Vin zile grele pentru SOFERI. Tichetul de amenzi fara de care nu vei putea conduce masina
"Romania trebuie sa adopte o strategie pe termen lung in care isi propune stoparea cresterii numarului de victime si atingerea obiectivului european." Aceasta este premisa de la care pleaca Strategia Nationala pentru Siguranta Rutiera 2011-2020.
Strategie este cuprinsa intr-un proiect de Hotarare de Guvern, aflat acum in dezbatere publica. Dupa ce proiectul de lege va fi adoptat, va trebui modificat si legislatia rutiera specifica. Vezi la finalul acestui articol DOCUMENTUL INTEGRAL.
Sinteza informatiilor lansate in acest document:
Din analiza datelor se observa in primul rand gradul scazut de utilizare a centurilor de siguranta, in cazul autovehiculelor. De asemenea, se observa cresterea gradului de utilizare a castilor de protectie de catre pasagerii autovehiculelor moto de la 56% la 71%.
"Analizand distributia accidentelor grave de circularie in functie de varsta persoanei vinovate de producerea accidentului s-a constat ca, in cazul unei treimi dintre accidentele grave, ca si dintre victimele acestora, responsabili au fost conducatori auto tineri (categoria 18-25 de ani). Ponderea celor vinovati de producerea unor accidente rutiere grave este tot mai redusa, pe masura ce varsta acestora creste. Astfel, daca 21% dintre accidentele grave au fost comise de catre soferi cu varste cuprinse intre 31 si 40 de ani, soferii peste 60 de ani au fost vinovati de producerea a numai 15% dintre accidentele grave de circulatie".
-► Este nevoie de reglementari care sa asigure managementul unitar al interventiei serviciilor specializate si resurselor folosite de acestea in cazul accidentelor rutiere (...) Este necesara achizitia de noi elicoptere, autospeciale de descarcerare, echipament medical, echipament de telecomunicatii pentru asigurarea unei legaturi permanente intre echipele de prim ajutor sau ambulante si unitatile de primiri urgente ale spitalelor, echipament de telecomunicatii (terminale radio, receptoare si controlere GPS) si asigurarea de canale radio pentru cooperarea serviciilor de interventie...-► Imbunatatirea evaluarii medicale si psihologice a candidatilor pentru obtinerea permisului auto.
-► Va fi analizata si promovata posibilitatea introducerii programelor de conducere preventiva, de consiliere/reabilitare psihologica pentru soferii care incalca prevederile legale privitoare la viteza si la consumul de alcool la volan, programe de consiliere-reeducare post-eveniment de circulatie, precum si responsabilizarea prin lege a celor implicati in eliberarea avizelor medicale si psihologice
-► Crearea cadrului legislativ necesar in vederea introducerii permisului provizoriu de conducere, printr-un program de obtinere graduala a permisului de conducere, dupa modelul Statelor Membre ale Uniunii Europene, care au inregistrat rezultate pozitive in domeniul sigurantei rutiere, si in acord cu Raportul OMS din 2008 "World Report on Child Injury Prevention". Permisul provizoriu de conducere, valabil numai pe teritoriul Romaniei, va fi premergator obtinerii permisului de conducere si va impune anumite restrictii pentru conducatorul auto.
-♦ Reducerea duratei de valabilitate a permisului incepand cu o anumita varsta.
-♦ Obligativitatea absolvirii invatamantului minim obligatoriu pentru obtinerea permisului de conducere.
Pentru stoparea agresivitatii rutiere este necesara completarea OUG 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cel putin cu urmatoarele aspecte:
-► interzicerea folosirii dispozitivelor de detectare a aparatelor radar.
-► introducerea unor prevederi legislative privind utilizarea dispozitivului "alcolock".
-► introdrucerea obligativitatii obtinerii permisului de conducere pentru a putea conduce mopede pe drumurile publice.
-► cresterea gradului de intrasigenta a legii in ceea ce priveste conducerea vehiculelor care circula cu viteza mai mare decat viteza legala, prin cresterea graduala, in functie de cuantumul vitezei, a duratei de suspendare a permisului si a cuantumului amenzii.
In Romania, gradul de incasare a amenzilor la regimul circulatiei este sub 40%, in timp ce la nivelul statelor membre UE acesta este de peste 90% - in Olanda fiind chiar de peste 98%. Pentru imbunatatirea gradului de incasare a amenzilor contraventionale pot fi avute in vedere:
⇒ posibilitatea aplicarii sanctiunilor contraventionale conducatorilor auto prin plata pe loc, pe baza de chitanta eliberata de agentul constatator, iar la cerere, in vederea contestarii sanctiunii, putand fi intocmite procese verbale de contarventie⇒ introducera tichetului de contraventie care insoteste permisul de conducere si care este destinat evidentierii sanctiunilor contraventionale la regimul rutier, achitate. Lipsa acestuia dovedeste neachitarea contravalorii amenzii si atrage dupa sine suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule pana la plata amenzii.
⇒ crearea serviciului public on-line ce va permite utilizatorilor plata amenzilor contraventionale, neplata amenzii ducand la adaugarea de penalizari
⇒ eliminarea prescrierii proceselor verbale
Sursa: Pro TV
Etichete: cod rutier, permis de conducere, accidente rutiere, permis auto,
Dată publicare:
21-02-2012 10:26