Stolojan, invins de atributiile excesive ale Colegiului Presedintilor
Renuntarea la functia de premier de catre Theodor Stolojan a avut drept una dintre cauze, potrivit unor surse din PDL, faptul ca, prin protocolul semnat de cele doua partide, acestuia i s-au luat toate parghiile in desemnarea si revocarea ministrilor.
Mai mult, infiintarea "Colegiului Presedintilor", forul cel mai important de decizie, potrivit protocolului semnat, din care fac parte Emil Boc si Mircea Geoana, a facut ca functia de premier, a lui Stolojan, "sa nu mai aiba nicio importanta in luarea deciziilor la nivelul coalitiei", au mai precizat sursele din partid.
Astfel, potrivit Art.18 din acest Regulament, primul-ministru poate propune numirea unui ministru, pe baza propunerii forurilor statutare competente ale partii careia ii revine ministerul in cauza, respectiv conducerea PDL sau PSD.
In plus, primul-ministru poate propune, motivat, revocarea unui ministru "numai dupa consultarea prealabila a conducerii celeilalte parti si cu informarea, in aceleasi conditii, a BPCC", numirile in functie la nivel guvernamental facandu-se numai in baza propunerilor forurilor competente statutare ale celor doua parti, avandu-se in vedere metoda de repartizare convenita.
Colegiul Presedintilor, format din Emil Boc si Mircea Geoana, da cele mai multe competentele celor doi lideri de partid, respectiv de a "decide in cazul chestiunilor politice majore care privesc Coalitia, dar si in situatiile in care Biroul Politic Coordonator Central nu ajunge la consens".