România plătește prețul poluării și din cauza mașinilor vechi. Cum încurajează statul rablele pe șosele

×
Codul embed a fost copiat

România a devenit groapa de gunoi a Europei, inclusiv din cauza mașinilor la mâna a doua. Din motive financiare, cumpărăm sute de mii de autoturisme uzate, fără limite clare de poluare.

Fumul lor ne afectează sănătatea și ne fură viitorul, în timp ce legislația întârzie să protejeze aerul și viețile noastre. Doar în București, un șofer pierde peste 150 de ore pe an în trafic, înconjurat de rable pe care alte țări nu le mai vor.

În România sunt înmatriculate peste 8,4 milioane de autoturisme. Între acestea, 5,5 milioane sunt mai vechi de 15 ani. Adică 65% din total.

Pentru unii, mașina aproape că nu are vârsta, deși semnele uzurii sunt vizibile.

Șoferiță: A mea e una dintre ele, sunt...
Reporter: Câți ani are mașina?
Șoferiță: Sincer nici nu știu să vă zic... Din 90 și... din 2002 este.

Citește și
Cum reușește un ONG din România să pregătească tinerii pentru a conduce afaceri sustenabile în construcții
Cum reușește un ONG din România să pregătească tinerii pentru a conduce afaceri sustenabile în construcții

Programul Rabla a reușit să scoată de pe străzi multe autoturisme vechi și poluante. Anul acesta însă a întârziat câteva luni așa că la centrele care reciclează au ajuns mai puține vehicule uzate.

Mihai Anton, reprezentant centru: „Anul trecut au fost undeva la 300 de mașini am avut intrate și anul acesta undeva la 60 de mașini deocamdată. În medie, undeva la 12-15 ani, dar sunt și mai vechi. Am întâlnit și mașini care au venit pe roți, mergând, cu ITP-ul valabil și cu oameni care plângeau după ele. Că le-au ținut 15-20 de ani și acum trebuie să le dea”.

Din 2005 și până anul trecut, au fost casate peste un milion de autoturisme vechi doar prin intermediul programelor Rabla. Și totuși nu este suficient, dacă ne uităm la parcul auto din România. De exemplu, 60% din mașinile second-hand înmatriculate anul trecut erau mai vechi de 10 ani.

Dacă într-o vreme tendința era mai degrabă de scădere, anul trecut numărul mașinilor vechi înmatriculate a crescut cu 10 procente. Altfel spus au fost înmatriculate aproximativ 340.000. Câștigurile mici, costurile ridicate ale autoturismelor noi, eliminarea taxei auto și accesul facil la piața europeană de vehicule rulate. Toate au mărit garajul de vechituri.

Un motor Euro 2 poluează cât 20 de mașini noi. Iar o mașină fără normă poluează cât 40 de electrice la un loc. În plus vine la pachet cu riscuri ascunse, pentru că adesea cumpărăm fără să știm cu adevărat ce defecte ascunde și cât de periculoasa poate să fie pe șosea.

Andrei Știrbu, realizatorul emisiunii SuperSpeed: „Avem un stigmat de fapt că ne batem mereu cu bulgarii ca fiind statul cu cele mai multe decese survenite din accidente rutiere pe an și asta mașinile mai noi au implementate măsuri de siguranță încă din dotare standard, pe când mașinile second hand produse acum 10 ani sau mai devreme, măsurile astea au fost opționale, dacă au fost”.

Piața mașinilor second hand din România este nereglementată, iar această lipsă de control deschide drumul fraudelor și vânzărilor nesigure. Soluții ar fi, spun cei din domeniul auto, care propun ca fiecare proprietar de mașină să plătească impozitul local în funcție de cât poluează.

În prezent, impozitarea se face în funcție de capacitatea cilindrică a motorului.

Dan Vardie, președinte APIA: „Lipsa unor reglementări duce să ajungem în situația în care în momentul de fata parcul auto național de aproape 9 milioane are o vechime medie care trece de 18 ani, suspectez cea mai mare vechime din toată Uniunea Europeană. Am înaintat o propunere care încearcă să aplice principiul fundamental: poluatorul plătește, adică cu cât o mașină poluează mai mult, cu cât impozitul este mai mare”.

În contrast, alte țări europene au adoptat politici stricte pentru a descuraja utilizarea mașinilor vechi și poluante. De exemplu, în Germania și Franța, impozitul auto este calculat în funcție de nivelul emisiilor de CO2, ceea ce face ca mașinile vechi să fie mult mai costisitor de întreținut.

În Olanda, taxele de înmatriculare pentru mașinile vechi sunt semnificativ mai mari, iar în Norvegia, autoritățile oferă stimulente consistente pentru achiziționarea de mașini electrice, inclusiv scutiri de taxe, acces gratuit la feriboturi și parcări.

Articol recomandat de sport.ro
Reacția uluitoare a rușilor, după ce Anastasia Potapova a ales cetățenia austriacă: ”Ce a câștigat ea pentru noi?”
Reacția uluitoare a rușilor, după ce Anastasia Potapova a ales cetățenia austriacă: ”Ce a câștigat ea pentru noi?”
Citește și...
Impactul ascuns al sistemului de sănătate. “Un spital poluează de 2,5 ori mai mult decât un centru comercial”
Impactul ascuns al sistemului de sănătate. “Un spital poluează de 2,5 ori mai mult decât un centru comercial”

Sistemul de sănătate este al cincilea cel mai mare poluator global, responsabil de până la 10% din emisiile de carbon, a declarat, la PRO Verde, Mirela Nemțanu, CEO al Hospice Casa Speranței.

Cum reușește un ONG din România să pregătească tinerii pentru a conduce afaceri sustenabile în construcții
Cum reușește un ONG din România să pregătească tinerii pentru a conduce afaceri sustenabile în construcții

Educația sustenabilității nu mai este o opțiune, ci o necesitate, iar tinerii pot deveni motorul transformării în acest domeniu, au declarat, la Pro Verde, Claudiu Butacu și Corina Fugaru, reprezentanți ai EfdeN.

Cum arată tranziția verde. „Trebuie să regândim ceea ce facem în fiecare zi”
Cum arată tranziția verde. „Trebuie să regândim ceea ce facem în fiecare zi”

Ioana Voinescu, Head of Sustainability la Banca Comercială Română, a fost invitata lui Ciprian Stănescu în emisiunea PRO VERDE, difuzată exclusiv online pe www.stirileprotv.ro.

Recomandări
Premierul României anunță că în decembrie vom avea ”foarte probabil” o nouă ”ordonanță trenuleț”: ”Nu putem fugi de asta”
Premierul României anunță că în decembrie vom avea ”foarte probabil” o nouă ”ordonanță trenuleț”: ”Nu putem fugi de asta”

Premierul Ilie Bolojan a fost întrebat, vineri, în conferința de presă pe care a susținut-o la Palatul Victoria, dacă salariul minim în România va ”rămâne înghețat” și în anul 2026.   

Căldură gratis în calorifere, trafic rutier ”ca afară” sau case pentru tineri. Ce promit candidații la Primăria Capitalei
Căldură gratis în calorifere, trafic rutier ”ca afară” sau case pentru tineri. Ce promit candidații la Primăria Capitalei

Energie termică gratis, fluidizarea traficului rutier sau locuințe pentru tineri. ȘtirileProTv.ro vă prezintă cele mai importante promisiuni electorale ale candidaților la alegerile pentru Primăria Capitalei, care sunt organizate în 7 decembrie 2025.

Ilie Bolojan, întrebat dacă o demite pe ministrul Mediului, Diana Buzoianu: ”Nu voi da azi un punct de vedere fără echivoc”
Ilie Bolojan, întrebat dacă o demite pe ministrul Mediului, Diana Buzoianu: ”Nu voi da azi un punct de vedere fără echivoc”

Premierul Ilie Bolojan a fost întrebat, vineri, într-o conferinţă de presă la Palatul Victoria, dacă o demite pe Diana Buzoianu, ministrul Mediului, pentru criza apei potabile din judeţele Prahova şi Dâmboviţa.