Inghetarea pretului benzinei in Romania. Oficial: Toate caile sunt posibile
Fondul Monetar International, Agentia Internationala pentru Energie, dar si reprezentanti ai industriei petroliere locale evoca tot mai des posibilitatea ca preturile carburantilor sa-si continue cresterile galopante.
Gandul: "Ajutoarele financiare acordate economiilor aflate in dificultate s-au facut prin emisiuni monetare, neacoperite de produse si servicii. Banii au mers catre marfurile cele mai atractive cotate la burse, iar petrolul este una dintre ele. S-a ajuns astfel ca, pe piata speculativa, cererea de petrol sa depaseasca de doua-trei ori oferta", a explicat fenomenul, pentru gandul, Constantin Tampiza, coordonatorul strategiei de dezvoltare al Lukoil Romania. El estimeaza ca, la finele acestui an, pretul la pompa al bezinei ar putea ajunge la 5,8 lei pe litru, pentru sortimentele populare si la un maximum de 6,7 lei/litru pentru benzina varf de gama. Totul in contextul in care pretul barilului de petrol va fi cotat in jurul valorii de 140 de dolari. Tampiza precizeaza ca un avans de 10 dolari al pretului barilului se traduce intr-o majorare de pret in statiile autohtone de 34-35 de bani. In dimineata zilei de marti, barilul petrolului Brent era cotat la bursa in jurul valorii de 124 de dolari.
Ziarul Financiar: Solutie pentru ieftinirea carburantilor: incurajarea intrarii unor noi jucatori puternici pe piata Intrarea unor noi jucatori puternici pe piata distributiei de carburanti este solutia pe care Consiliul Concurentei o vede pentru intensificarea competitiei si ieftinirea combustibililor, iar statul ar trebui sa incurajeze astfel de miscari. "Autoritatile statului trebuie sa faciliteze intrarea pe piata a noi companii in acest domeniu. Intrarea SOCAR pe piata din Romania este un lucru bun. Este o problema in Romania ca nu avem companii mari pe piata comercializarii combustibililor. Avem doar OMV, care este numarul zece in Europa. Nici SOCAR nu este mare, dar va duce la cresterea concurentei pe piata", a declarat ieri Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, la prezentarea raportului anual al institutiei. Austriecii de la OMV Petrom, Rompetrol, controlat de kazahii de la KazMunaiGaz, si rusii de la Lukoil controleaza circa 80% din distributia de carburanti pe plan local. Compania de stat din Azerbaidjan SOCAR (The State Oil Company of the Azerbaidjan Republic) a anuntat recent intentia de a deschide circa 300 de benzinarii in Romania in urmatorii trei ani. Companiile petroliere au scumpit carburantii de mai multe ori de la inceputul acestui an, cea mai recenta majorare fiind operata vineri, cand preturile au urcat cu 9 bani pe litru.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Evenimentul Zilei: Franklin Templeton: Daca Petrom nu era privatizata, azi benzina costa 8 lei/litru Privatizarea Petrom a dus la obtinerea unor rezultate mai bune la bugetul de stat si, daca nu ar fi avut actionari privati, probabil benzin ar fi costat astazi 8 lei/litru. "Probabil, daca Petrom nu era privatizata, azi nu vorbeam de 5-6 lei/litru, poate de 8 lei", a spus Greg Konieczny, CEO pe Romania al Franklin Templeton Investment Management, managerul Fondului Proprietatea. El a adaugat ca poate ca nu era necesar pentru stat sa privatizeze Petrom, dar rezultatele pentru buget sunt vizibile. Reprezentantul Franklin Templeton a mai declarat ca, daca statul va lista pachetele de actiuni de 36% din Hidroelectrica si de 43% din Nuclearelectrica, ar putea obtine din piata 3,5 miliarde de euro, din care 2,2 miliarde de la prima companie. Referitor la managerii companiilor de stat din Romania, Greg Konieczny a afirmat ca acestia sunt influentati politic si ca nimeni nu se simte responsabil pentru ce se intampla in aceste companii.