Peste 40% dintre copiii de 15 ani din Romania nu inteleg un text la prima vedere. Ce inseamna analfabetismul functional
Cifra ingrijoratoare a fost stabilita in urma unei testari si ne plaseaza la coada Uniunii Europene.
Trist este ca prea putini profesori si parinti incearca sa-i faca pe elevi sa priceapa ce invata, iar cele cateva centre de specialitate nu sunt finantate de Guvern.
La un centru din Cluj-Napoca vin zilnic, dupa ore, 50 de adolescenti care nu inteleg lucrurile care li se predau la scoala. Aici sunt ajutati sa isi faca temele si sa invete fara sa retina "pe de rost".
Lenuta Jiman, mama: "Avea nevoie de mai multe explicatii. Lua inainte la matematica 5, 4 poate 3. Acum 6, 7 poate si mai mult."
De astfel de centre ar fi nevoie in toata tara daca e sa ne luam dupa un studiu al Centrului de Evaluare si Analize Educationale care arata ca 42% dintre copiii de 15 ani sufera de analfabetism functional.
Andrada Cosma, psiholog: "Nu poate sa lege cu sens si cu semnificatie literele pentru a putea forma propozitie. Cunoaste mai bine individual cuvintele decat sa le lege intr-o propozitie".
Centrul functioneaza, din pacate, doar din donatii.
Mihai Florin Rosca, director executiv centruI: "Guvernul ne sprijina prea putin. Pentru acest centru de adolescenti chiar deloc."
Specialistii spun ca de vina sunt elevii care invata pe de rost, fara sa inteleaga, parintii care nu-i ajuta sau profesorii care nu explica pe intelesul tuturor.
Ligia Deca, consilier de stat Departamentul de Educatie din Administratia Prezidentiala: "Nu este suficient ca elevii sa memoreze si sa reproduca, este nevoie sa isi formeze abilitati si competente care sa fie testate."
Media europeana a analfabestimului functional este de 20%, iar pana in 2020 ea ar trebui redusa la 15%.