In urma cu 129 de ani, Timisoara devenea primul oras din Europa, iluminat public stradal
De-a lungul timpului, Timisoara dobandeste numeroase premiere. Pe langa faptul ca municipiul e cunoscut ca fiind primul oras din tara cu tramvai tras de cai, in 1884 inregistreaza cea mai importanta premiera: devine primul oras european, iluminat public.
Astazi, 12 noiembrie 2013, Timisoara implineste 129 de ani de cand a fost primul oras din Europa cu strazile iluminate electric.
In 12 noiembrie 1884, in orasul de pe Bega erau puse in functiune 731 de lampi de iluminat electric. Lampile incandescente aveau filamentul din carbune.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Momentele esentiale din domeniul energetic pe care le-a traversat orasul de pe Bega:
1882 – in 15 decembrie, Primaria incheie un contract de concesionare cu societatea Anglo-Austrian Bruch Electrical Companz Ltd. pentru iluminarea electrica a strazilor din Timisoara;
1884 – premiera europeana: in 12 noiembrie s-au pus in functiune 731 de lampi de iluminat electric pe strazile Timisoarei in lungime de 59 de kilometri. Lampile incandescente erau cu filamentul de carbune;
1889 – 12 iulie, incepe alimentarea cu energie electrica a tramvaielor care erau trase de cai;
1893 – 1 ianuarie, Uzina Electrica a Timisoarei a fost cumparata cu 200.000 de florini de la societatea engleza si intra in proprietatea comunala sub denumirea de Uzina Electrica a Orasului Timisoara;
1910 – 3 mai, se pune in functiune Uzina Hidroelectrica, echipata cu trei turbine; in timpul razboiului si in perioada urmatoare dezvoltarea uzinei a stagnat.
1938 – 1 aprilie, au fost unificate Uzina Electrica si Tramvaiele Comunale si s-a infiintat Intreprinderea Electromecanica Timisoara, care a functionat pana in anul 1948, anul nationalizarii;
1942 – In timpul razboiului, iluminatul public a fost scos din functie in 16 septembrie, cu exceptia a 63 de lampi camuflate. S-au depus mari eforturi pentru mentinerea instalatiei in functiune;
1948 – Dupa nationalizare se comaseaza CET Timisoara cu CET Arad si se separa activitatea de transport cu tramvaie Timisoara. Noua unitate s-a numit Societatea de Electricitate Banat, care dupa un an, in 1949, se va redenumi Intreprinderea Regionala de Electricitate Timisoara – IRET;
1995 – In proiectarea retelelor electrice de medie si joasa tensiune s-au introdus solutii noi; se modernizeaza posturile de transformare; se dezvolta sistemul informatic; se modernizeaza iluminatul public;
In prezent – a fost implementat Sistemul Informatic Integrat SAP, un sistem informatic complex integrat, care asigura conditiile unui management performant al tuturor activitatilor specifice din domeniul distributiei si furnizarii energiei electrice.
2004 - 19 iulie, a fost semnat contractul de privatizare a celor doua Filiale de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice Electrica Banat si Electrica Dobrogea SA cu investitorul Enel SpA, societate din Italia, realizandu-se astfel prima privatizare din sectorul energetic.