Acte pentru buletin. Ce documente sunt necesare la schimbarea sau obținerea cărții de identitate
Dacă vrei să îți schimbi buletinul, trebuie să știi în ce condiții se poate face acest lucru, ce acte nevoie și în cât timp se poate elibera noul act de identitate.
În ce condiții se schimbă buletinul
Conform Direcției Generale de Evidență a Persoanelor, cetățenii au obligația de a solicita schimbarea buletinului în unul dintre aceste cazuri:
Expirarea termenului de valabilitate - Buletinul de identitate are o valabilitate de 10 ani și trebuie schimbat după această perioadă. De asemenea, în cazul în care persoana își schimbă domiciliul, trebuie să își actualizeze buletinul cu adresa nouă în termen de 30 de zile.
Schimbarea numelui - În cazul în care o persoană își schimbă numele ca urmare a căsătoriei, divorțului sau adopției, trebuie să își actualizeze buletinul de identitate cu noul nume.
Pierderea, furtul sau deteriorarea buletinului - În cazul în care buletinul de identitate a fost pierdut, furat sau deteriorat, acesta trebuie înlocuit cu unul nou.
În cazul schimbării domiciliului, a denumirii sau a rangului localităților și străzii, al renumerotării imobilelor sau rearondării acestora, al înființării localităților sau străzilor.
În cazul în care fotografia din buletin nu mai corespunde cu fizionomia titlularului, fie că este din cauza operațiilor estetice, ale schimbării de sex sau alte modificări de natură să influențeze radical aspectul fizic.
Acte necesare pentru schimbarea buletinului expirat în 2023
Dacă ți-a expirat buletinul, ești obligat prin lege să îți faci unul nou cu cel puțin 15 zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a cărții de identitate.
Pentru a face acest lucru, ai nevoie:
Cerere pentru eliberare buletin
Certificatul de naștere în original și o copie
Certificatul de căsătorie, pentru persoanele căsătorite, în original și copie (sau certificat al soțului supraviețuitor)
Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă, după caz, original și copie
Certificatul de deces al soției/soțului, original și copie
Certificatele de naștere ale copiilor mai mici de 14 ani în original și copie
Documentul care face dovada adresei de domiciliu, original și copie
Chitanța de dovadă a contravalorii cărții de identitate, în valoare de 7 lei
Taxa pentru eliberarea cărții de identitate este de 7 lei și poate fi plătită la orice oficiu al Poștei Române sau la CEC Bank, ori la ghișeul unde se depun actele pentru eliberarea noului buletin.
Poți depune actele cu cel mult 180 de zile înainte ca buletinul să îți expire, dar nu mai puțin de 15 zile.
Documente pentru schimbarea buletinului pierdut
Dacă ți-ai pierdut buletinul, trebuie să strângi câteva acte și să le depui ca să ai o nouă carte de identitate.
Pentru asta vei avea nevoie de:
cerere la Serviciul Evidența Persoanelor (o găsești acolo și se completează pe loc)
Certificatul de naștere în original și copie
Certificatul de căsătorie în original și copie, dacă e cazul
Hotărârea de divorț în original și copie, dacă e cazul
Actul care dovedește adresa de domiciliu, în original și copie (Dacă solicitantul nu este proprietarul locuinței, este necesară declarația de primire în spațiu a găzduitorului alături de actul de proprietate al acestuia. Consimțământul se consemnează pe cerere, în prezența lucrătorului de evidență)
Certificatul de deces al soțului/soției, dacă este cazul
Certificatele de naștere ale copiilor minori sub 14 ani, în original și copie, dacă e cazul
Un document emis de autoritățile statului cu o fotografie recentă (pașaport, permis de conducere, diplomă de absolvire, legitimație de serviciu, etc)
Dovada emisă de unitatea de poliție unde a fost reclamat furtul, dacă buletinul a fost furat
Dovada plății contravalorii actului de identitate (costă 7 lei și se poate plăti la orice oficiu poștal sau la CEC Bank, ori chiar la ghișeul unde depui documentele pentru eliberarea noului buletin).
Actele se depun la serviciul public comunitar de evidență a persoanelor pe raza căruia solicitantul are domiciliul sau reședința.
Aceste cereri trebuie să se depună personal și trebuie să te asiguri că ai toate actele la tine și taxa de 7 lei. Cărțile de identitate se ridică de către titular din același loc sau poate mandata pe cineva să îi ridice buletinul printr-o procură specială.
Acte necesare pentru prima carte de identitate la 14 ani
Minorii care împlinesc vârsta de 14 ani trebuie să se prezinte în termen de 15 zile de la împlinirea vârstei, alături de reprezentatul său legal, la evidența populației pentru a depune cererea pentru un act de identitate.
Pentru a obține prima carte de identitate la 14 sunt necesare următoarele acte:
Cerere pentru eliberarea cărții de identitate - Cererea trebuie completată și semnată de către minorul care împlinește vârsta de 14 ani și de către unul dintre părinți sau de către tutorele legal.
Actul de identitate al unuia dintre părinți în original și copie– cu acest document se realizează și dovada adresei de domiciliu.
Certificatul de naștere al minorului în original și copie
Certificatul de naștere trebuie prezentat la momentul depunerii cererii pentru a confirma identitatea minorului.
Certificatul de căsătorie al părinților sau hotărârea judecătorească prin care se stabilește căruia dintre părinți îi este încredințat minorul, dacă părinții sunt divorțați, în original și copie.
Dovada plății taxelor - Se percepe o taxă pentru eliberarea cărții de identitate. Dovada plății taxei trebuie prezentată la depunerea cererii.
Minorul va trebui să depună cererea pentru eliberarea actului de identitate, în prezența unui părinte sau reprezentant legal.
Dacă părinții au domicilii diferite, cererea se semnează de părintele la care minorul are domiciliul, în condițiile legii.
De asemenea, în cazul în care minorul locuiește împreună cu un părinte, deși decizia judecătorească l-a încredințat celuilalt, se solicită declarația de consimţământ al părintelui căruia i-a fost încredințat în care să scrie că este de acord ca buletinul minorului să fie la părintele la care locuiește, în fapt.
În cazul în care minorul are nume diferite de părinți, trebuie să prezinte documente care să ateste această situație.
Documentele se depun la Serviciul Public de Evidență a Persoanelor.
Acte necesare pentru schimbarea buletinului după căsătorie
În urma căsătoriei, dacă se decide schimbarea numelui, persoanele au obligația de a își înlocui buletinul în decurs a 15 zile de la încheierea căsătoriei.
Se fac aceleași proceduri ca în cazul expirării valabilității buletinului.
Ce acte ai nevoie:
Cerere pentru eliberarea actului de identitate (o găsești mai sus)
Buletinul vechi în original și copie
Certificatul de căsătorie în original și copie
Documentul prin care se dovedește adresa de domiciliu
Chitanța cu dovada plății contravalorii cărții de identitate
Dacă nu ești proprietarul imobilului din adresa declarată, proprietarul trebuie să fie prezent la evidența populației alături de tine. Acesta va semna pe propria răspundere o declarație și trebuie să aibă asupra sa buletinul și actul de proprietate.
Eliberarea noului buletin se face în aproximativ 5 zile lucrătoare. După căsătorie, persoanele care aleg să își păstreze numele și nu se schimbă nicio dată din buletin, pot să îl păstreze, fără să fie necesară schimbarea acestuia.
Buletinul electronic cu cip
Începând cu anul 2023, românii pot beneficia de cărți de identitate electronice. Documentele permit românilor să călătorească în Uniunea Europeană, iar începând cu anul 2030, cine vrea să iasă din țară va trebui să aibă un astfel de document sau un pașaport.
Noile buletine cu cip vor fi gratuite în 2023, pentru că statul va suporta prețul în primul an de la implementare, conform proiectului trimis spre aprobare la Guvern.
Conform unui document publicat de MAI, noile cărți de identitate vor conține date în format tipărit sau inscripționat prin tehnici speciale și date înscrise în mediu de stocare, dar și elemente de particularizare și de siguranță.
Până la finalul anului 2023, orice român va putea să ceară un buletin electronic, după ce actuala carte de identitate a expirat.
Noile buletine electronice cu cip vor avea aceeași dimensiune precum un card bancar. Acesta va conține două amprente digitale, un certificat digital și toate datele tipărite pe act.
Cartea de identitate electronică va ține loc și cardului de sănătate. Adică oamenii vor putea merge la medic cu buletinul, pentru că acesta va putea fi folosit pentru a accesa sistemele online ale instituțiilor statului.
Diferența dintre buletinul vechi și cel electronic cu cip este că buletinul vechi nu va mai putea fi folosit pentru călătorii în afara țării.
Cei care nu trec la buletinele electronice, vor fi nevoiți să folosească pașaportul pentru a ieși din țară.
Momentan, doar în Cluj se pot emite buletine electronice. Când vor fi valabile și în celelalte orașe, vei avea nevoie de următoarele documente pentru a îl obține:
Actul de identitate
Certificat de naștere original
Certificat de căsătorie original, după caz
Certificat sau hotărâre de divorț original, după caz
Certificate de naștere ale copiilor de până la 14 ani care își schimbă domiciliul odată cu solicitantul, după caz
Extrasul de carte funciară sau documentul care face dovada adresei de domiciliu în original
De altfel, extrasul de carte funciară trebuie să fie obținut cu cel mult 30 de zile înainte de data la care se face cererea de buletin electronic cu cip.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: romania, acte, buletin, certificat de nastere,
Dată publicare:
05-05-2023 10:09