Start la Shanghai, pentru salonul auto gazduit de metropola chineza
Sute de firme incearca in fel si chip sa atraga banii clientilor, in cea mai mare piata de consum din lume. Occidentalii spera sa gaseasca suficienti cumparatori, ca sa depaseasca cea mai grava criza economica din ultimii 60 de ani.
Americanii au adus tot ce au ei mai bun, doar-doar le vor mai intra ceva bani in conturile secatuite de criza financiara. Si cum in China problemele de clima nu sunt cap de afis ca in Occident, companiile americane nu s-au mai sfiit sa scoata la rampa masini uriase, mari consumatoare de carburant.
Starul incontestabil al primei zile a fost, totusi, noul model cu patru usi de la Porsche. Este abia a patra masina complet noua a producatorului german si te poti intreba de ce nu a fost preferata o lansare la un salon consacrat, cum ar fi cele de la Frankfurt ori Detroit.
Toti actorii importanti din industria auto vor o bucatica din "tortul" chinez. Mai ales ca, in ultimii doi ani, China a evoluat de la statutul de promisiune la acela de jucator-cheie.
Insa firmele straine prezente la Shanghai trebuie sa infranga o rezistenta majora: nationalismul chinezilor.
De fapt aici e problema companiilor din afara Chinei. Chiar daca au de-a face cu o piata imensa, balanta se inclina tot in favoarea firmelor autohtone, pentru ca putini producatori straini isi permit sa-si vanda masinile la fel de ieftin precum chinezii.
Peste 100 de companii auto chinezesti promit marea cu sarea. Masini ieftine, sigure, cu consum redus si poluare pe masura, pentru toate gusturile, de la masini sport la cele de familie.
In aceste conditii, companiile americane, europene si japoneze sunt cu ochii in patru, pentru ca orice pas gresit le poate costa mii de contracte pierdute. Nu doar in China, ci si pe propriile piete.