Moment istoric pentru Forțele Aeriene Române. După 61 de ani, armata renunță la avioanele MiG-21 LanceR
Asistăm la un moment istoric pentru Forţele Aeriene Romane. Asta au spus piloţii care au zburat cu celebrele avioane de luptă Mig21 LanceR, la ceremonia de retragere din serviciu a acestui tip de avion de luptă.
Decizia a fost luată încă de anul trecut, iar azi s-a desfăşurat ultima misiune de poliţie aeriană cu șase aeronave Mig21 LanceR. De acum, cerul României va fi apărat cu 17 avioane de tip F16 cumpărate din Portugalia, la care se vor alătura alte 32 achiziţionate de la guvernul regatului Norvegiei.
Bazele militare de la Feteşti, Câmpia Turzii şi Bacău şi-au deschis luni porţile pentru un moment important în istoria Forţelor Aeriene. Aici s-a desfăşurat ultima misiune de poliţie aeriană, executată cu bătrânele Mig21 LanceR.
Daniel Petrescu, șeful Statului Major al Apărării: „După 61 de ani în serviciul armatei României, Mig 21 trece în rezervă. Zborul acestei capabilităţi se încheie azi. Cu o evoluţie presărată cu succese dar şi cu momente dramatice, Mig21 şi-a îndeplinit misiunea de apărare a cerului României"
Comandor Mihail Zamfirescu - comandantul escadrilei 861: „Azi trăim un moment istoric cu retragerea avioanelor de luptă Mig21 LanceR şi putem considera finalizată tranziţia euro-atlantica a aviației de vânătoare a României, pentru care începe o epocă modernă, stabilă, cu perspective luminoase.”
Trei avioane au decolat de la baza Borcea, iar la manşa unuia dintre avioane a urcat comandorul Adrian Trifa, comandat al Patrulei 1 de poliţie aeriană. Înainte să decoleze, nu a uitat să-şi îmbrăţişeze fetiţa.
Căpitan comandor Adrian Trifa, pilot al Escadrilei 861: „Din 2010 zbor cu acest avion care mi-a îndeplinit visul. Am 750 de ore cu acest tip de aeronavă şi am emoţii, dar emoţii constructive. Până la urmă pentru asta ne-am pregătit, pentru misiuni de poliţie aeriană, şi o vom duce la bun sfârşit şi pe aceasta.”
Reporter: Cât de bătrân e migul pe care aţi zburat?
Căpitan comandor Adrian Trifa: „Cam 30, 40 de ani de la fabricare”.
Reporter: I-aţi pus un nume, o poreclă?
Căpitan comandor Adrian Trifa: „Nu, Mig21 LanceR”
Reporter: Pai de ce scrie aici Grasu?
Căpitan comandor Adrian Trifa: „Am fost gras. Dar un avion atât de frumos merită un pilot la fel de frumos şi am slăbit"
Alături le-au fost nu doar familiile, dar şi piloţi veterani şi foşti comandaţi ai bazei. Mamele piloţilor tineri au fost însă cele mai emoţionate
Reporter: Ce înseamnă că azi o să fie ultima misiune de poliţie aeriană?Vine mai des acasă?
Mama unui pilot: „Nu neapărat, îşi continuă cariera şi aşteptam să treacă pe F16. E o zi mai emoţionantă faţă de ziua în care s-a urcat prima dată în avion. Mai emoţionantă, pentru că e vorba de o despărţire”
Reporter: Cum e pentru dvs ca mamă să-l vedeţi zburând?
Mama unui pilot: „Cu emoţii, dar mă sună de fiecare dată la decolare şi la aterizare”.
Reporter: Ce îi uraţi când pleacă în misiune?
Mama unui pilot: „Cer senin şi Doamne Ajută!"
11 piloți au murit în Mig
Intrate în serviciul aerian în 1962, aeronavele Mig au cumulat peste 500.000 de ore de zbor, însă şi-au luat şi tributul de sânge. În ultimii 30 de ani, 11 piloţi şi-au pierdut viaţa în urma accidentelor aviatice. Pentru cei căzuţi la datorie a fost ţinut un moment de reculegere. După decorarea a 22 de piloţi şi comandanţi, a urmat decolarea şi trecerea la verticală, prin faţa publicului numeros.
După câteva minute, cele șase aparate de zbor au aterizat în siguranţă la baza aeriană din Bacău, unde vor rămâne în conservare până la noi ordine. Până în anul 2025, România ar trebui să deţină 49 de avioane de luptă F16, apoi Forţele aeriene vor intra în era avioanelor de generaţia 5, guvernul intenţionând să cumere avioane F35.