Momentul în care avionul și elicopterul militar se ciocnesc în SUA. Toți cei 67 de oameni care se aflau la bord au murit
67 de oameni și-au pierdut viața miercuri noapte în cel mai grav accident aviatic produs în Statele Unite în ultimele două decenii.
Pe unul dintre aeroporturile din capitala federală, un avion de pasageri cu 64 de persoane la bord s-a ciocnit cu un elicopter militar cu 3 persoane la bord. Cele două aparate s-au prăbușit în râul Potomac, iar autoritățile au recunoscut rapid că intervenția nu este una de salvare, ci de recuperare a trupurilor.
Se caută explicații pentru faptul că elicopterul s-a îndreptat direct spre avion chiar în timp ce controlorii de trafic aerian încercau să-i devieze traiectoria.
Atenție, urmează detalii care vă pot afecta emoțional!
Momentul în care elicopterul Black Hawk lovește în plin avionul de pasageri tip Bombardier, deasupra râului Potomac din Washington, a fost filmat. În urma impactului, avionul s-a rupt în trei bucăți.
Cu doar câteva secunde mai înainte, turnul de control de pe aeroportul Reagan luase legătura cu piloții aparatului militar. Însă elicopterul n-a mai apucat să evite impactul. Potrivit presei americane, turnul de control solicitase piloților avionului venit din Wichita, Kansas, să schimbe pista inițială cu alta, mai scurtă.
Tom Foreman, prezentator CNN: „Capitoliul și Casa Albă sunt cam pe-aici, iar Pentagonul dincoace, ca să vă faceți o idee unde s-a întâmplat coliziunea. Echipajul avionului a deviat puțin de la ruta normală și venea din direcția asta către această pistă. Îl vedem și pe Flightradar 24. În acest loc, râul Potomac nu e foarte larg, iar avionul mai avea doar câteva secunde până să atingă pista. Acest tip de avion are la aterizare viteza de 300 de kilometri la oră. Și elicopterul Black Hawk poate atinge o asemenea viteză, dar nu știm exact cât avea, pentru că elicopterele se pot mișca și foarte lent. Un Black Hawk are o greutate de 6-7 tone, de aici deducem că energia impactului a fost absolut imensă.”
La fața locului au fost trimise zeci de echipaje de pompieri și ambarcațiuni de la Paza de Coastă.
John Donnelly, șeful departamentului de pompieri Washington: „Sunt dificultăți legate de accesul la epavă. Operăm la o adâncime de 2 metri și jumătate, printre bucăți de gheață. Bate și vântul, deci operațiunea nu e doar dificilă, ci și periculoasă.”
Tom Foreman, prezentator CNN: „Puțin mai sus se unesc râurile Potomac și Anacostia, deci sunt curenți puternici, dar și contracurenți. O altă problemă majoră este temperatura apei. Potrivit Gărzii de Coastă, într-o asemenea apă poți înota maximum 10-15 minute înainte ca mușchii și creierul să nu mai poată funcționa. Potrivit Gărzii de Coastă, limita supraviețuirii în asemenea condiții este de 90 de minute.”
Soția unui bărbat era la bordul aeronavei.
Reporter: „Când ai vorbit ultima dată cu ea?”
Cetățean așteptând soția: „Mi-a trimis un mesaj în care spunea că aterizează în 20 de minute. Răspunsul meu n-a mai fost livrat.”
Printre pasageri se afla și o echipă de patinaj artistic, care se întorcea de la o competiție din Kansas. Antrenorii erau foști campioni mondiali din 1994, rușii Evghenia Șișkova și Vadim Naumov, stabiliți de peste 20 de ani în Statele Unite.
Una dintre ipotezele analizate drept cauze ale tragediei este aglomerația din spațiul aerian.
David Soucie, analist pe probleme de securitate aviatică: „Sunt zboruri militare și comerciale pe același aeroport, iar asta poate crea probleme.”
Mary Schiavo, fost inspector general, Departamentul de Transport al SUA: „Cu decenii în urmă, când s-a construit aeroportul Dulles, se plănuia închiderea aeroportului (Reagan) din Washington, DC, din cauza aglomerației din spațiul aerian. Dar nimeni nu a vrut să accepte acest lucru, pentru că este un aeroport foarte popular, atât de aproape de Washington, DC, iar în zonă există, evident, trafic aerian intens, curse naționale, elicoptere și avioane guvernamentale.”
Rămâne totuși întrebarea cum a fost posibil ca piloții elicopterului să nu observe aeronava și să intre direct în ea.
Robert Isom, directorul companiei American Airlines: „În acest moment, nu știm de ce elicopterul militar a intrat pe ruta aeronavei PSA.”
Sean Duffy, secretarul american pentru Transporturi: „Aș spune că pilotul elicopterului era conștient de existența unui avion în zonă. Din câte am văzut până acum, la întrebarea dacă accidentul ar fi putut fi evitat, răspunsul este da, categoric!”
Inclusiv președintele Donald Trump a comentat circumstanțele tragediei pe propria rețea socială.
Donald Trump, președintele SUA: „Era cer senin, luminile avionului erau aprinse, de ce elicopterul nu a urcat, nu a coborât sau nu a virat? De ce turnul de control nu a ordonat elicopterului ce să facă în loc să-l întrebe dacă a văzut avionul? Pare o situație care ar fi trebuit prevenită. NU E BINE!”