Descoperire uimitoare pe vulcanii de pe planeta Marte. Mult timp, oamenii de știință au crezut că nu este posibil așa ceva

marte

Odată considerată imposibilă, apa înghețată care a fost găsită în vârful vulcanilor din regiunea Tharsis de pe Marte ar putea fi utilă pentru viitoarele misiuni de explorare umană, sugerează o nouă cercetare.

Pentru prima dată, oamenii de știință au observat formațiuni de îngheț pe vulcanii planetei Marte - sfidând convingerile anterioare, conform cărora prezența apei acolo era imposibilă, notează Live Science.

Oamenii de știință au observat un strat subțire ca un fir de păr de gheață pe vârfurile vulcanilor din regiunea Tharsis de pe Planeta Roșie - cei mai mari munți din sistemul solar, care au o înălțime de trei ori mai mare decât cea a Muntelui Everest.

În lunile mai reci, înghețul ar putea fi format din până la 150.000 de tone de apă sau echivalentul a 60 de piscine olimpice.

"Am crezut că este improbabil ca înghețul să se formeze în jurul ecuatorului lui Marte, deoarece amestecul de soare și atmosfera subțire menține temperaturile din timpul zilei relativ ridicate atât la suprafață, cât și în vârful munților - spre deosebire de ceea ce vedem pe Pământ, unde te-ai putea aștepta să vezi vârfuri înghețate", a declarat într-un comunicat autorul principal al studiului, Adomas Valantinas, cercetător postdoctoral la Universitatea Brown.

planeta viata
Descoperirea care arată că Marte a fost mult mai asemănătoare cu Terra decât credeam. ”Erou necunoscut în evoluția vieții”
Ce face azi Roxana Călin, doctoriţa care şi-a ucis şi tranşat rivala în dragoste. Crima pasională care a şocat România în anii ‘90

Oamenii de știință au descoperit că înghețul se condensează în fiecare noapte de-a lungul vârfurilor munților, înainte de a se evapora sub căldura soarelui de dimineață.

Descoperirea ar putea fi crucială pentru modelarea existenței apei pe Marte, ceea ce ar putea ajuta la viitoarele misiuni de explorare umană. Cercetătorii și-au publicat descoperirile în 10 iunie, în revista Nature Geoscience.

Înghețul a fost observat pentru prima dată de către Trace Gas Orbiter (TGO) al Agenției Spațiale Europene, care a capturat imagini color de înaltă rezoluție în timpul dimineții devreme. După ce au analizat 30.000 de imagini surprinse de sondă, cercetătorii au confirmat existența înghețului, o patină albastră eterică, care se formează în microclimatele marțiene unice din aerul rece care se ridică spre vârfuri.

"Ceea ce vedem ar putea fi o rămășiță a unui ciclu climatic antic pe Marte modern, unde în trecut au existat precipitații și poate chiar zăpadă pe acești vulcani", a declarat Valantinas.

Odată confirmată existența înghețului, Valantinas va continua să studieze mediul marțian - în special bazinele hidrotermale antice care ar fi putut susține viața microbiană. Într-o zi, mostre din aceste guri de aerisire ar putea fi aduse pe Pământ pentru a fi studiate de către misiunea de returnare a mostrelor propusă de NASA.

Eșantioane din praful marțian și chiar dovezi ale vieții antice ar fi putut fi deja colectate de roverul Perseverance, care explorează craterul Jezero din 2021.

Inițial, NASA a planificat lansarea unei misiuni de recuperare a probelor undeva în 2026, dar această dată a fost amânată până în 2040, din cauza problemelor bugetare. În prezent, NASA solicită propuneri de la companii private pentru a accelera calendarul misiunii.

"Această noțiune a unei a doua geneze, a vieții dincolo de Pământ, m-a fascinat întotdeauna", a declarat Valantinas.

Acuzații grave înainte de Spania - Anglia: "Au trișat! Finala este deja decisă?"
Când va avea loc al patrulea zbor al rachetei Starship, dezvoltată de SpaceX

Racheta Starship, un vehicul spaţial futurist dezvoltat de SpaceX pentru a transporta astronauţi pe Lună şi apoi pe planeta Marte, va efectua cel de-al patrulea zbor al său de testare peste trei-cinci săptămâni.

O serie de roci împrăştiate pe o străveche linie a unui ţărm de pe Marte arată că Planeta Roşie ar fi fost mult mai asemănătoare Terrei decât au crezut oamenii de ştiinţă, conform unui studiu publicat în jurnalul JGR Planets, transmite Live Science.

După o misiune istorică, NASA îşi ia adio de la elicopterul său de pe Marte. Ingenuity s-a defectat

După aproape trei ani pe Marte, micul elicopter Ingenuity nu va mai survola Planeta Roşie, din cauza unei probleme apărute în timpul celui de-al 72-lea zbor al său, a anunţat joi NASA, scrie AFP.

Politico: Imperiul Habsburgic contraatacă. Planul pus la cale de Viktor Orban pentru a deveni noul împărat al Europei

Jurnaliștii de la Politico au scris despre mișcarea făcută de premierul maghiar Viktor Orban în speranța de a prelua frâiele Europei, poziție la care râvnește de multă vreme.

Zile de foc în România, la începutul săptămânii viitoare. Cod roşu şi portocaliu de caniculă în toată ţara. Maximele termice

Meteorologii au emis noi avertizări Cod roşu şi Cod portocaliu de caniculă, val de căldură intens şi persistent şi disconfort termic deosebit de accentuat, valabile pe parcursul zilelor de luni şi marţi în întreaga ţară.

Caniculă în București: Primăria Capitalei a distribuit mii de sticle cu apă Serviciului de Ambulanță, DGASMB și Jandarmeriei

Primăria Capitalei a distribuit 15.000 de sticle de apă către trei instituţii care în această perioadă de caniculă au echipe pe teren.