Descoperire importantă făcută la Observatorul Astronomic din Bârlad. O nouă stea poartă numele orașului vasluian

Bârladul devine un punct tot mai important pe harta astronomiei mondiale. Din această săptămână, încă o stea, a doua, poartă numele orașului vasluian.

Este cea de-a treia descoperire importantă făcută la observatorul astronomic din localitate.

Ciprian Vântdevară, directorul observatorului, este cel care a descoperit steaua, în momentul în care aceasta a explodat și s-a transformat în novă, un cataclism care s-a produs în galaxia Andromeda, cea mai apropiată de Calea Lactee.

Ciprian Vântdevară, directorul Observatorului Astronomic din Bârlad: În noaptea de 8-9 iunie am avut o surpriză plăcută. Am observat o novă, am presupus că este o novă în Adromeda. Confirmarea a venit tot din partea unor astronomi amatori, unul din Ungaria și altul din China. Am constatat că e o novă rapidă, pentru că s-a stins foarte repede. Din experiență știu că novele rapide durează două săptămâni, aceasta descoperită de noi a durat trei zile”.

Și astfel a ajuns steaua să poarte numele Bârlad V2.

planete
Eveniment pentru pasionații de astronomie. Fenomen rar: conjuncția planetelor Jupiter și Venus
Xi Jinping a făcut cea mai mare restructurare a armatei chineze din ultimul deceniu. Strategia din spatele deciziei sale

Ciprian Vantedevara: Având în vedere că în România nu s-au realizat multe descoperiri, e o onoare și o șansă, chiar dacă nu avem un laborator performant cum au cei de afară, uitați că putem face lucruri frumoase cu un telescop mic, din orașe mai micuțe, cum e Bârladul”.

Dat fiind distanța cosmică dintre noi și steaua Bârlad V2, astronomul a observat, de fapt, trecutul îndepărtat al corpului ceresc.

Ciprian Vântdevară:Pe lângă numele de catalog, 2023 kdb, mai poartă și numele suplimentar Bârlad V2. Lumina de la stea a avut nevoie de trei milioane de ani să ajungă la noi sau, mai bine spus, că fenomenul observat e noi a avut izbucnire în strălucire în urmă cu trei milioane de ani. Pentru că noi când privim cerul nu vedem fenomenul în timp real”.

Ciprian Vântdevară este la cea de-a treia descoperire făcută la observatorul din Bârlad. Lucru care poate doar să îi entuziasmeze pe membri astroclubului Perseus, din oraș.

Român: Îmi doresc ca pe viitor cerul să fie plin de stele numite după numele orașului nostru. Acum fiind în tabăra de astronomie, stăm toată noaptea și poate mai descoperim și alte stele”.

Prima stea descoperită de astronom se numește Bârlad V1 și este în galaxia noastră, la doar 4.000 de ani lumină de Pământ.

FOTO A comis-o! Mihai Stoica, plin de sânge la sărbătoarea de titlu a FCSB-ului
Zi importantă pentru pasionații de astronomie și de mistere antice. De ce au „invadat” Stonehenge-ul

Miercuri este cea mai lungă zi din an, iar pasionații de astronomie și de mistere antice nu o lasă să treacă neobservată.

Pasionaţii de astronomie au în această noapte un motiv să stea cu ochii pe cer. Pot urmări un fenomen rar, conjuncţia planetelor Jupiter şi Venus.

Solstițiul de iarnă 2021. Cele mai neobișnuite tradiții la începutul iernii astronomice

Solstițiul de iarnă 2021 va avea loc pe data de 21 decembrie și marchează, astfel, începutul iernii astronomice, în emisfera nordică.

Festival de astronomie în București. Vizitatorii au putut observa corpurile cereşti cu telescoape profesionale

Ne-am obișnuit cu festivalurile de muzică, de modă sau mâncare, dar să știți că există și un festival de... astronomie. Este vorba despre "AstroFest", un eveniment găzduit într-un parc din Capitală.

Cel mai mare muzeu de astronomie din lume, inaugurat în China. Sunt expuși 70 de meteoriți

Cel mai mare muzeu de astronomie din lume a fost inaugurat în China, la Shanghai.

Demonstrație de forță a trupelor NATO, cu ”dedicație” pentru Rusia: Această zonă rămâne sub protecţia Alianţei!

Alianța NATO a încheiat un exerciţiu militar, "Brave Griffin", la frontiera dintre Polonia şi Lituania privind securizarea faimosului Coridor Suwalki.

Pacienții români, trimiși de la spitalele de stat la cele private. Cum se întâmplă, de fapt, în alte țări din UE

În multe state, medicii lucrează și la stat și la privat, iar interzicerea acestei practici ar goli spitalele publice. Doar că în alte țări, situația este bine reglementată și pacienții nu sunt forțați să meargă la privat.

Ca să prindă viteză în cursa pentru Primăria Capitalei, liberalul Sebastian Burduja a venit cu motocicleta să se înscrie

Ca să prindă viteză în cursa pentru primăria Capitalei, liberalul Sebastian Burduja a venit cu motocicleta să își depună candidatura.