NOUA CONSTITUTIE A ROMANIEI. Lista amendamentelor reformulate si eliminate pentru revizuire
Unele din prevederile initiale din proiectul de revizuire a Constitutiei urmeaza sa fie rediscutate, amendate sau chiar eliminate in urma observatiilor Comisiei de la Venetia si Consiliului Legislativ, anunta Mediafax.
Conform Mediafax, in sedinta de luni a Comisiei de revizuire a Constitutiei ar urma sa fie analizate amendamentele care au reiesit din observatiile Comisiei de la Venetia si ale Consiliului Legislativ.
Noua Constitutie a Romaniei va fi rediscutata intr-un document de 120 de pagini, obtinut de MEDIAFAX, cuprinde punctual modificarile la care membrii Comisiei de revizuire ar putea renunta ori care trebuie rediscutate.
SEFUL STATULUI AR URMA SA FIE ELIMINAT DIN PUTEREA EXECUTIVA
Unul dintre principalele amendamente din noua constitutie a Romaniei priveste renuntarea la ideea definirii celor trei puteri in stat prin eliminarea sefului statului din puterea executiva.
"Puterea legislativa este reprezentata de Parlament, puterea executiva este reprezentata de Guvern si de celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, iar puterea judecatoreasca este reprezentata de Inalta Curte de Casatie si Justitie si de celelalte instante judecatoresti", este textul pe care membrii Comisiei de revizuire isi propun sa il elimine. Justificarea este data de observatiile facute de Comisia de la Venetia, dar si de Consiliul Legislativ.
Astfel, alineatul 4 al articolului 1 din Noua Constitutie a Romaniei ar urma sa ramana in forma actuala: "Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca - in cadrul democratiei constitutionale".
ROMANIA NU VA INTRODUCE IN NOUL PROIECT DE REVIZUIRE CA ESTE STAT MEMBRU UE SI NATO
De asemenea, se propune eliminarea prevederilor initiale adoptate in Comisia de revizuire prin care se reglementa explicit in Constitutie ca Romania este stat membru al UE si al NATO.
In plus, un alt amendament propune eliminarea textului introdus anterior privind simbolurile nationale ale minoritatilor: "Minoritatile nationale isi pot folosi in mod liber, in spatiu public si privat, propriile simboluri nationale care reprezinta identitatea lor etnica, culturala, lingvistica si religioasa".
Totodata, se propune renuntarea la textul potrivit caruia "cetatenii romani se nasc si traiesc liberi, se bucura de drepturile si libertatile garantate si stabilite prin Constitutie si alte legi si au obligatiile prevazute de acestea". In acest caz ar ramane in vigoare actualul text al legii fundamentale: "Cetatenii beneficiaza de drepturile si de libertatile consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevazute de acestea". In motivul invocat, preluat din observatiile Consiliului Legislativ, se precizeaza ca modificarea propusa ar putea sa conduca la interpretarea potrivit careia persoanelor care nu detin cetatenia romana nu le-ar fi recunoscut acest drept.
FRAGMENTUL ELIMINAT DIN CONSTITUTIE: "E INTERZISA FOLOSIREA PROBELOR OBTINUTE ILEGAL"
Un alt text propus pentru eliminare, in urma observatiilor Comisiei de la Venetia si ale Consiliului Legislativ, este cel potrivit caruia "este interzisa folosirea probelor obtinute ilegal" in cadrul unei cercetari judiciare.
Erorile judiciare trebuie clarificate in Constitutie, in cazul magistratilor care produc prejudicii
De asemenea, comisia ar urma sa revina asupra prevederii conform carei statul isi poate exercita dreptul de regres impotriva judecatorilor pentru prejudicii cauzate prin erori judiciare:
"Statul raspunde patrimonial pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare. Raspunderea statului este stabilita in conditiile legii si nu inlatura raspunderea magistratilor care si-au exercitat functia cu rea-credinta sau grava neglijenta. Statul exercita dreptul de regres, in conditiile legii", este textul pe care membrii comisiei trebuie sa-l reanalizeze.
"Din perspectiva Comisiei de la Venetia, textul ar trebui reanalizat atat din perspectiva reglementarilor europene, cat si din punctul de vedere al notiunilor utilizate (notiunea de eroare judiciara reprezinta un concept prea vag)", se arata in explicatia acestei propuneri.
De asemenea, "Comisia de la Venetia recomanda reanalizarea actualului continut normativ al acestui text, in sensul stabilirii locului si rolului procurorilor in sistemul judiciar", se mai arata in documentul citat. In proiectul de revizuire a Constitutiei nu se fac modificari in cazul statutului procurorilor, insa acestea ar putea face obiectul unor noi amendamente.
Totodata, se propune eliminarea textului potrivit caruia "Avocatul Poporului este institutia autonoma cu rol in protejarea si promovarea drepturilor omului, in raport cu autoritatile publice". Motivul invocat priveste observatia Comisiei de la Venetia conform careia "reglementarea propusa este mai vaga decat cea existenta (in actuala lege fundamentala - n.r.) si nu ofera suficiente garantii in ceea ce priveste independenta institutiei".
In cazul definirii rolului Parlamentului, se are in vedere renuntarea la modificarea facuta initial, conform careia era definit si ca "for suprem de dezbatere si de decizie al natiunii".
In plus, in cazul parlamentarilor se propune eliminarea mentiunii potrivit careia "statutul juridic al deputatilor si senatorilor se stabileste prin lege speciala".
APROBAREA ORGANIZARII REFERENDUMULUI DE CATRE PARLAMENT, REDISCUTATA
Mai mult, membrii Comisiei de revizuire ar putea renunta la prevederea propusa initial conform careia in Parlament nu se pot constitui alte grupuri parlamentare decat cele ale partidelor care au participat in alegeri.
"La inceputul legislaturii se constituie grupurile parlamentare ale partidelor politice sau formatiunilor politice care au participat la alegeri. Pe parcursul legislaturii nu se pot constitui grupuri parlamentare noi", este textul propus pentru eliminare, in conditiile in care atat Comisia de la Venetia, cat si Consiliul Legislativ si-au exprimat reticenta fata de aceasta mentiune.
De asemenea, obligatia persoanelor fizice de a se prezenta in fata unei comisii parlamentare va fi reanalizata.
Membrii Comisiei de revizuire isi propun sa rediscute inclusiv prevederea prin care, in cazul remanierilor guvernamentale, ministrii vor fi anterior audiati in Parlament. O noua discutie ar urma sa aiba loc si asupra puterii acordate Parlamentului pentru aprobarea organizarii oricarui referendum sau pentru instituirea cvorumului de 30%.
Prevederea conform careia Parlamentul poate adopta o hotarare, cu doua treimi din voturi, prin care sa se dizolve ar urma sa fie eliminata.
O noua discutie ar putea sa aiba loc si asupra prevederilor legate de reprezentarea Romaniei la reuniunile Uniunii Europene de catre presedinte sau de catre Guvern, dar si asupra prevederii conform careia in cazul unui esec al referendumului pentru demiterea presedintelui Parlamentul ar fi dizolvat.
REGIMUL ORDONANTELOR DE URGENTA, SCHIMBAT LA SOLICITAREA COMISIEI DE LA VENETIA
Subiectul si regimul ordonantelor de urgenta, in cazul carora propunerea de revizuire a Constitutiei nu a avut amendamente, urmeaza a fi modificat la solicitarea expresa a Comisiei de la Venetia.
Forul european a cerut modificarea Constitutiei in vigoare pentru clarificarea unor restrictii in cazul delegarii legislative.
"Comisia de la Venetia a recomandat elaborarea unor noi texte in ceea ce priveste delegarea legislativa, in sensul redactarii unor norme clare, precise referitoare la conditiile si limitele delegarii legislative", se arata in documentul citat, cu precizarea ca actuala formula prevazuta in Constitutie este considerata insuficienta.
Membrii Comisiei de revizuire isi propun sa reanalizeze oportunitatea introducerii in legea fundamentala a mecanismului privind interceptarea comunicatiilor si a altor proceduri informative, posibile pentru 48 de ore prin dispozitia procurorului.
De asemenea, Comisia ar urma sa mai aiba o discutie si asupra prevederii conform careia "niciun mijloc de comunicare in masa nu poate fi suspendat sau suprimat".
Argumentele fac referire la o observatie a Consiliului Legislativ si la faptul ca acest text ar trebui eliminat, intrucat contravine altor principii constitutionale, cum ar fi informarea corecta a cetatenilor.
In plus, se propune reintroducerea patronului de presa in randul celor care ar putea raspunde civil pentru informatiile difuzate de publicatia in cauza.
"Raspunderea civila pentru informatia sau pentru creatia adusa la cunostinta publica revine, dupa caz, autorului, celui care exercita raspunderea editoriala sau proprietarului mijlocului de comunicare in masa, in conditiile legii. Delictele de presa se stabilesc prin lege", se arata in noua forma a textului propus.
Totodata, se propune revenirea la notiunea de "persoana cu handicap", renuntandu-se la cea de "persoana cu dizabilitati".
Documentul obtinut de MEDIAFAX precizeaza ca in proiectul de revizuire sunt necesare prevederi detaliate legate de dispozitiile finale si tranzitorii.
"Comisia de Venetia recomanda introducerea unor prevederi exprese privind dispozitiile tranzitorii si finale", se arata in finalul actului, cu precizarea ca aceste prevederi vor fi definitivate dupa finalizarea textului proiectului de revizuire.