Interviu cu Elisabeta Moraru, șefa Google România. Detalii importante despre motorul de căutare
Elisabeta Moraru, șefa Google România, a fost invitată în emisiunea ”Interviurile lui Vitalie”, realizată de corespondentul Pro TV Vitalie Cojocari și difuzată exclusiv pe www.stirileprotv.ro și pe pagina de Facebook a Știrilor Pro TV.
Reprezentanta celui mai mare motor de căutare online din lume a explicat, în primul rând, ce s-a schimbat în obiceiurile utilizatorilor după ce omenirea a fost lovită de noul coronavirus.
Elisebeta Moraru spune că au rămas constante căutările despre evenimentele care ne afectează viața chiar și în mod indirect, precum alegerile din SUA, însă cele mai nou apărute sunt cele care referitoare la infectările cu Covid-19.
Alegeri 2024
21:55
Alegeri prezidențiale. Primarul Dominic Fritz: ”Un cetățean a fost amendat pentru o postare despre Elena Lasconi pe Facebook”
20:15
AUR depune plângere penală împotriva ministrului de Externe: ”Fraudare masivă a alegerilor prezidenţiale” din diaspora
19:14
Alegeri prezidențiale 2024. Secțiile de vot din toată țara sunt pregătite. Pedepse aspre pentru cei care încalcă legea
19:07
Alegeri prezidențiale 2024. Ce spun românii care votează din străinătate: ”Doamne ajută!”. ”De noi depinde soarta țării”
”Au rămas constante căutările despre evenimentele care ne afectează viața. Un exemplu concret, toată zona de alegeri din Statele Unite. Sigur, mai căutăm și cum e vremea, să nu uită căutările de genul acesta. Sau zona de Black Friday. Ce a schimbat, însă? Sunt toate căutările din zona de Covid-19: de la simptome la tratament, la zona de vaccin. Acolo au crescut foarte mult căutările în această direcție.” - a declarat șefa Google România la ”Interviurile lui Vitalie”.
”Găsim multe întrebări care ni se pare ciudate. Eu nu mă simt confortabil niciodată cu creșterile foarte mari în căutări cu .. despre persoanele de care ne-am despărțit, care au decedat, dar ele cresc în fiecare an, în funcție de ce se întâmplă în anul respectiv.” - a mai adaugat ea.
Care este situația căutărilor pe Google despre Covid-19
Reprezentanta Google spune că gigantul online a încercat în această perioadă să promoveze doar informațiile despre Sars-Cov-2 care provind din surse ”de încredere”.
”Cred că e important să menționăm că e vorba de căutări și pe motorul de căutare, cât și pe YouTube. Și, în egală măsură vorbim aici și de interes, dar și de validare de informații din surse sigure, din surse publice. Și aici sunt foarte multe demersuri, mai ales în perioada pandemiei, pe care le-am făcut, pentru că era important rezultatele pe care le primesc utilizatorii, să fie de încredere. De la alerta covid și cei 5 pași pe care trebuie să-i facem sau trimiterea imediată către sursele autorităților publice centrale, care să fie foarte valoroase în rezultate.” - a declarat Elisabeta Moraru.
”Dacă aș răspunde la întrebarea cum funcționează algoritmul, ar trebui să închidem camerele și să nu mai iasă nimeni din sală”
Cât despre celebrul algoritm care stă la baza rezultatelor generate de Google, care urcă sau coboară numărul de accesări al site-urilor .. nici măcar șefa Google România nu a vrut să-l dezvăluie.
”Vorbim de același principiu pe care-l avem dintotdeauna. Sigur, dacă aș răspunde la întrebarea cum funcționează algoritmul ori ar trebui să închidem camerele și să nu mai iasă nimeni din sală. Ori ar însemna că am învățat peste noapte despre algoritmică, pentru că nu e domeniul meu de expertiză. Dar ce pot să spun e că funcționează în egală măsură ca și pentru alte tipuri de căutări, dar un ranking deosebit primesc sursele credibile de la autoritățile publice, care sunt o listă definită pe care noi o avem în vedere în fiecare țară”. - a declarat ea pentru Știrile Pro TV.
Și totuși, ce ce mai înseamnă ”ranking” în 2020? Cum se stabilește?
Unul dintre elementele importante, urmărite de site-urile care vor să apară cât mai mult în căutările de pe Google, este ”ranking”-ul, respectiv clasificarea site-urilor, în funcție de care Google alege dacă le ia în considerare sau nu.
Elisabeta Moraru spune că, în prezent, sunt ”peste 200 de elemente” care stau la baza acestui ranking.
”Sunt peste 200 de elemente care formează acest ranking, de aceea n-aș putea eu să dau detalii foarte tehnice. Ce pot să menționez este că Google Search, la fel ca alte produse pe care noi le avem, funcționează pe bază de machine learning, deci o inteligență artificială, ca să simplificăm un pic lucrurile, care ține cont de acești peste 200 de input-uri, pe care le iau în calcul și realizează la fiecare milisecundă, la fiecare căutare, o listă de rezultate care sunt, de asemenea, .. uite, care să avem un exemplu concret, afișate și în funcție de relevanța pentru utilizatorul care face acea căutare. Pentru că există un istoric de căutare și ăsta este un indicator, apropo de ce a mai căutat persoana respectivă anterior.” - a mai spus șefa Google România.
”Ce înseamnă relevanță pentru mașinăria” Google?
Întrebată de jurnalistul Vitalie Cojocari ”ce înseamnă relevanță pentru o mașinărie”, respectiv care este odalitatea prin care inteligența artificială folosită de Google știe să filtreze anumite informații, șefa Google România .. a evitat să dea un răspuns clar.
”Cred că cel mai bine ar fi să aducem un specialist care să-ți explice, să traducă din tehnic într-un limbaj mai familiar acest element, pentru că nu este în zona mea de expertiză și n-aș vrea să fac vreo greșeală.” - a spus reprezentanta din România a gigantului american de tehnologie.
Cum luptă Google cu aceste știri false?
O altă mare problemă cu care se confruntă nu numai Google, ci și alți mari giganți ai internetului, precum Facebook sau Twitter, este fenomenul ”fake news” sau ”știri false”, pe românește, despre care s-a vorbit foarte mult în situații importante precum referendumul pentru ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană (așa numitul Brexit) sau chiar alegerea lui Donald Trump în funcția de președinte al SUA.
Elisabeta Moraru spune că, în prezent, Google se bazează pe un parteneriat cu zeci de mii de instituții de presă, la nivel global, care furnizează informașții credibile.
”Dacă ne ducem în zona de știri false, vorbim de o serie întreagă de elemente care este extrem de importantă, apropo de ce eforturi facem noi pentru îmbunătăți acest element. Există un parteneriat cu peste 80.000 de instituții de presă la nivel global, care sunt surse validate și autorizate să vină cu informații. Rezultatele care vin din aceste surse sunt prioritizate și, când cineva caută, primește informații de exemplu din această direcție. Zona de Youtube, pentru că ai menționat-o mai devreme, este foarte importantă. Citeam deunăzi, acum 2 ani nu a existat nici prin gând, poate, ideea că trebuie să avem o politică despre fake news în ceea ce privește 5G. Nu ne-am fi gândit la asta, dar în contextul pandemiei a fost creată o politică specială, care să ajute platforma să elimine informațiile care nu sunt din surse credibile, științifice. Folosim panouri speciale de informații, care să vină, din nou, de la surse credibile.” - a spus șefa Google România în emisiunea ”Interviurile lui Vitalie”, difuzată pe www.stirileprotv.ro.
Și totuși, de ce există atât de multe știri false?
Însă, în ciuda eforturilor depuse de gigantul american de internet și tehnologie, în ciuda tehnologiei care folosește inteligența artificială și în ciuda algoritmilor foarte complicați .. oamenii reușesc să-l păcălească și să promoveze știri false. Cum este posibil așa ceva?
”Pentru că e loc de mai bine. Nu sunt un promovator al știrilor false, de aceea nu pot să gândesc eu în locul celor care fac asta. Eu pot să-ți spun ce facem noi ca și companie și ce eforturi nenumărate sunt în această direcție. Vorbeam de Youtube mai devreme, sunt peste 30 de politici noi numai în 2018, care au fost create pentru a lupta împotriva fake-news. Nu este suficient? Bun, mai mult trebuie dezvoltat. E un proces continuu și el trebuie gândit, încrucișat cu toate platformele. Și de aceea sunt și demersuri de parteneriat în a lupta în zona de fake-news” - a mai explicat Elisabeta.
Cum funcționează YouTube Trending. De ce vedem manele în Top 5 trending în România?
Unul dintre cele mai urmărite instrumente ale Google de către artiștii din România este Youtube Trendings, fiind un motiv de mândrie dacă melodiile lor se află pe primele locuri.
Șefa Google România spune că ”trending” nu înseamnă ”că cei mai mulți români se uită în acest moment la asta”.
Elisabeta Moraru: ”Ce aș menționa este că trending-ul este o instanță a modului în care este folosit Youtube-ul. Sunt în momentul acesta 12 milioane de români care folosesc lunar Youtube-ul. 10 milioane folosesc zilnic. Creșterea asta nu a venit doar din utilizarea Youtube-ului ca mijloc de divertisment în muzică. Youtube este folosit pentru educație. Eu am învățat de pe YouTube cum să gătesc cu Jamila, de exemplu, în perioada asta a pandemiei, chiar intensiv. Am făcut sport cu fiica mea. Sunt persoane care au învățat să-și facă nodul la cravată, nu? Este doar o instanță. Adică un element de analiză a ceea ce înseamnă folosirea Youtube-ului.”
Vitalie Cojocari: Înseamnă că cei mai mulți români se uită în acest moment la asta?
Elisabeta Moraru: ”Nu, nu înseamnă deloc acest lucru. Trending-ul ține cont de niște vârfuri de creștere după niște căutări în utilizare pe o anumită perioadă de timp. Dacă dorești, putem să revenim cu o definiție explicită a trending-ului, astfel încât să clarificăm subiectul acesta. Dar chiar și așa, nu este nimic rău, asta este utilizarea în anumite momente a unei platforme. Nu-i nicio problemă.”
”Nu există niciun fel de intervenție umană, a noastră, asupra rezultatelor afișate”
Problema ”fake-news” este în continuare în atenția Google, care susține, însă, că nu intervine ”uman” în modificarea rezultatelor căutărilor - acest lucru fiind un apanaj al algoritmilor și al inteligenței artificiale, acel ”machine learning”.
”Noi nu intervenim. Nu există niciun fel de intervenție umană, a noastră, asupra rezultatelor afișate.” - a declarat șefa Google la Pro TV.
Și totuși? De ce mai apar la căutări site-uri despre care se știe că promovează fake-news?
”N-aș putea să-ți răspund așa, general valabil, pentru că nu cunosc detalii concrete, dar ce pot să-ți spun este că produsul Google News este într-o evoluție constantă și prioritizează rezultate care sunt din surse credibile și autorizate. Detalii specifice despre situații care se poate să se fi întâmplat nu cunosc, dar ce pot să-ți menționez este că sunt eforturi constante făcute pentru a îmbunătăți această zonă, pentru că este extrem de importantă.” - a mai spus Elisebeta Moraru.
Sursa: Pro TV
Etichete: google, interviu, cautari, vitalie cojocari,
Dată publicare:
25-11-2020 21:02