Romania risca sa fie exclusa din cele mai importante trasee ciclo-turistice ale Europei. Cum s-a ajuns la aceasta situatie
La noi traseele exista doar pe harta. Pe teren, autoritatile nu au reusit sa faca mai nimic.
Pe ultima suta de metri, Guvernul pregateste o hotarare care ar stabili normele de marcare a traseelor pentru biciclisti, dar si amenzi pentru Consiliile Judetene care nu rezolva situatia.
Alexa si Andrei, doi tineri din Bucuresti, planuiesc o aventura pe doua roti in vestul Europei. Vor merge cu avionul pana la Bruxelles, iar apoi cu bicicleta prin Belgia, Franta si Olanda. Ar fi cheltuit cei 1.000 de euro in tara noastra, dar la noi nu exista trasee marcate, care i-ar ajuta sa se orienteze usor pe teren.
In Europa sunt 17 eurovelo, asa se numesc traseele importante pentru cicloturisti. Doua dintre ele trec si prin Romania, pe malul Dunarii. In teorie. Pe teren nimeni nu s-a ingrijit sa puna marcaje speciale, care i-ar ajuta pe cicloturisti. Astfel ca pierdem nu doar imagine, ci si bani.
Potrivit unor estimari, in Romania vin anual 15 mii de cicloturisti. Foarte putin. Serbia a amenajat trasee speciale si reuseste sa atraga 100 de mii. Turistii pe biciclete ne evita pentru ca vor sa stie exact pe unde merg si vor sa se simta in siguranta. Pentru ca nu facem nimic, traseele noastre ar putea fi mutate la sud de Dunare.
In al 12-lea ceas, Autoritatea pentru Turism propune o Hotarare de Guvern prin care ar institui normele de marcare.
Ca sa fie recunoscute de cicloturisti traseele vor fi marcate cu indicatoare speciale pe care va fi trecuta litera C. In plus, pe aceste indicatoare vor fi trecute si informatii suplimentare. De pilda, care este distanta pana la urmatoarea localitate, dar si gradul de dificultate al traseului.
Deocamdata legea se afla in procesul de avizare. Ar putea fi adoptata in 3 luni, asta daca vor fi de acord toti ministrii. Hotararea prevede ca autoritatile care nu vor face comisii speciale pentru marcarea acestor trasee vor fi amendate cu 20 de mii de lei.