Cine a dat o "gaura" de 388 de milioane de lei pe Transalpina. Doi fosti ministri PNL vor fi reclamati la DNA
Un raport al corpului de control al premierului afirma ca lucrarile de modernizare la DN 67C, mai cunoscut drept Transalpina, au produs o paguba la bugetul de stat de peste 388 de milioane de lei. Cazul va ajunge la DNA
Raportul prezentat marti presei vorbeste despre o paguba totala de 388.725.108,53 lei care rezulta din doua hotarari de Guvern “adoptate cu incalcarea dispozitiilor legale” in urma cu sapte ani. Iar printre numele mentionate in raport se afla si cele a doi fosti ministri, liberalii Ludovic Orban si Varujan Vosganian.
Raport pentru premier si pentru DNA
Documentul rezuma rezultatele controlului in cazul modernizarii Transalpina pe segmentul cuprins intre kilometrii 0 si 148 si are atat rol de informare a sefului Guvernului, cat si de sesizare a organelor de urmarire penala – adica DNA. In raport se arata ca in 2008 Ludovic Orban, pe atunci ministru al Transporturilor, “a creat premisele [...] pentru majorarea pretului contractului avand ca obiect proiectarea si executarea lucrarilor prin includerea unor costuri suplimentare de finantare”.
Credit platit de stat
Ministrul ar fi dispus ca modernizarea Transalpina sa fie efectuata pe baza unui credit contractat de constructor, dar rambursat de Compania Nationala de Autostrazi si Dumuri Nationale. CNADNR urma nu doar sa ramburseze suma imprumutata, ci sa achite si costurile suplimentare ale creditului. Iar firma care a contractat lucrarile a fost Romstrade, a controversatului om de afaceri Nelu Iordache, (foto jos) care are deja probleme cu DNA, fiind acuzat de procurori ca a deturnat fondurile europene destinate primului tronson din autostrada Arad-Nadlac.
Ca urmare, CNADNR a achitat prin ordin de plata, de la bugetul de stat, 49.994.542,18 milioane lei si a emis bilete la ordin in euro in valoare totala de 320 milioane euro. O paguba totala la buget de 388.725.108,53 lei, potrivit raportului corpului de control. Si asta desi ministerul Economiei si Finantelor nu a sustinut acest proiect, argumentand ca va avea ca efect majorarea cheltuielilor bugetare.
Hotarari de guvern ilegale
Ministrul Orban ar fi cerut insa adoptarea in regim de urgenta a hotararii de Guvern privind contractul de modernizare a „Transalpina” (HG 1.141/2008), desi nu avea avizul obligatoriu al ministeruluI Economiei si Finantelor. Cu toate acestea, actul ar fi fost contrasemnat de ministrul de Finante de atunci, Varujan Vosganian. Acelasi Vosganian a semnat si nota de fundamentare a hotararii de guvern 1.141/2008, se mai arata in raport - fara a o supune analizei in directiile de specialitate din minister, desi legea cerea o astfel de procedura.
Ulterior s-a adoptat si o hotarare privind sursele de finantare a lucrarilor (HG 1.423/2008, care a fost inscrisa pe lista suplimentara a agendei de lucru a Guvernului de secretarul de stat Barna Tanczos, desi ministrul Transporturilor nu-i delegase acestuia atributiile sale. Astfel ca, se afirma in documentul Corpului de control al premierului, cele doua hotarari, 1.141/2008 si 1.423/2008, au fost adoptate cu incalcarea dispozitiilor legale. Ceea ce inseamna ca suma platita de CNADNR in virtutea acestor acte este considerata paguba la bugetul de stat.