A fost prezentată prima imagine a unei găuri negre făcută vreodată

Ultimul update: Miercuri 10 Aprilie 2019 21:05
Data publicarii: Miercuri 10 Aprilie 2019 16:28
Categorie: Stiri Stiinta
gaură neagră

Echipa de cercetători din cadrul proiectului Event Horizon Telescope (EHT) a prezentat miercuri, în premieră absolută, fotografia unei găuri negre, o reuşită majoră în domeniul astrofizicii.

Fotografia va oferi informaţii despre aceşti monştri spaţiali ale căror câmpuri gravitaţionale enorme nu lasă nici măcar lumina să scape şi care nu pot fi observaţi decât indirect, prin efectul pe care îl au asupra obiectelor cosmice din apropiere, conform unei conferinţe de presă organizată de National Science Foundation la Washington şi transmisă în direct online.

Proiectul EHT dispune de o reţea globală de telescoape folosite la unison pentru a obţine prima imagine directă a orizontului evenimentului unei găuri negre (graniţa dincolo de care nici măcar fotonii nu mai pot scăpa de atracţia gravitaţională a găurii negre).

În cadrul proiectului EHT au fost derulate, timp de 7 ani, observaţii asupra a două găuri negre supermasive. Prima, care poartă numele Sagittarius A, este poziţionată în centrul galaxiei noastre, Calea Lactee, are o greutate de 4 milioane de ori mai mare decât cea a Soarelui şi se află la 26.000 de ani lumină de Pământ. Gaura neagră supermasivă al cărei orizont al evenimentului a fost observat direct se află în centrul galaxiei Messier 87, o galaxie masivă din cadrul roiului galactic Virgo, aflată la aproximativ 54 de milioane de ani lumină distanţă.

Proiectul EHT a început în 2012, cu obiectivul de a observa direct ceea ce părea de nevăzut - graniţa exterioară a unei găuri negre - folosind o reţea globală de telescoape. Anunţul privind rezultatele acestui proiect a fost făcut simultan în conferinţe de presă organizate la Washington, Bruxelles, Santiago de Chile, Shanghai, Taipei şi Tokyo.

Această reuşită reconfirmă Teoria Relativităţii Generale formulată de Albert Einstein.

Găurile negre, cele mai dense şi mai masive obiecte cosmice cunoscute, sunt incredibil de greu de observat în pofida dimensiunii uriaşe pe care o poate avea orizontul evenimentului.

"Aceasta este o zi măreaţă pentru astrofizică", a comentat directorul U.S. National Science Foundation, France Córdova, care a deschis conferinţa de presă. "Vedem ceea ce era de nevăzut", a adăugat ea.

Faptul că nici măcar lumina nu poate scăpa de atracţia gravitaţională a unei găuri negre face observarea acestor monştri spaţiali foarte dificilă. Oamenii de ştiinţă s-au orientat spre inelul de lumină - materie şi radiaţii absorbite de gaura neagră care înconjoară cu viteză uriaşă orizontul evenimentului înainte de a dispărea în interiorul găurii negre - care delimitează zona de întuneric absolut care este, de fapt, gaura neagră. Acest inel de lumină, care se manifestă doar în cazul găurilor negre active, care înghit materie, este cunoscut şi drept "umbra" sau "silueta" găurii negre.

Primele date cu privire la orizontul evenimentului găurii negre M87 au fost obţinute în aprilie 2017, folosind telescoape din Arizona, Hawaii, Mexic, Chile, Spania şi Antarctica. De atunci, telescoape din Franţa şi Groenlanda au fost incluse în acest proiect care a creat, practic, un telescop la scară planetară.

Sursa: rt.com

Reacția lui Eduard când și-a văzut camera renovată de echipa Visuri la cheie

Dragoș Bucur, surpriză inspirată din filmele western pentru Eduard

Povestea emoționantă a lui Eduard, un băiețel de opt ani imobilizat în scaun cu rotile pe viață

Revista Beau Monde a aniversat 18 ani de la apariție. Cătălin Măruță, gazda evenimentului

În calitate de ce va fi invitat Jeremy la nunta Carolinei

România, o nouă istorie pentru o nouă națională! Cucerim nordul! România U21 – Finlanda U21, joi de la ora 20:00, ÎN DIRECT la PRO TV! Bucurați-vă de fotbal!

Istoria EURO 2020 nu se scrie fără noi la București! Pe 15 noiembrie, România – Suedia se vede în direct la PRO TV de la ora 21:45!

Cu Amalia Năstase, fosta soție a lui Ilie Năstase, pe urmele copilăriei