„Riscul de moarte apare de trei ori pe prima pagină”. Ce spune un scenarist care a călătorit cu submersibilul spre Titanic
Planeta întreagă asistă la un film sinistru. Echipele de căutare americane şi canadiene, din aer și de pe apă, sunt într-o cursă contracronometru.
Încearcă să găsească un mic submersibil turistic, dispărut de duminică în apropiere de epava Titanicului, pe fundul Oceanului Atlantic. La bord sunt 5 persoane, pilotul și patru pasageri printre care un miliardar britanic și un bogat om de afaceri pakistanez, însoțit de fiul său, care au plătit împreună 1 milion de dolari pentru această călătorie. Rezervele de oxigen s-ar epuiza teoretic, în mai puțin de 70 de ore.
Submersibilul care a dispărut cu cinci oameni la bord a fost botezat Titan. Este vehiculul subacvatic al celor de la OceanGate Expeditions, care - din 2021, o dată pe an- organizează voiaje pe fundul Atlanticului, până la epava pachebotului Titanic. Un "bilet" costă 250.000 de dolari.
Acum, la bord s-ar afla miliardarul și exploratorul britanic Hamish Harding - cel care, anul trecut, a zburat în spațiu cu o navă a companiei Blue Origin.
Harding, om de afaceri şi aventurier care este preşedintele unei compani care face tranzacţii cu avioane, posta sâmbătă pe Facebook: „Din cauza celei mai grele ierni din Newfoundland din ultimii 40 de ani, această misiune ar putea fi prima şi singura misiune cu echipaj spre Titanic din 2023. O fereastră de vreme bună tocmai s-a deschis şi vom încerca să ne scufundăm mâine”.
Duminică a și început scufundarea, iar contactul cu cei din submersibil a fost pierdut după o oră și 45 de minute.
La bordul submersibilului s-ar mai afla: un bogat om de afaceri pakistanez și fiul său - Shahzada și Suleman Dawood; exploratorul marin francez Paul-Henry Nargeolet; dar și Stockton Rush - fondatorul și directorul executiv al companiei de turism în adâncuri.
Stockton Rush, OceanGate CEO: „Coborâm în locul unde erau scările impunătoare (pe Titanic). Am văzut câteva dintre candelabrele care erau încă agățate. Este uimitor. La prova, ferestrele sunt încă intacte. Te poți uita prin hublouri, poți merge pe puntea de promenadă...”
Se estimează că rezervele de oxigen ajungeau, inițial, pentru cel mult 96 de ore.
Într-o cursă contra-cronometru, din aer și pe apă, echipe americane și canadiene încearcă să localizeze submersibilul care se îndrepta spre epava Titanicului - care zace pe fundul Atlanticului, la o adâncime de 3.800 de metri și la aproximativ 600 de kilometri de coasta regiunii canadiene Newfoundland.
Chris Parry, amiral în retragere al marinei britanice: „Este o operațiune foarte dificilă. Pe fundul mării, suprafața este foarte ondulată. Și Titanicul (epava) se află într-un șanț, în nisip, în jur sunt o mulțime de resturi. Este o situație îngrijorătoare și, cu trecerea timpului, devine și mai alarmantă. Există o variantă optimistă, și anume că s-a pierdut comunicarea cu cei de la suprafață. A avut loc o defecțiune, iar submersibilul continuă să opereze, dar, evident, nu mai are contact cu nava-mamă. Celălalt scenariu, mai pesimist, este că ar fi putut avea loc un accident, submersibilul ar fi putut să se lovească de epava Titanicului, iar asta ar fi dus la o defecțiune catastrofală”.
Spre deosebire de submarinele care au mijloace proprii și puternice de propulsie, acest submersibil depinde de o navă mamă, care trebuie să-l transporte spre locul unde urmează să se scufunde, și - la final - să-l recupereze.
Potrivit OceanGate, doar o scufundare completă până la epava și apoi urcarea la suprafață durează aproximativ opt ore.
Dar un voiaj complet ține opt zile, conform informațiilor de pe site-ul OceanGate, iar fiecare scufundare are și un obiectiv științific.
Mike Reiss, scenarist de televiziune american, a călătorit în anii trecuți trecut cu acest submersibil până la cea mai faimoasă epavă din câte există pe fundul mării
Mike Reiss, scenarist TV: „Eram cu toții conștienți de pericole, înainte de a porni în expediție. Semnezi o declarație prealabilă în care riscul de moarte este menționat de trei ori pe prima pagină...”