Copiii românilor din diaspora se întorc la învățământul din țară. Se vor face grupe de acomodare, dar e nevoie de norme
Numărul copiilor întorși din diaspora, în școlile din România, creşte de la an la an. În 2021 erau peste 11.000, însă responsabilii din Educație nu se aşteaptă la o stagnare.
Pandemia și incertitudinea creată de război i-au făcut pe unii dintre conaționali să se întoarcă acasă. Pentru cei mici, însă, nu este ușor. Nu ştiu bine limba, se lovesc de bariere culturale, iar sistemul de învăţământ nu seamănă cu cel din vestul Europei.
Cristina Popovici predă într-o comunitate din Italia limba română, dar și noțiuni de cultură și civilizație românească. În bănci sunt copii născuţi în Italia din părinți români, dar şi copii care s-au mutat în Peninsulă când erau foarte mici.
Şi totuşi, în ultimii ani, povesteşte aceasta, multe familii au decis să se întoarcă acasă, în România, iar aceste cursuri s-au dovedit folositoare.
Cristina Popovici, profesor de limba română: „Motivele sunt multiple, nu cred că există un șablon. Cele mai multe familii, o parte din cunoștințele mele, s-au întors în contextul pandemiei de acum doi ani, și foarte mulți s-au înscris în județul meu, în Suceava. Apoi și războiul a creat un soi de panică în rândul comunității noastre și, din nou, foarte mulți s-au îndreptat către ţara de origine."
Au nevoie de o perioadă de acomodare
Astfel, în 2021, erau în sistemul de învățământ romanesc 11.286 de elevi, cu aproape două mii mai mulți ca în anul anterior.
Îi găsim în şcoli din Suceava, Bacău, Timiș, Iași, dar și în București, unde sunt 729.
Toți au nevoie de o perioadă de acomodare atunci când se întorc în ţară, pentru că dau piept cu o limbă pe care o vorbeau doar în casă, de un sistem de învățământ nou, și de o cultură necunoscută. În acest sens, a fost promulgată o lege care prevede organizarea de grupe de acomodare pentru elevii întorși în țară, care conțin cursuri de limbă, cultură şi civilizaţie.
Simina Tulbure, deputat: „Profesorii au nevoie de o instruire, de o formare, pentru a putea să se ocupe de copiii aceștia, nu sunt copii care au crescut sau s-au născut în România. Ar trebui să avem minimum cinci copii într-o școală care se întorc din diaspora, dacă într-o școală nu sunt cinci copii, la nivel de județ ar trebui să avem cel puțin o grupă de acomodare cu cinci copii, dacă nici așa, atunci la nivel de școală, chiar dacă este un singur copil, cineva tot va trebui să se ocupe de el, în special diriginții, profesorii de limba română."
Grupele ar trebui să devină realitate începând cu anul şcolar viitor, însă se așteaptă normele de aplicare care vor decide exact cum vor decurge orele.