Pasagerii CFR nu vor obtine despagubiri pentru intarzierea trenurilor decat in 2024. De ce e amanata o reglementare europeana
Vesti proaste pentru romanii care obisnuiesc sa calatoreasca cu trenul.
Ministerul Transporturilor propune, intr-un proiect de Hotarare de Guvern publicat vineri, amanarea cu inca cinci ani, pana in 3 decembrie 2024, a aplicarii legislatiei europene ce prevede despagubirea calatorilor pentru intarzierea trenurilor, motivul invocat fiind ca, pana atunci, nu se pot asigura standardele minime de calitate a serviciilor de transport feroviar.
Regulamentul 1371/2007/CE, intrat in vigoare in 3 decembrie 2009, a introdus protectia drepturilor calatorilor din transportul feroviar si impune imbunatatirea calitatatii si eficientei serviciilor de transport feroviar de calatori. Legislatia europeana prevede o despagubirire de 25% din pretul biletului, daca trenurile intarzie intre 60 si 119 minute, si de 50% pentru intarzieri de peste 120 de minute. Daca intarzierea trenului a provocat pierderea ultimei legaturi feroviare din acea zi, despagubirea este de 100%, compania feroviara fiind obligata sa asigure si cazarea pasagerilor afectati pe o noapte la un hotel de trei stele.
CFR Calatori, compania de stat care ar avea cel mai mult de suferit daca se aplica regulamentul in Romania, si celelalte companii din sector au obtinut doua derogari deja pentru aplicarea dispozitiilor, pentru perioade de cinci ani, intre 2009-2014 si 2014-2019, actuala derogare expirand in 3 decembrie 2019. Legislatia europeana permite astfel de derogari pentru statele ramase in urma cu modernizarea infrastructurii feroviare. Folosind aceasta posibilitate, Ministerul Transporturilor propune o noua derogare de cinci ani pentru aplicarea drepturilor calatorilor pe transportul feroviar.
"Avand in vedere amploarea lucrarilor de reabilitare a infrastructurii feroviare in vederea reducerii intarzierilor trenurilor de calatori, cat si prevederile Regulamentului UE nr. 1371/2007, se propune prelungirea termenului (...) cu 5 ani, pana la data de 3 decembrie 2024", se arata in nota de fundamentare a proiectului de act normativ. Autorii proiectului motiveaza propunerea prin faptul ca firmele de transport feroviar de calatori nu ar putea face fata costurilor cu despagubirea calatorilor afectati de intarzieri. "Este imperios necesar a se acorda aceste derogari deoarece este foarte dificil de asigurat, nivelul de regularitate impus de prevederile art. 15-17 ale Regulamentului nr. 1371/2007/CE, despagubirile si compensatiile pentru intarzieri producand pagube financiare semnificative operatorilor feroviari, urmare a starii deficitare a infrastructurii feroviare, pentru care administratorul infrastructurii nu are reglementata o forma de raspundere", arata documentul mentionat.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Administratorul infrastructurii feroviare din Romania estre o alta companie de stat, CFR SA (cunoscuta si sub numele de CFR Infrastructura). In plus, Ministerul Transporturilor mentioneaza necesitatea unor investitii importante in sistemul infrastructura feroviara. De Hotararea de Guvern ar beneficia toate companiile de transport feroviar de calatori din Romania, puternic subventionate de la bugetul de stat, indiferent de forma de proprietate.
Pe piata transporturlui feroviar de calatori din Romania opereaza, in afara companiei de stat CFR Calatori, companiile private Regiotrans, Transferoviar Calatori si Interregional Calatori.
Pentru 2016, bugetul a prevazut "compensatii pentru asigurarea pachetului social", o forma de subventionare a transportului feroviar de calatori, de 1,22 miliarde de lei (275 milioane euro) pentru CFR Calatori, reprezentand circa 55% din costurile pentru asigurarea curselor, potrivit calculelor News.ro. Pentru Regiotrans, al doilea transportator feroviar de calatori ca marime, bugetul a prevazut subventii totale de 144,9 milioane lei in 2016, adica exact suma solicitata, care reprezenta 85% din costul total cu prestatiile, un raport neobisnuit pentru o companie privata - adica 85% din costurile cu cursele ale companiei private au fost acoperite din bani publici. Pentru firma Transferoviar Calatori, Ministerul Transporturilor a propus subventii de 75 milioane lei in 2016, echivalent cu 79% din costurile totale cu prestatiile, iar pentru Interregional Calatori s-au stabilit subventii de 24 milioane lei, ce acopereau 87% din costuri.
Statul subventioneaza masiv companiile feroviare de calatori din 2008, prin asa-numite "contracte de servicii publice in transportul feroviar public de calatori". Compania Regiotrans a fost controlata de Costel Comana, care s-a sinucis in februarie 2015 in toaleta unui avion ce circula intre Columbia si Costa Rica. Costel Comana era un apropiat al lui Liviu Dragnea, cu care si-ar fi petrecut vacante in Brazilia, potrivit RISE Project.
Sursa: News.ro
Etichete: tren, daune, legislatie, ue, CFR, pasageri, despagubiri,
Dată publicare:
17-03-2017 14:36