„Viitor cu clasă”. Consiliul Elevilor, despre modificările din învățământ: ”E nevoie de mai mult”
Schimbarea structurii anului școlar și renunțarea la teze este un pas mic, dacă nu se schimbă programa școlară: planurile cadru, manualele și sistemul de evaluare al copiilor.
Consiliul Național al Elevilor cere urgent o schimbare profundă în sistemul de educație din România.
”Trebuie să înțelegem că școala îl are în prim plan pe elev, trebuie să adaptăm condițiile din școală la nevoile reale ale elevilor pentru că altfel nu ajungem nicăieri. Ceea ce s-a schimbat acum, prin modificarea unei structuri școlare, nu este o modificare de anvergură, nu avem semestre și trimestre, e o vacanță în plus, dar e aceeași structură. E nevoie de mai mult pentru a schimba ceva.” - spune Robert Avram, președintele Consiului Național al Elevilor invitat la emisiunea „Viitor cu Clasă”, realizată de jurnalistul Pro TV Roxana Hulpe.
„Reforma programei școlare trebuie să fie o prioritate mai mare decât a contat până acum, planurile aprobate în 2009, este absurd să credem că ele să fie adaptate nevoilor societății în care trăim. Manualele și programa școlară, la fel. Nu sunt conținuturi adaptate societății în care trăim.”
„Nu e o schimbare atât de mare precum pare, avem o singură vacanță în plus față de anii trecuți, e vorba de vacanța din octombrie care apare la sfârșitul primului modul și care în trecut era oferită numai pentru elevii din ciclul primar și din învățământul preșcolar, acum este pentru toți elevii din România. În rest, vacanțele arată cam la fel. Vacanțele din februarie care despart modulul 3 de 4 e clasica vacanța intersemestrială, nu avem atât de multe fragmentari, iar asta e și din cauza modului în care comunicarea s-a facut. Ministerul Educației putea să comunice mai bine, pentru a se înțelege că nu e o modificare atât de mare.”
Trebuie să se schimbe profund modul de evaluare al profesorilor și să dispară subiectivismul. După contestații vedem diferențe de 3-4 puncte, este inacceptabil.
Consiliul Național al Elevilor a cerut o reformă de evaluare.
„Evaluarea standardizată cu subiect unic la nivel național pentru ca este foarte important să eliminam diferențele de evaluare, vedem foarte multe situații în care de la clasă la clasă, deci nu mai vorbim de la un mediu la altul, diferențele în evaluare sunt enorme. Asta s-a vazut și la contestații la Bacalaureat și la Evaluarea Națională de anul trecut unde am avut mii de lucrari care după a doua corectare rezultatele au fost substanțial modificate, nu vorbim de 10 sutimi ci de puncte in plus, de 2 ,3,4 puncte chiar, astfel de situații sunt inacceptabile pentru o evaluare obiectivă și corectă în România”, mai spune Robert Avram, președintele Consiliului Național al Elevilor.
„Noi am lansat două propuneri în atenția Ministerului Educației și experților în educatie: pe de o parte înlocuirea tezelor cu altă formă de evaluare sumativă bazată pe feedback. Teza ar trebui să reprezinte momentul în care tu ca elev vezi unde ai greșit și ce poți face, ori asta în România nu se intamplă, de multe ori teza și-a pierdut relevanța, era doar o notă trecută cu roșu si avea un procent mai mare, feedback-ul nu există. Erau teze cu ceva roțu pe ele și când erau corectate aveau un semn al întrebării pe ele, ce putea intelege un elev? Propunem, implementarea unor evaluări standardizate,moderne, pentru a elimina subiectivismul uman la începutul anului școlar pentru a venea ce am pierdut in vara și ce măsuri remediale putem aborda, și una la final de an, să vedem unde am ajuns.”
Este nevoie de formarea cadrelor didactice pentru a evalua obiectiv. Profesorii din România nu beneficiază, din păcate, de formare inițială și continuă în așa fel încăt să înțeleagă importanța unor evaluări sandardizate. „Trebuie să formam cadrele didactice în așa fel încât să depășească bariera subiectivismului în evaluare.”
De altfel, faptul că Inspectoratele Școlare vor putea decide individual când va fi vacanța în februarie va schimba și durata celor două module, 3 și 4, și implicit modul de evaluare al elevilor.
„Vacanța diferentiață în funcție de regiuni, vorbim de vacanța din ferbuarie, este dupa un model din străintate. Consiliul Elevilor a privit cu o oarecare reticență această decizie tocmai pentru că vrem să vedem cum vom adapta măsurile de evaluare la astfel de modificari. Pentru că vom vedea că practic durata unui modul va fi diferită de la un județ la altul, implicit unul dintre modulele 3 sau 4 va fi mai lung respectiv mai scurt față de județul de lângă în funcție de vacanța din februarie. Este foarte important sa avem în vedere că evaluarea trebuie să se faca într-un mod ritmic si periodic si de aceea e important sa vedem cum vom oferi o noua paradigmă în ceea ce privețte sistemul de notare și evaluare, asta influenteaza foarte mult.”
Ministerul Educației trebuie să înțeleagă că liceele tehnologice și profesonale nu trebuie să fie gropi în care sunt aruncați elevii care nu sunt de 10 la matematică.
„Trebuie să eliminăm stigma asta care se pune peste liceele tehnologice și profesionale pentru că au ajuns să fie considerate atât de către elevi căt și de către părinți și chiar de profesori un fel de gropi în care sunt aruncați elevii care nu reușesc să aibă rezultate foarte bune la învățătură. Nu este așa. Ar trebui să promovăm tehnologic și vocațional ca fiind acele locuri în care elevii se duc pentru că au un anumit talent , au o anumită pasiune pentru un domeniu care pune mult mai mult accent pe partea practică decât pe partea teoretică. Stigma care s-a produs până acum reprezintă o greșeală majoră. Așadar, cerem ca pentru elevii din clasa aVIII a și pentru părinți să existe consiliere vocațională cu adevarat calitativă în fiecare școală, este o reforma pe care o putem atinge. Liceele tehnologice să strângă elevi cu pasiune, nu să fie o groapa în care aruncăm persoanele care nu reușesc un 10 la matematică.”
Roxana Hulpe: Cum ar putea arata aceste teste de evaluare? Exemple?
„Vorbim de instrumente moderne, să avem evaluări cu subiect unic, evaluarea nu se face prin teste, putem discuta de lucrul pe grupe, dacă pui un elev mai bun cu un elev mai slab la respectivul subiect, observi cum îl trage după el, asta e o competență de evaluare, proiecte care să nu se rezume la copy paste într-un power point, putem să vorbim de capacitatea elevilor de a face dezbateri, discuț - toate acestea sunt forme de evaluare tocmai pentru că poți merge mai departe de clasicul test care nu încurajează învățarea continuă, atunci când știi că ai un test într-o perioadă respectivă înveți doar atunci, asta nu e evaluare continuă. Milităm la Ministerul Educației pentru aceste schimbări rapid”, a adăugat Robert Avram.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: educație, scoala, invatamant, elevi, viitor cu clasa,
Dată publicare:
04-04-2022 18:56