"Descoperire remarcabila" facuta de Agentia Spatiala Europeana. Robotul Philae, gasit dupa 2 ani, pe o cometa. FOTO

Ultimul update: Joi 08 Septembrie 2016 06:59
Data publicarii: Luni 05 Septembrie 2016 21:56
Categorie: Stiri Stiinta
Pluto si Charon

Robotul european Philae, care isi pierduse urma pe cometa 67P/Ciuriumov-Gherasimenko pe care a asolizat in noiembrie 2014, a fost localizat de o camera a sondei Rosetta, a anuntat luni Agentia Spatiala Europeana (ESA).

"Cu mai putin de o luna inainte de incheierea misiunii Rosetta, camera de inalta rezolutie a sondei a relevat faptul ca robotul Philae a fost prins intr-o fisura intunecata de pe cometa 67P", a precizat ESA pe site-ul sau, conform France Presse.

Aceasta fericita descoperire ''nu schimba cu nimic viitorul Philae", a carui misiune s-a incheiat, a declarat pentru AFP Philippe Gaudon, seful proiectului Rosetta la CNES, agentia spatiala franceza.

La 27 iulie a fost decuplat sistemul de comunicare dintre sonda Rosetta si micutul modul de asolizare Philae, care ramasese tacut din 9 iulie 2015. Camera Osiris s-a apropiat la 2,7 kilometri de suprafata cometei pentru a capta aceasta imagine, care ''arata clar corpul robotului si doua dintre cele trei picioare ale sale", conform ESA.

"Philae este la poalele unei stanci intr-o zona extrem de stancoasa", a declarat Philippe Gaudon. Dupa asolizarea sa istorica pe cometa la 12 noiembrie 2014 si mai multe recuperari, ''robotul a fost oprit de o stanca si este in pozitie culcat, cu un picior ridicat in aer, scaldat in lumina, si antenele la orizontala", a spus el. "Pozitia antenelor, indreptate spre sol, a impiedicat comunicatiile intre robot si sonda, asa cum am presupus," a adaugat cercetatorul.

"Aceasta remarcabila descoperire pune capat unei cercetari lungi si dificile", a declarat si Patrick Martin, seful misiunii Rosetta la ESA. "incepusem sa credem ca Philae ar fi disparut pentru totdeauna. Este uimitor ca am reusit sa-l gasim in ultimele ore", a adaugat el. La 30 septembrie, sonda Rosetta, care orbiteaza cometa din august 2014, va efectua o coborare lenta pana la un ''impact controlat" pe suprafata cometei Ciuri. Va fi sfarsitul acestei aventuri spatiale ce a durat 12 ani.

Obiectivul misiunii Rosetta, lansata in urma cu peste 20 de ani, este o mai buna intelegere a evolutiei sistemului solar de la nasterea lui, cometele fiind considerate vestigii ale materiei primordiale din care s-a format sistemul solar,

Philae a calatorit circa zece ani la bordul sondei Rosetta inainte de a asoliza in 2014 pe cometa Ciuriumov-Gherasimenko, aflata atunci la peste 510 milioane de kilometri de Terra, actiunea constituind o premiera. Dupa ce a asolizat, modulul a functionat aproximativ 60 de ore pana la descarcarea completa a bateriilor sale solare.

In timp, el a acumulat suficienta energie "revenind la viata" la 13 iunie 2015, dupa sapte luni de hibernare, interval de timp in care cometa s-a apropiat de Soare. La 9 iulie 2015, Philae a reusit sa stabileasca pentru a 8-a si ultima oara legatura cu Rosetta, reusind sa transmita o parte din datele pe care le-a adunat de la suprafata cometei.

Analiza datelor culese si transmise de modulul robotizat in scurtul interval de timp in care a putut comunica cu sonda Rosetta, aflata pe orbita cometei, dezvaluie existenta pe cometa Ciuri a unor structuri si caracteristici neasteptate, printre care 16 tipuri de molecule organice, elementele de baza ale vietii.

Dintre acestea, patru tipuri au fost observate in premiera pe un astfel de corp cosmic. Aceste noi informatii contribuie substantial la intelegerea cometelor, martore ale nasterii sistemului nostru solar in urma cu 4,6 miliarde de ani.

Tags: nasa, robot, philae,