PRO VERDE. Turda, orașul cu transport public 100% electric. Cum a ajuns micul oraș din Ardeal să aibă doar autobuze electrice

PRO VERDE. Ziua transportului public
StirilePROTV

Turda se mândrește cu o flotă de autobuze electrice, fiind primul oraș din România care a implementat un sistem de transport public exclusiv electric, începând cu anul 2019.

Această inițiativă reprezintă un pas major în direcția modernizării infrastructurii de transport și a protecției mediului, aducând numeroase beneficii pentru comunitatea locală și pentru mediu.

Autobuze electrice turda

În prezent, flota de transport public a orașului are 20 de autobuze electrice. Aceste vehicule sunt dotate cu tehnologie de ultimă generație, asigurând un transport silențios și eficient din punct de vedere energetic. În plus, cu sprijinul fondurilor guvernamentale, conducerea orașului intenționează să cumpere încă 25 de autobuze electrice. Extinderea flotei va permite îmbunătățirea serviciilor de transport și acoperirea mai eficientă a necesităților de mobilitate ale locuitorilor, conform primariaturda.com.

Autobuzele electrice din Turda operează pe diverse rute care traversează întregul oraș. Aceste rute sunt concepute pentru a asigura accesul facil al locuitorilor la principalele zone de interes, cum ar fi centrele comerciale, instituțiile de învățământ și zonele rezidențiale. Odată cu extinderea flotei, se planifică și extinderea rețelei de rute, ceea ce va permite deservirea unor zone mai extinse și îmbunătățirea frecvenței curselor.

Citește și
Cartofii românești se termină în decembrie. „Avem secetă chiar și în Harghita și Covasna. La anul va trebui să importăm”
Cartofii românești se termină în decembrie. „Avem secetă chiar și în Harghita și Covasna. La anul va trebui să importăm”

Avantajele transportului electric

Implementarea autobuzelor electrice în Turda aduce numeroase avantaje, atât pentru locuitori, cât și pentru mediu:

· Autobuzele electrice sunt mult mai silențioase comparativ cu vehiculele convenționale, reducând poluarea fonică în oraș. De asemenea, acestea nu emit gaze de eșapament, contribuind astfel la reducerea poluării atmosferice.

· Vehiculele electrice sunt moderne și confortabile, oferind o experiență plăcută pasagerilor. Acestea sunt dotate cu facilități care asigură confortul și siguranța călătorilor, cum ar fi sistemele de climatizare și accesul facil pentru persoanele cu dizabilități.

· Utilizarea autobuzelor electrice este o măsură importantă pentru promovarea dezvoltării durabile. Aceasta contribuie la reducerea dependenței de combustibilii fosili și la diminuarea amprentei de carbon a orașului.

Implementarea unui sistem de transport public exclusiv electric are un impact semnificativ asupra comunității și mediului din Turda. Prin reducerea poluării atmosferice și fonice, calitatea vieții locuitorilor este îmbunătățită considerabil. De asemenea, acest sistem de transport sprijină eforturile locale și naționale de combatere a schimbărilor climatice, promovând un model de mobilitate sustenabilă.

Turda nu se oprește aici. Orașul are planuri ambițioase de a continua dezvoltarea rețelei de transport public electric, integrând noi tehnologii și soluții inovatoare pentru a face transportul public și mai eficient și accesibil. Extinderea rețelei de rute și creșterea numărului de autobuze electrice sunt doar primele etape dintr-o strategie pe termen lung care vizează transformarea orașului într-un model de sustenabilitate și inovație urbană.

Autobuze electrice turda

Proiectul a avut probleme înainte de implementare

La începutul implementării sistemului de transport public electric în Turda, inițiativa a întâmpinat numeroase dificultăți, din cauza opoziției vehemente din partea unor grupuri de interese, conform turdanews.ro. Acestea se opuneau ferm activității noii societăți de transport din Turda, care urma să preia operațiunile de la STP Alba Iulia. STP Alba Iulia fusese adusă în Turda în perioada fostului primar Tudor Ștefănie.

Cu o lună înainte de debutul activității, jurnalistul local Horea Hudrea, cunoscut pentru sprijinul acordat oponenților dezvoltării orașului, a inițiat demersuri pentru dizolvarea societății TUP Turda SRL. La acel moment, Primăria Turda a reacționat public, condamnând acțiunile ca fiind imorale și neprofesioniste, menționând că acestea vizau discreditarea activității primăriei și blocarea proiectelor benefice comunității turdene.

Cu doar trei zile înainte de lansarea oficială a autobuzelor electrice TUP Turda, directorul STP Turda, Dan Mostecky, a prevestit un colaps al transportului urban electric, sugerând că responsabilii pentru implementarea acestui sistem ar trebui să fie sancționați. STP a continuat să facă presiuni pentru a-și menține veniturile din contractele cu Turda, cerând condiții de retragere, inclusiv plata unor datorii și renunțarea la pretenții legate de obligațiile contractuale din 2010. Chiar și în prezent, există procese în curs referitoare la aceste obligații, iar unii consilieri locali s-au opus angajării de avocați specializați pentru a facilita succesul STP în instanță.

În ciuda acestor presiuni, TUP Turda și-a început activitatea, iar după o zi, directorul Alin Popescu a declarat că predicțiile dezastruoase nu s-au adeverit. La cinci ani de la implementarea sistemului, Turda continuă să fie un exemplu de succes în transportul public urban, fiind singurul oraș din România cu un sistem de transport complet electric.

Avantajele autobuzelor electrice

Autobuzele electrice oferă o gamă largă de avantaje semnificative în comparație cu autobuzele tradiționale cu motorină sau benzină. Unul dintre cele mai importante beneficii este impactul redus asupra mediului. Autobuzele electrice nu emit gaze de eșapament, reducând astfel semnificativ poluarea locală, inclusiv emisiile de noxe și particule fine dăunătoare. Acest lucru contribuie la îmbunătățirea calității aerului, în special în zonele urbane aglomerate. 

Pe lângă impactul pozitiv asupra mediului, autobuzele electrice promovează sustenabilitatea. Acestea pot fi alimentate cu energie electrică provenită din surse regenerabile, cum ar fi energia solară sau eoliană, contribuind astfel la reducerea dependenței de combustibilii fosili și la combaterea schimbărilor climatice, scrie green.start-up.ro.De asemenea, autobuzele electrice sunt mai eficiente din punct de vedere energetic decât autobuzele tradiționale, transformând o proporție mai mare din energia electrică stocată în baterii în mișcare.

În ceea ce privește costurile de operare, autobuzele electrice oferă avantaje considerabile. Motoarele electrice au mai puține piese în mișcare decât motoarele cu ardere internă, ceea ce duce la costuri de întreținere mai mici pe termen lung. În plus, electricitatea este, în general, mai ieftină decât combustibilii fosili, oferind operatorilor de transport public economii semnificative pe termen lung.

Autobuzele electrice îmbunătățesc, de asemenea, experiența pasagerilor. Motoarele electrice oferă o accelerație lină și o frânare mai silențioasă, oferind o călătorie mai confortabilă. Deoarece motoarele electrice ocupă mai puțin spațiu decât motoarele cu ardere internă, autobuzele electrice pot avea un spațiu interior mai mare pentru pasageri și scaune mai confortabile. Astfel, autobuzele electrice nu doar contribuie la un mediu mai curat și mai puțin poluat, dar oferă și o călătorie mai plăcută și mai eficientă pentru pasageri.

Articol recomandat de sport.ro
Reacția americanilor când au văzut că pot da peste România la CM 2026
Reacția americanilor când au văzut că pot da peste România la CM 2026
Citește și...
Cartofii românești se termină în decembrie. „Avem secetă chiar și în Harghita și Covasna. La anul va trebui să importăm”
Cartofii românești se termină în decembrie. „Avem secetă chiar și în Harghita și Covasna. La anul va trebui să importăm”

România se pregătește de o penurie de cartofi, după ce seceta prelungită a afectat puternic chiar și culturile din județele Harghita și Covasna, zone considerate emblematice pentru această plantație.

Tone de haine din România ajung la groapa de gunoi, pentru că nu reușim să le reciclăm. Ce sunt hainele „preloved”
Tone de haine din România ajung la groapa de gunoi, pentru că nu reușim să le reciclăm. Ce sunt hainele „preloved”

România implementează cu mare greutate colectarea separată a textilelor, iar tone de haine vechi ajung în continuare la gunoi, în loc să fie reciclate.

Poluarea cu particule toxice în centrul Bucureștiului depășește de 20 de ori valorile maxime. “O senzație acută de rău
Poluarea cu particule toxice în centrul Bucureștiului depășește de 20 de ori valorile maxime. “O senzație acută de rău"

Poluarea cu particule ultrafine în centrul Bucureștiului depășește chiar și de 20 de ori valorile maxime recomandate de OMS, a declarat la PRO Verde Oana Neneciu, Director Executiv Ecopolis, care administrează rețeaua de monitorizare a aerului Aerlive.

Recomandări
Premierul României anunță că în decembrie vom avea ”foarte probabil” o nouă ”ordonanță trenuleț”: ”Nu putem fugi de asta”
Premierul României anunță că în decembrie vom avea ”foarte probabil” o nouă ”ordonanță trenuleț”: ”Nu putem fugi de asta”

Premierul Ilie Bolojan a fost întrebat, vineri, în conferința de presă pe care a susținut-o la Palatul Victoria, dacă salariul minim în România va ”rămâne înghețat” și în anul 2026.   

Căldură gratis în calorifere, trafic rutier ”ca afară” sau case pentru tineri. Ce promit candidații la Primăria Capitalei
Căldură gratis în calorifere, trafic rutier ”ca afară” sau case pentru tineri. Ce promit candidații la Primăria Capitalei

Energie termică gratis, fluidizarea traficului rutier sau locuințe pentru tineri. ȘtirileProTv.ro vă prezintă cele mai importante promisiuni electorale ale candidaților la alegerile pentru Primăria Capitalei, care sunt organizate în 7 decembrie 2025.

Ilie Bolojan: Este o batjocură când îţi iei bani nemunciţi sau banii pe care îi iei nu se reflectă în rezultatele activităţii
Ilie Bolojan: Este o batjocură când îţi iei bani nemunciţi sau banii pe care îi iei nu se reflectă în rezultatele activităţii

Premierul Ilie Bolojan critică indemnizațiile de 27.000 de lei de la Aeroporturi București, numindu-le „o batjocură” în lipsa unor rezultate.