”Teroare pură și un șoc imens”. Motivul pentru care turbulențe extreme ca în zborul Singapore Airlines sunt tot mai dese
”Am trecut prin momente de absolută teroare”. Astfel descriu pasagerii aflați în avionul companiei Singapore Airlines care a trecut prin turbulențe extreme deasupra Myanmar-ului.
Din primele date reiese că incidentul în urma căruia un om a murit și alți 30 au fost răniți s-a petrecut din cauza unor turbulențe de aer limpede, cele mai periculoase, pentru că nu pot fi anticipate.
Potrivit unui raport al agenției europene de supraveghere a cerului, vremea se schimbă rapid și cauzează tot mai multe probleme în industria aviatică.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Pasager: ”Îmi amintesc că avionul a căzut brusc și am auzit multe țipete. Apoi, obiecte, lucrurile oamenilor, toate au început să zboară prin cabină”.
”Reporter: O zi grea...
Pasager: Categoric. Cea mai grea zi din viața mea, de fapt”.
Echipajul a făcut tot posibilul să-i ajute pe răniți, și erau mulți.
Beverley Mayers, pasager: ”Teroare pură și un șoc imens. Bucăți mari cădeau și se prăbușeau pe podea, oamenii erau loviți în cap. O doamnă zăcea pe podea, când au încercat să o ridice, medicii au venit, ea țipa. A fost groaznic”.
Ca să treacă de zona de turbulențe, piloții au efectuat o coborâre controlată de 1.830 de metri, în 3 minute.
Primele elemente par să indice turbulenţe în aer limpede sau cel mai periculos tip de turbulenţe. Apar în mod neaşteptat, fără să existe indicii pe radar care să-i avertizeze pe piloţi în legătură cu acest pericol.
Frederico Moreira, comandant: ”Există acest tip de turbulență de "cer senin" care apar neașteptat. Imaginați-vă un cer limpede, albastru, și se întâmplă dintr-o dată. Nu putem să anticipăm. În cazul unor turbulențe severe, pilotul nu are prea mult control. Toate acțiunile vor fi dictate de vreme. Tot ce putem să facem este să avertizăm pasagerii să își pună centura de siguranță, să reducem viteza și să pornim igniția pentru ca motoarele să nu se oprească”.
Centura de siguranță poate face diferența dintre viață și moarte
Roxana Bojariu, meteorolog ANM: ”Turbulențele apar la contactul unor mase de aer cu proprietăți diferite, de exemplu dacă ai temperaturi diferite, când există viteze diferite ale maselor de aer și, evident, când ai diferențe mari de presiune. Aceste condiții determină modificări bruște în direcția curenților de aer evident, apar aceste modificări haotice care pentru zborurile aviatice pot să aibă consecințe. Cele mai periculoase sunt turbulențele în aer senin sau Clear Air Turbulence. Ele se produc de obicei la altitudini mai mari. Există o legătură între aceste turbulențe și schimbarea climei. Și un studiu al colegilor de la Universitatea din Reading a arătat că frecvența turbulențelor în aer senin a crescut din 1970 până în 2020 în regiunea nord-atlantică cu 55%”.
Centura de siguranță poate face diferența dintre viață și moarte, insistă specialiștii.
Mircea Constantin, pilot, reprezentantul FPU România: ”Evident că ideal ar fi să poți avea un timp de informare suficient înainte de a intra într-o zonă și de obicei, să informezi atât pasagerii cât și echipajul că urmează în 10 minute sau într-un sfert de oră sau chiar și mai rapid, dacă sunt turbulențe iminente. Se face un anunț imediat. Ideal ar fi să știm că urmează ceva extrem”.
Ultimul raport al Eurocontrol, agenția europeana care supraveghează cerul continentului, arată că ponderea întârzierilor cauzate de vremea nefavorabilă a crescut de la 11% în 2012 la aproape 30% în 2023. Piloții spun că zone care erau liniștite au devenit problematice, inclusiv în Europa.