Km 1049: Moldova Veche este primul port românesc care ne apare în cale. E abandonat, încremenit într-un alt secol. Două macarele ruginite amintesc de vremurile când portul funcţiona. O clădire mare, de un albastru şters, străjuită de un timonier tronează pe mal. Este terminalul de pasageri construit în 2008 cu mai bine de 2 milioane de euro. De atunci zace nefolosit şi se deteriorează pe zi ce trece.
Monica Achimovici este şef de port şi administratorul clădirii. E pe fugă. Pleca în excursie în Serbie.
Reporter: De ce a fost construită atât de mare?
Monica Achimovici, şef port: Terminalul asta de pasageri este exact cum ar fi la Constanţa. Dar nu atât de mare.
Reporter: A oprit vreo nava?
Monica Achimovici, şef port: Nu.
Reporter: Şi asta din 2008?
Monica Achimovici, şef port: Da
Clădirea a fost construită în speranţa că vom fi primiţi zona Schengen. Acum, în fiecare lună utilităţile şi întreţinerea mănâncă 10 mii de lei din bugetul APDF. Sunt gherete pentru grăniceri, bandă pentru bagaje şi 25 de birouri goale. Poliţia de Frontieră a ocupat câteva, iar subalternii doamnei Achimovici, doi la număr, un alt birou. Şi cu toate astea, şeful portului susţine că 52,16 deci 65 la sută este ocupată.
Achimovici este angajată APDF-Administraţia Porturilor Dunării Fluviale. De port s-a ales praful. Au mai rămas în picioare câteva clădiri care au fost cândva duttyfree-uri. În rest bălări şi gunoaie. Singurul lucru care funcţionează sunt silozurile care aparţin unor firme private.
Navele însă ocolesc locul asta.
Adrian Torma, primar Moldova Nouă: În momentul acesta nu opreşte niciun vapor. Şi dacă e aşa să am eu o frustrare a mea prin dreptul oraşului Moldova Nouă trec în jur de 320 de vapoare de croazieră, în jur de 120 de mii de turişti care nu opresc în zona noastră ,în Banat, niciunde.
Adrian Torma, primar în Moldova Nouă: "Din punctul meu de vedere Autoritatea Portuară mimează că munceşte şi mimează că se întâmplă lucruri aici. E o realitate. Tot spun lucruri care nu există. Trebuie să spunem lucrurilor pe nume: nu lucrează, clădirea se vede că e neîngrijită, nu lucrează. Aş vrea să spun că lucrurile merg bine. Nu merg bine.
Primarul a reuşit de câteva luni să aducă în port un vapor pentru croazieră construit pe fonduri europene de consiliul judeţean Caraş-Severin. A costat 150 de mii de euro şi 4 ani ani a stat degeaba pentru că organele statului au făcut anchetă suspectând că preţul e mult umflat. Acum, Baziaş 1, construit din termopan şi pal, plimbă turiştii. Primul obiectiv, Ostrovul Moldova Nouă, un loc pe care trăiesc animale într-o deplină sălbăticie.
Florin Boboc, comandant: Este o ferie pentru care multă lume din Occident trece pe aici. Mă uit: este a noastră.”
Aici se spune că ar fi mormântul regelui maghiar Atila, dar comandantul Boboc ne demonstrează că noi nu ştim să vindem poveşti turiştilor, să-i atragem.
Ceva mai la vale, toată lumea îşi îndreaptă privirile spre malul sârbesc. Cu 6 milioane de euro, fonduri europene, sârbi au reclădit Cetatea Golubac. Locul e vizitat acum de peste 25 de mii de turişti în fiecare lună.