MIG-urile 21 Lancer vor fi scoase din serviciul de luptă permanent. Spațiul aerian rămâne în grija avioanelor F16
Avioanele MIG 21 Lancer iau parte la ultimele lor misiuni de Poliție Aeriană. În curând vor fi scoase din serviciul de luptă permanent și vor rămâne la sol definitiv, cel mai probabil, la baza aeriană de la Bacău.
După mai bine de 60 de ani, spațiul aerian românesc va rămâne în grija exclusivă a avioanelor F16.
Pe vremea Pactului de la Varșovia, aparatele de vânătoare de proveniență rusească supravegheau aviația NATO. După aderarea României la NATO au exacutat misiuni de poliție aeriană.
Căpitan comandor Adrian Trifa, comandant de escadrilă MIG 21 Lancer: „O să privim în spate cu lacrimi în ochi când vor zbura pentru ultima dată, dar este un mod firesc ca orice țară, orice pilot să evolueze și orice aviație să aibă în dotare aparate din ce în ce mai bune”.
Căpitan Tudor Gabriel Dora, pilot de MIG 21 Lancer: „Finalul de carieră pentru MIG-ul 21 pot să spun că este un moment de cotitura. Însemnă trecerea la un avion multirol F16, ceea ce pentru mulți înseamnă să pilotezi două avioane de vânătoare. Atât MIG 21 și apoi F16”.
Din 1962 și până astăzi, Forțele Aeriene au cumpărat 250 de avioane în cinci variante și mai multe configurații, până la MIG-ul 21 Lancer. La începutul anilor 2000, România a renunțat inexplicabil la flota sa de 21 de MIG-uri 29, cumpărate în 1989, deși erau considerate printre cele mai bune din lume la vremea aceea.
General (r) Virgil Ristea, fost pilot de MIG: „Să știți că MIG-ul 21 este fără discuție unul dintre cele mai celebre avioane din lume. Îi ziceau piloții, parcă să îl mângâie țeavă, prietenii noștri, care "iubesc" avioanele și ziceau fier de călcat. Sistemul lui de catapultare este sistemul pe care rușii l-au folosit la primele nave care mergeau cu cosmonauții în spațiu, inclusiv costumul de suprasarcină, inclusiv casca aceea etanșă”.
De-a lungul timpului, MIG-urile au fost implicate în mai multe accidente. În ultimii 20 de ani, 20 de astfel de aparate s-au prăbușit fie din cauza unor defecțiuni tehnice, fie din pricina unor erori de pilotaj. 10 piloți au murit.
Odată cu ultima aterizare a unui MIG 21 LanceR, în câteva săptămâni, Forțele Aeriene Române se vor baza exclusiv in Serviciul Permanent de Luptă pe avioanele F16 Fighting Falcon. Atât pe cele 17 venite din Portugalia, cât și pe cele 32 ce urmează să ajungă în româania începând cu sfârștul anului și vor trebui să fie operaționale vreme de zece ani de-acum înainte. Va fi practic tranziția spre cele de ultimă generație, celebrele F35.