"Daca noi nu suntem in aer, nimeni nu e in siguranta". Misiunea echipajului de pe singurul avion de calibrare din Romania
"Daca noi nu suntem in aer, nimeni nu mai este in siguranta". Pare mult spus insa, este cat se poate de adevarat.
Doi piloti si doi ingineri, adica echipajul singurului avion de calibrare din Romania, verifica in fiecare zi, din zbor, aparatele de navigatie pe care le folosesc toate avioanele ce ne tranziteaza tara sau aterizeaza pe aeroporturile noastre.
Mii de aernoave decoleaza si aterizeaza pe aeroporturile din Romania in fiecare zi. In spatele fiecarei manevre reusite se ascunde o echipa formata din 11 oameni: doi piloti si doi ingineri - ajutati de alti sapte oameni la sol.
Alegeri 2024
07:17
Ghidul alegătorilor români din diaspora. 950 de secţii organizate în străinătate sau prin corespondenţă
07:13
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora: Cum poți vedea cea mai apropiată secție de votare
06:56
Alegeri prezidențiale 2024. A început votul în diaspora. Țara în care a fost deschisă prima secție
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
Ei sunt echipajul avionului de calibrare iar misiunea lor este sa verifice permanent daca computerele de bord ale aeronavelor functioneaza in anumiti parametri, foarte precisi.
Iulian Dumitrescu, directorul Serviciului de Supraveghere si verificari din zbor: "Un semnal care nu este bun, nu este verificat cum trebuie, poate duce aeronava care il foloseste, in pamant sau intr-o cladire din apropierea aeroportului ."
Asta inseamna ca informatiile din computerul unei aeronave sunt descarcate intr-un aparat special, instalat pe avionul de calibrare. Urmeaza decolarea.
In timpul misiunii totul este foarte bine coordonat si sincronizat. Inginerul le comunica pilotilor fiecare schimbare si asta pentru ca in timpul zborului manevrele pe care ei trebuie sa le faca se schimba in functie de semnalul captat de aparat.
Aeronava de testari face o serie de manevre in aer, urca si coboara, vireaza brusc sau lin, si se pregateste de aterizare. insa fara sa puna aeronava pe pista...
Cristian Pandele, pilot comandant pe avionul de calibrare: "Trebuie sa fii atent la inaltime, la obstacole, la pasari care iti pot aparea, sunt foarte multi factori care intervin si asta te tine cu atentia la maxim. Si nivelul de adrenalina cred ca e destul de ridicat "
In tot acest timp, aparatele de bord sunt urmarite cu atentie.
Raluca Briulete, inginer de receptie si control pe avionul de calibrare: "Acel aparat capteaza toate semnalele care sunt emise de mijloacele de sol si care ghideaza avioanele in zbor prin spatiul aerian al romaniei, le masoara , noi analizam rezultatele si dam verdictul daca un echipament poate fi folosit sau nu "
Daca sunt descoperite erori, acestea sunt indreptate, apoi softul primeste avizul. Aeronava pentru care a fost creat are liber sa zboare.
Aceeasi echipa testeaza si radarele Romatsa. Prin zboruri de incercare, verifica acuratetea aparatelor care supravegheaza aeronavele ce trec prin spatiul aerian romanesc.
Aceeasi echipa verifica si aeronavele fortelor aeriene militare.