„Sunt rafturile goale”. Motivul pentru care nu mai există magazine duty-free pe Aeroportul Internațional Henri Coandă
Atmosferă dezolantă în cel mai mare aeroport din țară - Henri Coandă. Toate magazinele sunt închise, pentru că s-a încheiat contractul cu firma care administra aceste spații, iar oficialii nu au finalizat procedurile cu noua companie câștigătoare.
Doar saloanele oficiale pot fi folosite, în timp ce câteva restaurante și cafenele vor fi reamenajate alternativ. Responsabilii spun că lucrurile vor reveni la normal în aproximativ o lună.
Gândite ca o zonă de relaxare cu spații pentru cumpărături, magazinele din Aeroportul din Otopeni îi întâmpină pe călători cu rafturile goale și cu benzi roșii care limitează accesul.
Client: „Partea de sus sunt toate închise, cu nailon pe ele, diverse protecții ca să nu se vadă și toate casele de marcat sunt acoperite, inclusiv automatele de cafea, sandwich”.
Client: „Sunt rafturile goale”.
Reprezentanții aeroportului susțin că s-a încheiat contractul cu firma care administra spațiile comerciale, iar o altă companie urmează să administreze zona comercială. Doar că, în stil românesc, procedurile nu au fost finalizate la timp astfel încât transferul să nu afecteze călătorii.
Magazinele vor fi închise 30 de zile, timp în care vor avea loc reamenajări pentru deschiderea altor spații. O parte dintre restaurante și cafenele urmează să fie afectate doar îmtr-o mică măsură, însă pot fi folosite în continuare saloanele de business.
Potrivit legislației europene, produsele din magazinele de tip duty-free sunt mai ieftine, adică sunt scutite de plata taxelor, doar pentru călătorii care merg cu ele în țările non-UE. Pentru statele europene, magazinele aplică taxe, așa că prețurile nu ar trebui să difere cu mult de la un aeroport la altul. Companiile folosesc duty-free-urile drept platformă de testare pentru produsele pe care urmează să le lanseze.
Florina Pînzaru, decanul Facultății de Management: „E adevărat că, tradițional, când vorbim despre duty-free vorbim despre prețuri mai mici. Nu mai este nepărat cazul, dar este cazul despre exclusivități. Brandurile crează produse speciale pentru duty-free și este vorba de un spațiu plăcut de petrecerea a timpului liber. Nu poți să ai un aeroport care să fie o veritabilă vitrină de intrare oriunde, fără să ai un spațiu de tip mall”.
În magazinele de tip duty-free se pot găsi de laalimente, îmbrăcăminte, încălțăminte, bijuterii, ceasuri și jucării, până la articole sportive și de voiaj.