BILD: Lufthansa stia ca Andreas Lubitz a avut depresie. Pilotul a fost declarat temporar inapt de zbor


Ultimul update: Luni 30 Martie 2015 07:05
Data publicarii: Vineri 27 Martie 2015 23:03
Categorie: Stiri externe

LIVE UPDATE Cum a ajuns la mansa unui avion copilotul aeronavei prabusite marti in Alpii Francezi, cu toate ca in urma cu 6 ani a trecut printr-un episod depresiv sever, iar de atunci a ramas sub control psihiatric?

Urmariti acest subiect si pe Twitter: @StirileProTV

CITESTE SI:

-► Pilotul avionului Germanwings a Incercat sa forteze usa cabinei cu un topor
-► Copilotul Andreas Lubitz a suferit o grava depresie si atacuri de panica in 2009
-► Reconstituirea momentelor care au decis soarta zborului 9525. Ce s-a intamplat dupa ce copilotul s-a baricadat in cabina
-►
Ce spun prietenii despre copilot: "Si-a luat acea pauza pentru ca era epuizat si deprimat". Cine a fost Andreas Lubitz
-►Primele trei companii aeriene care modifica procedurile, dupa prabusirea avionului Germanwings din Franta

Desfasurarea evenimentelor de vineri, 27 martie

UPDATE 22:00 Claude Driessens, fratele unui barbat care a decedat in cumplitul accident aviatic din Alpi, a vorbit despre furia pe care o simte fata de procedurile companiei aviatice Germanwings, care, spune el, l-a lasat "orfan".

"Nu pot sa inteleg cum o companie responsabila ar putea sa lase un depresiv sa piloteze un avion - pentru ca asta a fost acest tanar si trebuie sa o recunoastem. Sunt furios ca regulile acestei companii nu stipulau prezenta in orice moment a doi oameni in cockpit. Nu este normal sa lasi la butoane pe cineva care mai apoi blocheaza usile. Sunt foarte furios", a spus acesta.

In varsta de 59 de ani si tatal a unui copil, Driessens nu se confrunta pentru prima data cu aceasta situatie. In 1981, fratele sau mai mic, Carol, de meserie pilot, a disparut fara urma in Caraibe.

"Acum nu mai e nimic ramas, sunt singur. Sunt un fel de orfan", a spus barbatul.

UPDATE 20:20 Germania nu poate sa isi revina din soc, dupa tragedia de neconceput petrecuta in Alpii francezi. Iar informatiile naucitoare se tin lant. Copilotul, Andreas Lubitz, cel care a provocat catastrofa, nu avea ce sa caute marti la serviciu. Era in concediu medical, dar le-a ascuns asta sefilor. Presa germana scrie ca anchetatorii au descoperit acasa la el probe care ar indica o boala psihica. Se pare ca renuntase sa mai ia medicamente, ca sa nu fie depistate la teste, iar tulburarile i-au fost agravate de niste necazuri in dragoste. Potrivit cotidianului ''Bild'', dupa ce sinucigasul s-a inchis in cockpit, comandantul ar fi incercat zadarnic sa forteze usa blindata, folosind chiar si un topor.

UPDATE 18:06 Compania aeriana Lufthansa fusese informata in 2009 ca pilotul Andreas Lubitz, suspectat ca a prabusit avionul Germanwings, era temporar inapt de zbor din cauza depresiei, iar Autoritatea aeronautica germana a fost instiintata, afirma surse citate de revista Bild.

Potrivit tabloidului Bild, Lubitz fusese depistat inapt de abor la scoala de aviatie comerciala din Phoenix (Arizona), unde sunt pregatiti pilotii Lufthansa. 

Andreas Lubitz "a suferit de epuizare profesionala si depresie in anul 2009", a declarat mama unei foste colege de liceu a copilotului, citata de Frankfurter Allgemeine Zeitung.

UPDATE ORA 14:00 Potrivit anchetatorilor, citati de BBC, in casa copilotului Andreas Lubitz au fost gasite mai multe "invoiri medicale". Una dintre ele era pentru ziua in care a avut loc tragedia. Procurorii din Dusseldorf au anuntat vineri ca printre documentele gasite in timpul perchezitiei la domiciliul copilotului Andreas Lubitz se afla si o adeverinta medicala prin care era scutit de la serviciu din cauza unei boli. Adeverinta era insa rupta, iar Lubitz nu si-a informat angajatorii despre acest lucru.

Anchetatorii germani au mai precizat ca nu au gasit nici un bilet de sinucidere sau "vreun indiciu (de natura) politica sau religioasa" printre documentele descoperite in apartamentul lui Lubitz. "Totusi, au fost gasite documente care contineau informatii medicale ce indica o boala si tratamentul corespunzator (prescris) de medici", au precizat procurorii intr-un comunicat.

Anchetatorii verifica situatia copilotului si a familiei sale, pentru a afla inclusiv daca acesta a suferit vreo depresie, probleme psihice, financiare sau in relatiile personale.

Presedintele companiei Lufthansa, Carsten Spohr, a declarat joi ca Lubitz a trecut testele de sanatate si era apt de zbor. El a precizat insa ca in urma cu sase ani, cand Lubitz incepuse pregatirile pentru obtinerea licentei de pilot comercial, a intrerupt cursurile pentru cateva luni. El a adaugat ca, daca motivul era de natura medicala, regulile germane privind respectarea vietii private ar fi impiedicat dezvaluirea acestor informatii.
 


UPDATE ORA 13:30
Associated Press relateaza citandu-i pe anchetatorii germani ca sunt indicii potrivit caroara Andreas Lubitz le-ar fi acuns angajatorilor sai ca este bolnav.


UPDATE ORA 13:00 Asociatia europeana a pilotilor (ECA) a ridicat joi seara problema independentei investigatiei in cazul accidentului de avion din Alpii francezi. Asociatia care prezinta 38.000 de piloti europeni din 37 de state a declarat ca scurgerile de informatii catre presa despre conversatiile din carlinga, inregistrate de una dintre cutiile negre, la mai putin de 48 de ore de la accident a fost "o incalcare grava a normelor internationale de anchetare acceptate la nivel global".

Procurorul francez Brice Robin a anuntat joi ca Andreas Lubitz a setat manual avionul in modul de coborare si nu a raspuns atunci cand capitanul si echipajul au batut in usa in timp ce avionul se indrepta catre un versant. ECA a declarat ca motivele si consecintele aceste scurgeri de informatii si anuntul prematur al procurorului sunt "profund prejudiciabile" si "trebuie abordate".

"Avand in vedere nivelul de presiune pe care aceasta scurgere de informatii a creat-o fara indoiala, echipa de ancheta se confrunta cu o distragere grava", a declarat ECA intr-un comunicat.  In Washington, Asociatia Internationala a Pilotilor a emis aceleasi avertismente si a cerut publicului sa se "abtina" de la speculatii si sa permita investigatiei sa isi urmeze cursul.

ECA a declarat ca a fost "profund tulburata" de dezvaluirile "socante" si a declarat ca a fost o zi foarte dificila pentru pilotii care isi dedica vietile pentru a face calatoriile aeriene sigure.

 UPDATE ORA 12:00 Premierul francez Manuel Valls a declarat vineri ca "totul se orienteaza" spre pista unui "gest criminal, nebun, suicidar" al copilotului, desi "nicio pista nu poate fi exclusa". "In principiu nu poate fi exclusa nicio pista. Trebuie sa asteptam finalul anchetei. Justitia le datoreaza adevarul familiilor si apropiatilor victimelor. Chiar daca ieri procurorul a dat suficiente elemente pentru a crede ca acest gest nebun, de neinteles, oribil este la originea acestei prabusiri", a declarat premierul pentru iTELE.

"Totul se orienteaza spre acest gest pe care nu putem sa-l calificam: criminal, nebun, suicidar... Cum poti sa-ti imaginezi ca un pilot in care ai toata increderea, multi sunt eroi - ce pusti nu-si doreste sa devina pilot - prabuseste avionul in munti, dupa ce a inchis usa si a impiedicat revenirea pilotului in cabina?", a continuat Valls.
"Justitia, in special anchetatorii germani si desigur Lufthansa, trebuie sa aduca toate elementele privind parcursul si profilul acestui pilot", a adaugat el.

"Tin sa salut munca extraordinara a serviciilor statului francez, jandarmi, pompieri, servicii de sanatate, securitate civila, voluntari, alesi locali - ma gandesc la primarul din Seyne. Toata lumea s-a mobilizat pentru a recupera cadavrele, iar familiile sa le poata aduce un ultim omagiu", a conchis premierul francez.

UPDATE 11:46 Pilotii de avioane sunt rareori verificati temeinic si eficient in privinta problemelor mentale, in pofida normelor americane si internationale care solicita acest lucru, afirma piloti si experti in siguranta aeriana.

"Nu exista o evaluare reala a sanatatii mintale", a declarat John Gadzinski, capitan la o companie americana mare si fost pilot in marina.

In 29 de ani de examinari medicale el nu a fost intrebat niciodata despre starea sa psihica, sustine el.

Bob Kudwa, fost pilot al American Airlines, a declarat: "Iti verifica ochii, urechile, inima - toate organele care incep sa mearga prost atunci cand imbatranesti. Dar nu fac nimic pentru cap, nu".

De asemenea, nu exista confidentialitate.

"Daca ai o problema mentala, cu siguranta nu ii spui medicului care se ocupa de tine pentru ca ajunge direct la FAA", a declarat Gadzinski.

Pilotii trebuie, de asemenea, sa dezvaluie starea psihologica si tratamentele pe care le urmeaza in fisele pe care le completeaza pentru FAA. Daca nu fac acest lucru, pot fi amendati cu pana la 250.000 de dolari.

"Este aceasta cea mai buna metoda? Intrebi un individ bolnav mintal daca este bolnav mintal si daca spune nu, atunci ce faci?", a declarat el.

UPDATE ORA 11:00 Ministerul Francez de Interne a difuzat primele imagini de la sol, la locul prabusirii Airbusului A320. Echipele de cautare continua recuperarea resturilor aeronavei, precum si gasirea si identificarea victimelor.

 

UPDATE ORA 10.00 Andreas Lubitz "a suferit de epuizare profesionala si depresie in anul 2009", a declarat mama unei foste colege de liceu a copilotului, citata de Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Femeia, care a preferat sa pastreze anonimatul, a explicat ca acesta ii marturisise fiicei ei ca avea depresie si epuizare, motiv pentru care intrerupsese cursurile pentru obtinerea licentei de pilot comercial in 2009, reluandu-le in 2012. Fiica femeii l-a vazut ultima data pe Andreas Lubitz, in varsta de 28 de ani, in decembrie 2014. "Atunci parea normal si spunea ca se simte foarte bine ca pilot", a subliniat femeia.

"Nu pot decat sa imi imaginez ca a avut ceva de moment. Nu cred ca a planuit prabusirea, desi pare un masacru", a adaugat femeia. Presedintele companiei Lufthansa, Carsten Spohr, a declarat ca Andreas Lubitz era apt de zbor, precizand ca incepuse pregatirile pentru obtinerea licentei de pilot comercial in 2008, dar le intrerupsese o perioada, timp in care a fost insotitor de bord. "A intrerupt cursurile o perioada, le-a reluat si a devenit copilot in anul 2013. A trecut toate examenele practice si medicale", a subliniat presedintele Lufthansa.

Noile informatii apar la cateva ore dupa ce politia a descins la apartamentul lui Lubitz pe care acesta l-ar fi impartit cu prietena lui. Ofiterii care au cercetat locuinta din Montabaur, la periferia Dusseldorf, a lui Lubitz au confiscat obiecte care ar putea oferi un "indiciu" cu privire la ce s-a intamplat cu avionul.

UPDATE ORA 09:20 Un purtator de cuvant al anchetatorilor a declarat pentru Daily Mail dupa ridicarea unui calculator si a unui laptop apartinand copilotului ca "am gasit ceva care va fi suspus unor teste. Nu putem spune ce este insa ar putea fi un indiciu important pentru tot ce s-a petrecut. Speram sa ne ajute sa gasim o explicatie", relateaza The Guardian. Acesta a mai declarat ca obiectele respective au fost luate de la adresa pentru a fi verificate, dar au confirmat ca nu este vorba despre un bilet de sinucidere.

UPDATE ORA 09:00 Comandantul de zbor al Airbusului A320, prabusit in Franta, ar fi incercat sa sparga usa cabinei cu un topor aflat la bordul aeronavei, relateaza Bild, citand surse din ancheta. Germanwings a confirmat ca acest tip de aeronava este prevazut cu un topor pentru cazuri de urgenta.

UPDATE ORA 08:45 Copilotul Andreas Lubitz este personajul principal din majoritatea editiilor de astazi a ziarelor germane. Bild il numeste "pilotul nebun". Cotidianul sustine ca Andreas suferea de grave probleme psihiatrice. In 2009 a fost obligat sa-si intrerupa pregatirea de pilot din cauza unor atacuri de panica. Centrul aeromedical al Lufthansei, contactat de Bild, a confirmat informatia si a specificat ca a contactat in acest caz autoritatile federale de transport aerian, relateaza Le Figaro. In raport au comunicat ca pilotul elev "suferea de episoade depresive profunde, insa in scadere".La momentul respectiv, scoala de pilotaj Lufthansa din Arizona, unde Lubitz se pregatea, l-a declarat pe acesta "inapt de zbor".  Unele ziare germane relateaza despre o "grava criza personala a copilotului legata de partenara sa". Societatea germana este socata ca un baiat "politicos, simpatic si amuzant ca Andreas ar putea fi la originea unei astfel de tragedii", noteaza francezii.

UPDATE ORA 08:30  The Guardian relateaza citand Bild Zeitung ca Andreas Lubitz si-a oprit antrenamentele de pilot in urma cu sase ani pentru ca suferea de "probleme psihologice".

UPDATE ORA 08:00 Tabloiul britanic Daily Mail scrie in editia online, citand surse din presa germana, ca Andreas Lubitz ar fi intrat intr-o depresie dupa ce s-a despartit de iubita lui.

UPDATE ORA 07:45 Gestul copilotului din zborul A320 Germanwings, care a impiedicat capitanul sa revina in carlinga si sa preia controlul mansei inainte de accident, a determinat companiile canadiene Air Transat si Air Canada sa impuna prezenta obligatorie a doi membri ai echipajului in cabina de pilotaj in cursul zborului. Alte companii care au anuntat ca vor adopta aceasta regula sunt compania britanica low-cost EasyJet, norvegienii de la Norwegian Air Shuttle si compania islandeza Icelandair. Si Federatia germana a sectorului aviatic (BDL) a anuntat ca va implementa regula.

UPDATE ORA 07:30 Le Figaro noteaza ca Germanwings ar putea contesta responsabilitatea ei in acest accident aviatic. Rezultatele anchetei vor fi determinante pentru plata daunelor morale in cazul asiguratorilor lui Germanwings si intr-o mica masura a celor de la Airbus. Daca teoria sinuciderii se adevereste la final de ancheta, exista posibilitatea ca Germanwings sa nu fie declarata rasponsabila in acest accident si prin urmarea sa limiteze plata daunelor catre rudele victimelor. Desigur ca exista situatia in care Germanwings ingrijorata de imaginea ei si asa lovita de o proasta comunicare in acest caz de criza, ar decide sa plateasca in totalitate daunele catre apropiatii celor morti.

UPDATE ORA 07:00 Anchetatorii incidentului in care a fost implicat zborul 4U9525 incearca sa puna cap la cap motivele care au dus la tregedia in care si-au pierdut viata 150 de oameni. Au ridicat mai multe obiecte azi noapte din casa copilotului Andreas Lubitz din Dusseldorf, dar si din locuinta parintilor sai din Montabaur. Intr-un din imagini autoritatile apar plecand cu un calculator al copilotului.

Andreas Lubitz - copilotul aeronavei prabusite in Alpii francezi - e acum punctul central in ancheta privind catastrofa aviatica in care au murit 150 de oameni. Ipoteza socanta - potrivit careia barbatul ar fi izbit intentionat avionul de crestele muntilor - e cea pe care se bazeaza investigatia.  Procurorii francezi au dezvaluit joi ca Lubitz s-a blocat în cabina, dupa ce pilotul a iesit pentru scurt timp. Ramas singur, a condus aeronava direct catre stanci.

Potrivit CNN, ar fi setat aparatul de zbor sa coboare de la 10.000 de metri pana la doar 30 de metri, iar calatoria a fost curmata violent cand avionul a atins versantul. Motivele unui asemenea gest infricosator raman insa un mister deocamdata.  Andreas Lubitz avea 28 de ani si era un pilot talentat, spun fostii sai colegi. A terminat cursurile in 2012, si dupa doar un an a fost angajat de compania Germanwings. Tot in 2013 a castigat un premiu din partea Administratiei americane de aviatie, pentru abilitatile sale la mansa. Lubitz a impresionat si la clubul de planorism, locul unde si-a descoperit pasiunea pentru zbor, cand avea 14 ani.

"Parea sa fie foarte fericit ca a primit postul, dupa trei ani de instructaj in Statele Unite", a relatat Peter Ruecker, membru al clubului. "Cat timp ne-a fost alaturi, s-a remarcat ca fiind un tip calm, responsabil", a marturisit Klaus Radke, presedintele clubului. Cand nu era la serviciu, Lubitz era un baiat tacut, amabil. II placea sa faca sport si participa adesea la maraton, alaturi de prietena lui. "Nu imi vine sa cred. Un baiat tanar si sanatos, cel putin asa parea, foarte sanatos, avea conditie fizica buna", a spus Johannes Rossmann, vecina familiei Lubitz.

In 2008, Lubitz si-a intrerupt studiile pentru cateva luni. Se lupta cu depresia si epuizarea fizica, a dezvaluit o prietena, pentru presa germana. Totusi, parea sa fi depasit acest episod, iar la angajare a trecut cu brio o serie de teste psihologice si fizice dure. Cei de la Lufthansa au fost nevoiti sa recunoasca insa ca, dupa angajare, copilotul nu a mai fost supus si altor evaluari psihologice.

"Pilotul a trecut toate testele medicale. Avem, la Lufthansa, un sistem prin care angajatii ne pot spune, fara a fi sanctionati, daca au probleme sau pot raporta problemele intampinate de alti colegi de-ai lor. Iar in cazul nostru, nimeni nu a spus nimic. Asadar, toate masurile de siguranta de care suntem foarte mandri nu au functionat in acest caz", a spus Carsten Spohr, director executiv Lufthansa.

Andreas Lubitz locuia impreuna cu parintii intr-o vila de 400 de mii de euro, din orasul Montabaur, dar avea si un apartament in Dusseldorf. Locuintele au fost perchezitionate timp de cateva ore de politisti germani care au plecat cu unitatea centrala a computerului sau si cu numeroase cutii cu bunuri personale. Anchetatorii spera ca, analizandu-le, vor reusi sa raspunda unor intrebari dureroase: De ce, odata ramas singur, a blocat accesul pilotului in cabina si, mai important, de ce a ghidat avionul spre crestele Alpilor, asa cum au dezvaluit inregistrarile din cutia neagra.
 

VIDEO PROTVPLUS.RO