Elicopterul de la SMURD Mures s-a retras din zona accidentului aviatic, din cauza cetii

Elicopterul de la SMURD Mures trimis la locul unde a aterizat fortat avionul care zbura de la Bucuresti spre Oradea s-a retras din zona accidentului, din cauza cetii, au declarat  oficiali din Ministerul Afacerilor Interne (MAI).

"Conditiile meteo nu permit aterizarea, astfel ca elicopterul a fost nevoit sa se retraga", au spus sursele citate.

In acest conditii, la locul accidentului vor interveni trei ambulante, doua masini de interventie pentru victime multiple si jandarmii montani, despre care surse medicale au precizat anterior ca ar fi ajuns deja la fata locului.


 
Articol recomandat de sport.ro
FOTO Cum a fost surprins Dani Alves la trei zile după ce a ieșit din închisoare
FOTO Cum a fost surprins Dani Alves la trei zile după ce a ieșit din închisoare
Citește și...
Primele teorii despre aterizarea fortata, in lipsa oricaror confirmari oficiale. Ce s-a intamplat cu avionul pilotat de Iovan
Primele teorii despre aterizarea fortata, in lipsa oricaror confirmari oficiale. Ce s-a intamplat cu avionul pilotat de Iovan

Luni, 20 ianuarie 2014, ora 13.30, avionul bimotor BN2 a decolat de pe aeroportul Aurel Vlaicu Baneasa cu destinatia Oradea, unde ar fi trebuit sa ajunga la ora 16.30.

Incidentul aviatic de la Cluj a spulberat o noua speranta pentru pacienta care astepta organul prelevat
Incidentul aviatic de la Cluj a spulberat o noua speranta pentru pacienta care astepta organul prelevat

Ficatul care urma sa fie prelevat de la donatorul de peste 60 de ani din Oradea trebuia sa ajunga, luni seara, la o femeie bolnava de cancer din Bucuresti.

S-a facut pilot dupa un cosmar si a ajuns sa salveze vieti. Cine a fost Adrian Iovan
S-a facut pilot dupa un cosmar si a ajuns sa salveze vieti. Cine a fost Adrian Iovan

Incidentul aviatic produs la Cluj nu a avut un final tragic pentru ca la mansa avionului s-a aflat un pilot experimentat, Adrian Iovan.

Recomandări
O dronă militară s-ar fi prăbușit în Brăila. Localnicii au filmat-o când a trecut peste casele lor. VIDEO
O dronă militară s-ar fi prăbușit în Brăila. Localnicii au filmat-o când a trecut peste casele lor. VIDEO

Este alertă în Brăila, după ce o dronă militară s-ar fi prăbușit joi seară pe un câmp, la aproximativ 15 kilometri de oraș, în Insula Mare a Brăilei.

„Proba” deținută de Rusia în cazul atentatului din Moscova pune Vestul pe jar: „Niște neguțători de bălegar”
„Proba” deținută de Rusia în cazul atentatului din Moscova pune Vestul pe jar: „Niște neguțători de bălegar”

Rusia a anunţat joi că deţine ”proba” care arată că autorii atentatului soldat cu 143 de morţi în apropiere de Moscova întreţineau legături cu ”naţionalişti ucraineni”, acuzaţii catalogate de către Statele Unite drept ”propagandă absurdă”.

România, în Schengen aerian și maritim, din 31 martie. Se schimbă regulile pe toate aeroporturile. Cine nu poate părăsi țara
România, în Schengen aerian și maritim, din 31 martie. Se schimbă regulile pe toate aeroporturile. Cine nu poate părăsi țara

A început numărătoarea inversă până la intrarea României în spațiul Schengen aerian și maritim. În noaptea de sâmbătă spre duminică se vor schimba regulile, iar autoritățile fac ultimele pregătiri.