Un cercetator roman lamureste o mare enigma a civilizatiei

giosan

Echipa de cercetatori condusa de geologul Liviu Giosan a descoperit o legatura intre un fenomen geografic si evolutia uneia dintre cele mai importante civilizatii de pe glob.

Geologul roman Liviu Giosan si cercetatorii din grupul pe care il conduce au reusit sa afle de ce unele dintre vechile civilizatii indiene au inflorit, in timp ce altele au disparut fara urma, in ultimii 10 000 ani.

Liviu Giosan (foto sus, dreapta) este geolog la Woods Hole Oceanographic Institution, SUA. El a proiectat studiul asupra musonului impreuna cu geochimistul Tim Eglinton de la ETH, Zurich. Impreuna cu studenti si alti colegi din SUA si India au studiat efectele musonului asupra civilizatiilor Indiei.

Studiul a aratat ca in ultimele milenii a avut loc o transformare masiva a musonului indian, care a trecut de la perioade in care a fost ploios si a favorizat vegetatia luxurianta, la un regim cu perioade secetoase.

Una dine cele mai vechi civilizatii urbane, a Vaii Indusului sau Harappa, care rivaliza in antichitate cu Egiptul si Mesopotamia, nu a reusit sa se adapteze conditiilor meteo dure. Seceta a dus, usor-usor, la colapsul ei. Surprinzator, mediul arid a favorizat populatiile din centrul si sudul Indiei, unde padurile tropicale s-au micsorat, iar oamenii au avut mai mult teren la dispozitie sau au fost fortati de seceta sa practice agricultura.