Reușită uriașă pentru NASA: sonda InSight a ajuns în ”siguranță” pe Marte. VIDEO

×
Codul embed a fost copiat

Sonda NASA InSight, care a decolat de pe Pământ la începutul lunii mai, a amarizat luni seară, în jurul orei 22:00, ora României.

Modulul spaţial InSight, lansat de NASA, a asolizat cu bine, luni, într-o regiune plană a planetei Marte, după o călătorie în spaţiu ce a durat şase luni şi jumătate şi a totalizat 480 de milioane de kilometri, cu misiunea de a analiza, timp de 2 ani, structura internă a "Planetei Roşii", informează agenţiile internaţionale de presă.

InSight (Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport) este o misiune din cadrul Programului NASA Discovery ce prevede amplasarea unui modul autonom la suprafaţa lui Marte pentru a studia interiorul acestei planete.

Echipa de control a misiunii, de la Jet Propulsion Laboratory (JPL), în apropiere de Los Angeles, a anunţat că succesul asolizării a fost confirmat de semnalele transmise spre Pământ de unul dintre cei doi microsateliţi ce fac parte din misiune şi au rămas pe orbita planetei Marte.

hacker iceman
Sentința primită de hackerul român IceMan, după ce a spart serverele NASA
De ce Hezbollah amenință cu războiul Ciprul, o țară micuță din Marea Mediterană. Cum a reacționat Nicosia

Membrii echipei de control a misiunii au izbucnit în urale după ce au primit confirmarea asolizării reuşite. În orele următoare echipa va verifica modul de funcţionare al tuturor instrumentelor de bord ale sondei.

Apelând la arsenalul său de instrumente geofizice sofisticate, InSight va explora interiorul Planetei Roşii în căutarea urmelor caracteristice procesului de formare al planetelor telurice. Modulul InSight va evalua "semnele vitale" ale lui Marte şi îi revine sarcina de a determina dacă nucleul planetei este solid sau lichid şi de ce Marte nu are o suprafaţă formată din plăci tectonice mobile, la fel ca Terra.

"Exploratorii noştri ştiinţifici roboţi, aşa cum este InSight, pregătesc drumul pentru ambiţioasa misiune de a trimite oameni pe Planeta Roşie", conform lui Geoff Yoder, administrator asociat al NASA Science Mission Directorate, din Washington.

Spre deosebire de roverele autonome care au revoluţionat explorarea de la distanţă a Planetei Roşii, modulul InSight este staţionar. După asolizare, InSight va săpa o groapă adâncă şi va încerca să afle dacă în subsolul lui Marte există un flux de căldură, pentru a determina dacă şi această planetă telurică are un nucleu fierbinte aşa cum este cel terestru. De asemenea, modulul InSight este dotat cu un seismometru pentru a detecta şi cele mai slabe seisme marţiene.

Dacă planeta Marte este activă din punct de vedere tectonic, InSight va detecta acest lucru. Oamenii de ştiinţă ştiu cum arată interiorul Pământului tot datorită seismologiei - cutremurele provoacă unde seismice care călătoresc prin subsolul planetei, modul lor de propagare şi viteza de deplasare fiind influenţate de diferitele straturi de roci şi sedimente pe care aceste unde le străbat în drumul lor.

Deocamdată nu ştim cum arată interiorul planetei Marte. Mai multe misiuni trecute au dus seismometre la suprafaţa lui Marte dar rezultatele au întârziat să apară. Spre exemplu, în cazul sondelor Viking, seismometrul din dotarea primei sonde nu s-a deschis, iar cel din dotarea celei de-a doua nu făcea decât să înregistreze mişcările imprimate sondei pe care era instalat de vântul marţian.

Această asolizare pe Marte este prima după cea a roverului autonom Curiosity, care a ajuns la destinaţie în 2012 şi este în prezent singurul robot rămas în activitate pe scoarţa acestei planete. Doar Statele Unite au reuşit să plaseze cu succes dispozitive robotizate pe Marte. Fosta URSS a prăbuşit mai multe module de aterizare pe "Planeta Roşie", la fel ca europenii, cel mai recent incident de acest tip având loc în 2016.

Imagini de la sediul NASA

Atac dur la adresa lui Gică Hagi în Belgia: ”A spus că vor ajunge în semifinale. Are nevoie de medicamente"
Obiectul NASA care va ajunge luni pe Marte. Evenimentul va fi transmis LIVE

Luni, modulul spaţial InSight, lansat de NASA, va pătrunde în atmosfera planetei Marte şi se va plasa pe suprafața marţiană având misiunea de a analiza structura internă a "Planetei Roşii", relatează Agerpres.

Sentința primită de hackerul român IceMan, după ce a spart serverele NASA

Celebrul hacker IceMan din Cluj, cunoscut în întreaga lume după ce în 2010 a spart serverele NASA, va ajunge după gratii. A fost condamnat acum, definitiv, la 5 ani şi 8 luni de închisoare de Curtea de Apel Cluj.

Peisaj magnific, surprins de NASA: Muntele Nickens din Antarctica

Operațiunea ”Podul de Gheață/Ice Briddge” lansată de NASA a surprins un peisaj magnific - Muntele Nickens din Antarctica.

Premieră pentru NASA. Un robot, trimis să exploreze adâncurile planetei Marte. Provocarea lansată de cercetători

Un nou oaspete urmează să ajungă pe Marte. Este vorba despre un robot spațial trimis de NASA, care bifează şi o premieră importantă.

Tot mai mulți români aleg să-și refinanțeze creditele. Băncile se întrec în oferte cu dobânzi fixe sub 5%

În speranța că vor avea rate mai mici sau ani mai puțini de plată, tot mai mulți români își refinanțează creditele. Numai pentru Prima Casă în ultimele două luni s-au depus peste 3 mii de cereri, însă interes există și pentru creditele ipotecare.

O mașină electrică în flăcări poate fi stinsă abia după 24 de ore. Pericolul este imens dacă ia foc într-o parcare subterană

În România avem un vid legislativ în domeniul normelor de securitate la incendiu în privința mașinilor electrice și a stațiilor de încărcare.

Naționala României i-a pus gând rău Belgiei. Bobonete este alături de suporterii români, în Koln

O singură zi ne mai desparte de al doilea meci al Naționalei de la Euro 2024, cel împotriva Belgiei. Nu o să fie uşor deloc, dar este partida care ne poate duce în optimi.