După doi ani de pandemie, forfota de la terase vine la pachet și cu un consum crescut de băuturi. Suntem totuși mai atenți la ce comandăm. Berea rămâne în top, urmată de cocktailurile aromate.  

Cu o creștere de 20% anul trecut, sortimentele non-alcoolice au avut cea mai mare creștere.

Și ”bubble tea” sau vinul fără alcool încep să devină populare.

În inima cetății din Alba Iulia, unde ajung mii de turiști, berea fără alcool, mixată cu diverse arome este foarte cerută.

Neluțu Bârnă – ospătar: "În ultimul timp a crescut foarte mult cererea de berea fără alcool, în special la produsele noi, scoase pe piață. la cele cu arome de măr și pere, fructe de pădure, căpșuni, cu lămâie."

Tânără "O bere fără alcool îmi place foaret mult, e super răcoritoare acuma vara și mai ales cu arome."

Mixurile de bere și berile aromatizate, precum și berea fără alcool, au înregistrat cele mai mari creșteri, de aproximativ 20%.

Julia Leferman, director general Asociația Berarii României: ”Confirmă o tendință europeană de consum în această direcție. Validează apetența consumatorului român pentru gusturi noi, pentru a descoperi opțiuni noi de bere."

Vânzările la bere la sticlă și la doză au crescut, în timp ce PET-ul a scăzut cu peste 5 la sută față de 2020.

Și vinurile fară alcool sunt tot mai cerute. După ce vinul este fermentat, alcoolul este eliminat, păstrându-se buchetul și aroma soiului.

Ospătar: ”Prima dată se face maturarea, pe urmă se face dezalcoolizarea, care se face printr-un proces mecanic. La gust seamănă mult cu cel cu alcool, în special cel roșu, care are un gust asemănător cu mustul. ”

La noi, sortimentele de vin și spumant fară alcool sunt importante din Franța.

Alexandru Barac, administrator firmă de distribuție vin fără alcool: ”E o creștere constantă, între 5-10 la sută pe an. E foarte scumpă metoda. Sunt foarte scumpe. Și lumea crede că e simplu să îl faci. Dar dacă pui vin prost, cu alcool, în instalație, nu poate să îți iasă un vin fără alcool bun.. Eu le vând între 46 și 60 de lei.".

Amir Hamdan, manager restaurant cu specific libanez: ”Chiar dacă ne e mai greu să îi convingem întâia dată să încerce, spre surprinderea noastră, se întorc și chiar își iau unii sticle întregi acasă și sunt mulțumiți."

Pe lângă vin și bere fară alcool, creste și cererea pentru cocktailuri.

La moda sunt și ceaiurile ”bubble tea”, o băutură inventată în Taiwan cu mici bile de nectar de fructe sau tapioca. În România, băutura a fost adaptată și conține mai puțin zahăr.

Balazs Gyorfi, director general magazin bubble tea: ”Ne place cât putem să oferim un zâmbet fain copiilor, inclusiv și a adulților. Sunt și adulți care preferă foarte mult. Folosim toppinguri de perle fără coloranți artificiali, sunt vegani și fără gluten.”

Prețul unui bubble tea începe de la 20 de lei.