Răspunsul viral dat de un bărbat, întrebat de ce vrea să retragă 85 de mii de euro din bancă
Incident stânjenitor în mediul bancar. Un bărbat care a vrut să retragă 85 de mii de euro din contul personal a fost întrebat de reprezentanții băncii, conform procedurilor, de ce are nevoie de bani.
Înfuriat, clientul le-a scris că vrea să îi cheltuiască pe droguri legale și prostituate. Iar răspunsul a devenit viral, din cauza unui angajat, care l-ar fi făcut public. În timp ce clientul acuză încălcarea legislației privind datele cu caracter personal, banca și-a cerut scuze și a declanșat o anchetă internă.
Dintr-o scrisoare care circulă pe internet reiese că Alin Goga este client al Băncii Transilvania şi a cerut să retragă 85 de mii de euro din contul său. Doar că reprezentantul băncii i-a solicitat să precizeze care este motivul retragerii sumei.
A şi primit un răspuns, pe care însă a făcut greşeala să i-l arate unui coleg, iar acesta l-ar fi făcut public: "Uite declaraţie ce a dat unul atunci când i-am spus că trebuie să spună ce face cu 85 de mii de euro".
Clientul a răspuns că are nevoie de bani ca să îi cheltuiască pe droguri şi pe prostituate, în Occident: "Voi călători în Olanda, unde prostituţia este legală..." şi " ...în Olanda, drogurile fiind legale, doresc să consum marijuana, haşiş şi aş încerca şi nişte ciuperci".
Contactat, Alin Goga spune că a răspuns în doi peri, supărat de cererea băncii, dar a rămas uimit că această corespondentă a devenit publică. Susţine că banca i-ar fi creat un prejudiciu de imagine.
Alina Goga, client bancă: "Emailul era plin de mesaje de la cunoştinţe…soţia mea a primit mesaje de la prietene mesaje de consolare, pentru ce face soţul, copiii mei au primit fotografia de la colegi şi cei din anturajul lor. Consider că e o încălcare a legislaţiei GDPR."
Imediat după viralizarea corespondentei, banca şi-a cerut scuze şi a demarat o anchetă internă. Ne-a transmis că "din primele indicii, un angajat a generat incidentul, din neglijenţă. Este un caz izolat și nu reflectă standardele de siguranţă şi confidenţialitate ale băncii."
Alin Goga, jurist de profesie, afirmă că întrebarea băncii ar fi aberantă şi fără nici un folos, din moment ca suma i-a fost eliberată imediat, în baza răspunsului trimis în bătaie de joc.
Alin Goga, client bancă: "La o jumătate de oră mi-au trimis banii, e vorba de modul aberant în care formulează cererea, ce rezolvă cu asta, înţeleg motivul dar făcută altfel, la banca se ţin bani din cerşetorie, trafic de persoane, trebuie făcută altfel…"
Reprezentanţii băncii susţin că bază legală există şi le permite să întrebe clienţii, atât despre sumele depuse, cât şi despre cele retrase. Ar fi vorba de o interpretare a Legii 129 din 2019, pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului.
Conform documentului, băncile au obligaţia de a raporta către Oficiul Naţional pentru Combaterea Spălării banilor toate tranzacţiile cu sume mai mari de 10 mii de euro. Tot băncile sunt obligate să aplice măsuri de cunoaştere a clientelei, adică " să se asigure că tranzacţiile realizate sunt conforme cu informaţiile deţinute referitoare la client, la profilul activităţii şi la profilul riscului".
În teorie, legislaţia românească este armonizată cu cea europeană, care prevede ca orice tranzacţie suspectă, vorbim de sume mari, trebuie anunţată mai departe către autorităţile competente în combaterea spălării banilor.
Este practic la latitudinea fiecărei bănci cum îşi face verificările privind depunerile sau retragerile de bani, şi cum poate depista care dintre aceste tranzacţii ridica suspiciuni mari.
Clientul băncii declara că doreşte o înţelegere amiabilă cu bancă şi aşteaptă să fie invitat la o discuţie.