Nou semnal de alarmă tras de Salvații Copiii: Unu din patru tineri români cu vârstă de liceu nu mai merge la școală
Un sfert dintre copiii români cu vârstă de liceu nu mai erau în sistemului educațional în anul școlar 2022-2023, conform unui raport publicat de organizația Salvați Copiii România, care evidențiază o criză educațională profundă.
De asemenea, România înregistrează un procent de 16,6% al tinerilor cu vârsta între 18 şi 24 de ani care au finalizat cel mult studiile gimnaziale, cel mai mare procent în ultimii şase ani.
„Rata de părăsire timpurie a școlii este de doar 3,3% în marile orașe, dar atinge un uriaș 27,5% în mediul rural,” se arată în raport.
Această diferență subliniază inechitățile grave dintre elevii care provin din familii defavorizate și cei din zone mai prospere, o problemă care afectează semnificativ rezultatele academice.
Doi din cinci elevi nu iau 5 la Evaluarea Națională
La nivel naţional, doi din cinci elevi intraţi în şcoală cu nouă ani în urmă nu se regăsesc printre cei care au reuşit să obţină medii peste 5 la Evaluarea Naţională, iar copiii care învaţă în mediul rural sunt net dezavantajaţi (proporţia mediilor sub 5 fiind de peste 2,5 ori mai mare în şcolile din mediul rural).
„Pe lângă insuccesul propriu-zis la Evaluarea Naţională, analizând situaţia generaţiei, se poate observa şi că peste 15% (15,42%) dintre elevi nici măcar nu au ajuns la finalul clasei a VIII-a. Aproape jumătate dintre elevii români de 15 ani au competenţe scăzute la matematică (48,6% versus 29,5% media UE), procente similare înregistrându-se şi în cazul ştiinţelor (44% versus 24,2% media UE) sau lecturii (41,7% versus 26,2% media UE). Pentru România, procentul elevilor cu performanţe de top în cel puţin o arie curriculară testată este de 5%, în timp ce o treime dintre elevi (33.2%) au obţinut rezultate slabe (sub nivelul 2 PISA) pentru toate cele trei arii testate (procentul este în creştere faţă de 29,8% în 2018)”, mai arată statisticile invocate de Salvaţi Copiii.
Conform sursei citate, ”variaţiile de performanţă” şcolară sunt explicate ”strict prin statutul socio-economic al elevului”, România fiind, conform OCDE, unul dintre statele în care diferenţa de performanţă generată de statutul socio-economic al elevilor atinge cel mai înalt nivel.
Statutul socioeconomic explică 25,8% din variația performanței școlare a elevilor români, în timp ce media OCDE este de doar 15,5%.
Costurile „ascunse” ale educației gratuite
Analizele Salvaţi Copiii privind costurile ”ascunse” ale educaţiei gratuite, realizate în anii trecuţi, au arătat că părinţii din mediul urban cheltuie cu 30-40% mai mult pentru pregătirea suplimentară, prin meditaţii sau program şcolar prelungit, a copiilor lor şi, de asemenea, că meditaţiile reprezintă o importantă categorie de cost, de aproximativ 2.500 lei anual în 2021, sumă pe care foarte puţini părinţi din mediul rural şi-o permit.
O anchetă sociologică realizată la finalul lui 2022 de Salvaţi Copiii arată că peste jumătate dintre copiii români (55,1%) îşi doresc să plece din ţară şi să se stabilească peste graniţe, în vreme ce o treime dintre aceştia şi-ar dori să-şi continue studiile în străinătate.
Printre principalele motive care i-ar determina să emigreze se numără oportunităţile legate de educaţie (26,3%) şi nemulţumirea sau neîncrederea faţă de condiţiile de viaţă din România (21,9%).
Sursa: StirilePROTV
Etichete: educație, elevi, Salvați Copiii, abandon scolar, sondaj, myimpact,
Dată publicare:
05-09-2024 16:20