Planul cu care fermierii sunt ajutați gratuit să se dezvolte. Modelul, aplicat cu succes în Constanța
Un proiect pilot, lansat în judeţul Constanţa, ar putea fi aplicat în toată ţara, în sprijinul micilor producători locali.
Autorităţile din oraşul Ovidiu au înfiinţat o asociaţie agricolă, iar fermierii sunt ajutaţi gratuit să obţină fonduri europene pentru dezvoltare, să încheie contracte cu hipermarketurile şi să construiască depozite. Din asociaţie au voie să facă parte doar producătorii, preţurile trebuie să fie corecte, iar marfa vândută să nu fie din import sau cumpărată de la intermediari.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Orice producător agricol sau crescător de animale se luptă să-şi trimită marfă dacă nu în supermarketuri, măcar în târguri şi pieţe. Drumul este însă greu, chiar dacă produsele lor sunt mai gustoase şi mai proaspete decât importurile.
De câţiva ani, câțiva fermieri din Constanţa cresc fazani, prepeliţe, iepuri şi curcani. Şi-au găsit însă foarte greu clienţi.
Mihai Ţigănilă, crescător de păsări: "Am cumpărat o familie, trei făzăniţe şi un fazan şi de acolo s-au înmulţit şi am ajuns unde suntem. Noi asta vrem, să se audă despre noi să vină omu' să vadă cum e crescută pasărea."
Tincuţa Ţigănilă, crescător de păsări: "În primii doi ani nu am vândut absolut nimic, nici ouă, nici prepeliţe, le-am dat cadou."
Şansa celor doi şi a altor 70 de mici producători din Ovidiu a venit în momentul în care autoritatea locală a decis să înfiinţeze o asociaţie agricolă.
Fermierii sunt obligaţi să menţină preţurile corecte, să nu aducă produse cumpărate de la intermediari, iar la schimb primesc promovare şi asistenţă juridică gratuită din partea celor de la primărie.
Pe lângă ajutorul pentru obţinerea de fonduri europene, asociaţia are şi un site unde toţi îşi pot promova marfa.
Pare simplu dar, suprinzător, puţine primarii din ţară fac acest lucru.
Proiectul pilot adună micii fermieri şi poducatori într-o asociaţie, iar obiectivul acestei organizaţii este promovarea intereselor acestei categorii care altfel riscă să dispară de pe piaţă.
George Scupra, primarul oraşului Ovidiu: "Problema lor principală este ”ştim să producem dar nu ştim să vindem marfă”. Puţini producători reuşesc să şi vândă ei direct, de obicei vin intermediarii peste ei, le cumpără marfă la preţuri mici şi le vând ei ca şi producători prin diverse artificii prin marile pieţe."
Sesnur Suleiman, fermier: "Intrarea în această asociaţie ne va ajuta pe noi, micii fermieri, deoarece prin asociere ne vom dezvolta afacerile. Vom accesa fonduri de la UE."
Şi în Cluj şi Maramureş mai mulţi agricultori au avut curajul să se asocieze, iar legumele, laptele, brânza şi mezelurile lor ajung acum pe rafturile supermarketurilor. Din păcate, în România, mulţi preferă să se descurce pe cont propriu chiar dacă de multe ori rămân cu marfă pe tarabe şi ies în pierdere.