Un bucureștean pierde, în medie, în jur de o săptămână pe an în trafic. Transportul în comun, din ce în ce mai popular
Capitala e campioană când vine vorba despre statul în trafic. Bucureștiul se află în top 10 la nivel mondial, iar un bucureștean pierde, în medie, în jur de o săptămână pe an captiv în aglomerație.
Sătui să piardă zilnic ore bune la volan, tot mai mulți se mută aproape de serviciu. Îmbucurător este și că transportul în comun câștigă popularitate. Pe parcursul întregii săptămâni suntem „PRO Verde” și vă prezentăm o serie de reportaje despre cum putem face mai bună lumea în care trăim.
Bucureștiul se situa anul trecut pe locul 8 în lume în topul celor mai aglomerate orașe. În Europa suntem pe 4. Din această cauză pe parcursul a 365 de zile locuitorii au pierdut câte 150 de ore în trafic din cauza aglomerației.
Alegeri 2024
17:07
Alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi, luptă strânsă pentru locul doi - sondaj la comanda USR
21:03
Reacția lui Simion după Kievul a dezvăluit de ce nu are voie în Ucraina. Liderul AUR, apel către serviciile secrete
20:15
Document. Motivul pentru care George Simion a fost interzis în Ucraina. Guvernul României a publicat răspunsul Kievului
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
Georgiana Zamfir nu a mai suportat situația și a făcut o schimbare.
Georgiana Zamfir: „M-am mutat pentru că, deși stăteam într-o zonă considerată centrală, accesul era foarte dificil unde erau zonele mele de interes, respectiv școala copilului, întâlnirile cu clienții. Sunt foarte aprope de metrou, fac 7 minute până la Victoriei și cam 4 minute până la Basarab, tramvaiul e la 2 minute”.
În aceste condiții a lăsat mașina acasă. Când nu merge cu metroul, își scoate bicicletele din garaj. Are trei. Două de oraș și una de munte.
Georgiana Zamfir: „Păi i-am luat-o fiului meu ca să se dea cu ea prin oraș, am vrut să aibă mai multe viteze, să îi fie mai ușor că îi plăcea să urce cu ea prin parcuri, doar că n-a mai folosit-o. O folosesc eu, e de băieți, e mare pentru mine, dar e ok”.
Simona organizează evenimente și este mai tot timpul pe drumuri. Nu are mașină, așa că depinde de transportul public. Până acum câteva luni locuia într-un cartier foarte aglomerat, de la marginea Capitalei.
Simona Chiriac: „Am început să îmi dau seama că pierd foarte mult timp, zile întregi pe drum. Gândește-te că aproape 4 ore le pierdeam în fiecare zi, devenise foarte frustrant la un moment dat. Când plecam de acasă deja intram în depresie gândindu-mă că plec la ora asta, dar nu știu când o să ajung. Sunt fan metrou”.
S-a mutat și ea, iar acum are în vecinătate tot ce-și dorește. De altfel, în ultimul timp se vorbește intens despre orașul de 15 minute. Pe scurt, oamenii ar trebui sprijiniți să ajungă cât mai repede la școală, magazin, piață, medic ori la locul de muncă.
Pentru asta, administrațiile locale ar trebui să ne asigure infrastructura necesară, iar cartierele noi să fie construite după acest model.
Grațian Mihăilescu, fondator Urbanize HUB: „Contează foarte mult să înțelegem câte mașini avem în oraș și cât de mult poluează aceste mașini, adică datele și analiza de date este importantă. Un oraș se dezvoltă nu doar pe parte de administrație, ci și privații și dezvoltatorii imobiliari au un impact asupra felului cât de sustenabil poate fi un oraș”.
Toate marile orașe ale Europei au dezvoltat în ultimii ani infrastructură serioasă pentru cei care vor să folosească bicicleta. În capitala noastră, cei care aleag această variantă sunt încă niște temerari.
În decurs de câteva minute mai multe mașini au decis să își scurteze drumul, ilegal, pe pista de biciclete. Un șofer, de exemplu, intră pe banda corectă abia după ce vede că este filmat. Iar un altul pare mai degrabă deranjat că un biciclist merge în fața lui.
Tânără: „Dacă sunt piste e ok, dacă nu sunt piste e oribil!”
Marius Gorgan, Bucharest bike traffic: „Îți spuneam de pistele de biciclete că nu sunt, în București nu există. Cea de pe Victoriei se închide în weekend, nu ai voie cu bicicleta. Noi sâmbăta și duminica suntem cu aproape 0 km în oraș”.
Iar legislația națională încurcă și mai mult, mai ales în cazul copiilor, care nu au voie cu bicicleta pe carosabil până la 14 ani.
Marius Gorgan, Bucharest bike traffic: „Eu cu copilul meu, care are 6 ani, l-am dus la un moment dat când grădinița s-a mutat, era la 7 km de casă. Cu mașina ar fi durat minim o oră. L-am dus cu bicicleta în fiecare zi la grădiniță și i-am spus că nu are voie să meargă pe carosabil și nici pe pista de bicicletă. M-a întrebat: de ce tati nu pot să merg, vine poliția să mă ia? Și i-am explicat că da”.
În ultimul an a crescut și numărul celor care folosesc transportul public.
Conform Societății de Transport din București, în luna aprilie s-au vândut cu 12 la sută mai multe abonamente față de aceeași perioadă a anului trecut. Creșterea este și mai mare în cazul biletelor, de 25% față de 2023.