Ce-au invatat romanii dupa 2 ani de criza, in materie de consum?
Sunt mult mai atenti la ce cumpara si fac economie la orice pas, chiar si cand sunt acasa. Dupa 2 ani de criza romanii si-au schimbat comportamentul de consum, insa nu si valorile care ii definesc, spun sociologii.
In ultimii doi ani romanii au introdus in vocabularul de zi cu zi un cuvant cu care vanzatorii au incercat sa ii tina in magazin: reducerile.
Scumpirile in lant sunt motive suficiente pentru ca acasa romanii sa se poarte la fel ca la cumparaturi.
Sunt tot mai multi oameni care cauta in magazine produse ieftine si in cantitati cat mai mici. Intr-un an procentul acestora a crescut de la 16 la aproape 20. In plus, in afara de cresterea preturilor, diminuarea salariilor si pierderea locului de munca au contribuit cel mai mult la scaderea nivelului de trai, potrivit sociologilor.
Totodata, sociologii spun ca valorile romanilor nu s-au schimbat in cei doi ani si dincolo de cei apropiati, isi pun prea mult speranta in ajutorul statului. Oamenii de afaceri insa au alta strategie: mizeaza pe export, isi muta firmele in tari cu impozite mai mici sau isi diversifica bussinesurile.
Afacerile accelereaza insa dupa ce 40.000 de firme au intrat in insolventa in ultimii 2 ani. Efectul a fost cresterea numarului de someri pana la 700.000. Asta a atras scaderea puterii de cumparare si implicit vanzari mici pentru companiile care raman pe piata. Statul a pierdut astfel taxe si impozite de aproximativ 1 miliard de euro, iar firmele bolnave atrag dupa ele alte intrari in insolventa, inchizand cercul vicios.