Deputații au adoptat modificările Codurilor Penale. A fost eliminat pragul la abuzul în serviciu, deși CCR l-a cerut
Deputații au adoptat modificările Codului Penal și Codului de Procedură Penală, însă fără schimbările controversate care au fost criticate de societatea civilă și de ONG-uri.
Ședința a fost transmisă LIVE pe PRO TV NEWS.
Astfel, modificările la Codul Penal, care elimină pragul pentru abuzul în serviciu, au fost adoptate în plenul Camerei Deputaților, cameră decizională.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Modificările la Codurile Penale vor merge la Palatul Cotroceni, la promulgare, în cazul în care nu va exista o sesizare la Curtea Constituțională. Opoziția a anunțat deja că va face sesizări la CCR.
Modificările au trecut cu 191 voturi pentru, 55 contra, 12 abțineri.
De asemenea, modificările la Codul de Procedură Penală, care permit ca interceptările realizate de serviciile secrete să fie utilizate ca probe în procesele penale, au fost adoptate cu 168 de voturi ”pentru”, 75 ”contra” și 20 de ”abțineri”.
”Susțin aceste proiecte, deoarece se încadrează în linia Constituției și le voi vota”, a declarat ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, de la microfonul plenului Camerei Deputaților.
Speriați de reacția societății civile, liderii coaliției au renunțat la toate modificările propuse la Codul Penal, inclusiv la un prag de la care să fie sancționat abuzul în serviciu.
"Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act prevăzut de o lege, o ordonanţă a Guvernului, o ordonanţă de urgenţă a Guvernului sau de un alt act normativ care, la data adoptării, avea putere de lege ori îl îndeplineşte cu încălcarea unei dispoziţii cuprinse într-un astfel de act normativ, cauzând astfel o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică", se menţionează în articolul cu privire la abuzul în serviciu, potrivit Agerpres.
A fost eliminat, de asemenea, şi pragul pentru neglijenţa în serviciu.
"Fapta funcţionarului public care, din culpă, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act prevăzut de o lege, o ordonanţă a Guvernului, o ordonanţă de urgenţă a Guvernului sau de un alt act normativ care, la data adoptării, avea putere de lege ori îl îndeplineşte cu încălcarea unei dispoziţii cuprinse într-un astfel de act normativ şi prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă", spune articolul referitor la neglijenţa în serviciu.
Așadar, abuzul în serviciu a fost adoptat în forma Guvernului fără să existe un prag pentru abuzul în serviciu, așa cum, de altfel, și-a dorit societatea civilă. Acest lucru, însă, contravine recomandărilor Curții Constituționale în legătură cu infracţiunea de abuz în serviciu prevăzută de art. 297 din Codul penal:
a) paragraful 55 – „(…) Curtea, fiind ţinută de obligaţia de a interpreta o dispoziţie legală în sensul de a produce efecte şi pentru a da, astfel, un sens constituţional acesteia [a se vedea în acest sens Decizia nr. 223 din 13 martie 2012], consideră necesară instituirea unui prag al pagubei şi circumstanţierea vătămării produse prin comiterea faptei, elemente în funcţie de care să se aprecieze incidenţa sau nu a legii penale”;
b) paragraful 56 – „(…) Curtea subliniază că legiuitorul are obligaţia de a reglementa pragul valoric al pagubei şi intensitatea vătămării dreptului sau interesului legitim rezultate din comiterea faptei în cuprinsul normelor penale referitoare la infracţiunea de abuz în serviciu, pasivitatea acestuia fiind de natură să determine apariţia unor situaţii de incoerenţă şi instabilitate, contrare principiului securităţii raporturilor juridice în componenta sa referitoare la claritatea şi previzibilitatea legii.”
USR acuză: ”Este la limita săvârșirii infracțiunii de fals intelectual”
Fostul ministru al Justiției, deputatul USR Stelian Ion, a susținut că modificările aduse codurilor penale conțin multe elemente de neconstituționalitate.
”Proiectul acesta nu se referă la niciun prag, e vorba de proiectul de modificare a codului de procedură penală, jalon în PNRR. De ce? Pentru că era un obiectiv important și pentru ridicarea MCV. Domnul Predoiu, cu promisiuni către Comisia Europeană, a reușit să smulgă tot o promisiune. Pentru că MCV-ul nu s-a ridicat în mod tehnic, deocamdată.
Dar promisiunile au fost deșarte, pentru că în proiectele acestea se regăsesc, în cele două proiecte, și de procedură penală și cel referitor la codul penal, se regăsesc foarte multe vulnerabilități, foarte multe elemente de neconstituționalitate, care nu fac altceva decât să pericliteze obținerea fondurilor Uniunii Europene. Este absolut inadmisibil ce s-a întâmplat în Comisia Juridică. Din punctul meu de vedere, raportul depus astăzi este la limita săvârșirii infracțiunii de fals intelectual, pentru că nu acele amendamente au fost votate. Doamna președintă a supus la vot respingerea, eliminarea amendamentelor votate la Senat.
O aberație. Evident. Da, atâta ați fost în stare să faceți. Multe dintre deciziile Curții Constituționale nu au fost avute în vedere. Este o chestiune extrem de gravă. Legea este aceea de punere în aplicare a codului de procedură penală cu deciziile Curții. Nici măcar codul de procedură penală nu a fost pus 100% în acord. Haideți să ne uităm în urmă și să vedem care este sursa acestor situații de blocaj și de ce ies din penitenciare sau scapă de dosare foarte mulți. Pentru că în momentul în care au fost adoptate aceste coduri, Cătălin Predoiu le-a adoptat pe genunchi, unele dintre ele prin asumarea răspunderii, nu au fost dezbateri nici atunci, cum nu sunt nici acum și, iată, concluzionez, după ani de zile vedem că ceea ce a făcut domnul Predoiu atunci a însemnat zeci de articole declarate neconstituționale de Curtea Constituțională și dosare penale închise, compromise din vina acestui ministru incompetent.” - a declarat Stelian Ion.
Scandalul provocat de PSD-PNL la modificarea codurilor penale
Marți, 4 aprilie, în Comisia Juridică de la Camera Deputaților ar fi trebuit să se discute Codul Penal și Codul de Procedură Penală, miza fiind acel articol care stabilește o nouă definiție pentru abuzul și neglijența în serviciu.
Ei bine, așa cum au stabilit Nicolae Ciucă și Marcel Ciolacu - liderii coaliției PSD-PNL - parlamentarii ar fi trebuit să rescrie articolul din Codul Penal și să stabilească un prag de 9.000 de lei.
Astfel, toți funcționarii publici care ar fi fost vinovați de abuz in serviciu, ar fi scăpat de cercetarea penală dacă ar fi creat un prejudiciu mai mic de 9.000 de lei.
Acest articol a fost foarte controversat, criticat în societatea civilă.
Dar, până să ajungă la acest articol, să ajungă să-l rescrie, aleșii din Comisia Juridică au modificat un alt articol prin care procurorii nu mai puteau strânge probe în dosarele de corupție pe baza interceptărilor.
Imediat ce informația a fost publică și a apărut în presă, societatea civilă și ONG-urile au criticat aspru măsura.
Potrivit unor surse politice, și Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă au fost foarte speriați de reacția societății civile, au spus că nu ar ști să gestioneze un nou scandal politic și de aceea au decis să cheme la discuții conducerea comisiei juridice și să retragă toate modificările.
Sursa: Pro TV
Etichete: PSD, PNL, camera deputatilor, deputati, Parlament, abuz in serviciu, coruptie, codul penal,
Dată publicare:
05-04-2023 10:27