Un asteroid ''potenţial periculos'' cu un diametru de 5 kilometri se va apropia sâmbătă de Terra

Ultimul update: Vineri 26 Ianuarie 2018 17:50
Data publicarii: Vineri 15 Decembrie 2017 09:52
Categorie: Stiinta
asteroid

Un asteroid de dimensiuni mari ''botezat'' 3200 Phaethon va trece foarte aproape de Pământ la 16 decembrie, informează NBC News şi RTL, obiectul celest fiind considerat ''potenţial periculos''.

Aceasta este prima oară când Phaethon va fi atât de aproape de Pământ de la descoperirea sa din 1983.

La 16 decembrie, asteroidul cu diametrul de cinci kilometri se va apropia de Pământ la o distanţă echivalentă cu de 26,8 ori cât cea care separă Pământul de Lună (10,3 milioane de kilometri).

Phaethon este al treilea dintre cei mai mari asteroizi consideraţi "potenţial periculoşi" observaţi vreodată în jurul planetei noastre.

"După calculele realizate conform orbitei sale eliptice de 523 de zile, asteroidul nu s-a mai aflat atât de aproape (de Terra) din 1973 şi nu va mai reveni până în 2093", se arată pe site-ul maxisciences.com.

Pe măsură ce traiectoria Pământului se intersectează cu fragmentele minuscule lăsate în urmă de Phaethon particulele ard când intră în atmosfera terestră şi astfel apar ''stelele căzătoare''.

Aceasta este o mare oportunitate pentru astronomi amatori pentru a-l observa şi studia pe Phaethon.

În lumea astronomiei, 10,3 milioane de kilometri înseamnă destul de aproape şi ridică o întrebare: cât de posibil este ca un asteroid mare şi înspăimântător aflat undeva în Univers să intre în coliziune cu planeta noastră? Răspunsul astronomilor este că acest lucru nu prea este posibil, cel puţin nu în următoarea perioadă. ''Nu există obiecte care au fost identificate care s-ar afla pe o traiectorie de coliziune cu Pământul'', a declarat pentru NBC News dr. Amy Mainzer, astronom în cadrul Jet Propulsion Laboratory (JPL) din Pasadena, California, Statele Unite.

Potrivit lui Mainzer, astronomii au descoperit ''majoritatea asteroizilor cu adevărat mari din apropiere de Pământ'' - obiecte cu un diametru de peste un kilometru. S-a stabilit că niciunul dintre aceştia nu se află pe o traiectorie de coliziune cu Terra.

Însă, ''majoritatea'' nu înseamnă toţi. Colegul lui Mainzer, dr. Paul Chodas, directorul în cadrul Centrului pentru studierea obiectelor din apropiere de Pământ din cadrul JPL a declarat pentru aceeaşi sursă că vânătorii de asteroizi cred că au descoperit circa 95% dintre aceste obiecte de mari dimensiuni. Potrivit acestuia, astronomii sunt în căutare de asteroizi cu dimensiuni şi mai mici, cei de 140 de metri fiind ''următorul punct de interes'', mulţi dintre ei încă nedescoperiţi. Meteoriţi chiar şi mai mici pot cauza daune semnificative. Spre exemplu, asteroidul de 20 de metri care a căzut la Celeabinsk, în Rusia, în 2013, a spart ferestrele locuinţelor din zonă, iar peste o mie de persoane au fost rănite.

În cazul în care un asteroid de dimensiunile lui Phaethon ar lovi Pământul, instrumentul online de estimare a pagubelor produse de eventuali asteroizi, Impact Earth, indică faptul că, în funcţie de mai mulţi factori precum viteza şi unghiul de impact, ar putea creea un crater de 65 de kilometri lăţime şi 1 kilometru adâncime.

''Nu este nicio îndoială că impactul unui obiect de dimensiunea lui Phaeton ar fi un eveniment devastator pentru noi'', a declarat dr. Dan Durda, om de ştiinţă în cadrul Southwest Research Institute din San Antonio, Texas, adăugând că praful şi substanţele chimice eliberate în aer în urma impactului ar putea cauza o răcire globală şi ar putea "distruge stratul de ozon".

asteroid Seymour Hersh, jurnalist castigator al premiului Pulitzer