Haos pe marile aeroporturi europene după un atac cibernetic. Sute de zboruri au fost anulate. Atacul n-a fost încă revendicat
A fost o zi dificilă ieri pe multe aeroporturi din Europa, dar și din alte regiuni ale lumii. Zeci de zboruri din Bruxelles, Londra și Berlin au înregistrat întârzieri în urma unui atac cibernetic.
Vizat a fost un furnizor de servicii pentru sistemele de check-in și îmbarcare. Cel mai afectat a fost aeroportul din capitala Belgiei, unde cel puțin 14 curse au fost anulate.
După ore de haos, aeroporturile afectate au revenit la normal, chiar dacă au rămas zboruri întârziate sau chiar anulate. La Bruxelles, autoritățile au anunțat că, în urma atacului informatic, check-in-ul și îmbarcarea s-au putut face doar manual.
Ariane Goossens, purtător de cuvânt Aeroportul Bruxelles: „Atunci când pasagerii merg la ghișeul de check-in, datele lor sunt introduse manual în computer, care nu mai este conectat la sistemul informatic lovit de atacul cibernetic, iar pasagerii primesc un cartonaș cu datele de înregistrare scrise de mână."
Reporter: Știați că sunt probleme?
Călător: „Am aflat... am primit un e-mail când am ajuns aici. Nu știam înainte."
Reporter: O să prindeți zborul?
Călător: „Sper, pentru că toți oamenii din spatele nostru ar trebui să fie tot pe zborul nostru. Trebuie să decolăm la 10, așa că încă suntem în regulă."
Aceeași situație s-a repetat și pe aeroportul Brandenburg din Berlin.
Pasager: „Aparatele nu funcționează, nu putem să ne luăm permisele de îmbarcare, iar oamenii stau la coadă la check-in. Până acum, avionul probabil a și plecat. Poate există un al doilea, dar nu știm. Informațiile sunt puține. Ce se întâmplă aici, pe aeroportul Brandenburg, e un haos total."
Și oficialii de pe aeroportul londonez Heathrow au avertizat, de asemenea, cu privire la întârzieri și anulări de zboruri cauzate de „o problemă tehnică, de software, la un furnizor terț". Vorbim despre Collins Airspace, furnizorul tehnologiei care le permite pasagerilor să se înregistreze singuri, să-și tipărească biletul și etichetele pentru bagaje, sau să-și trimită gențile la banda transportoare - totul de la un singur chioșc de check-in.
Paul Charles, expert în aviație și trafic aerian: „Este una dintre cele mai mari companii de servicii aviatice din lume, cu aproximativ 80.000 de angajați. Este profund îngrijorător că o companie de asemenea statură, care, în mod normal, are sisteme puternice de securitate, a fost astfel afectată de un atac cibernetic, și pe mai multe aeroporturi, în același timp."
Deși impactul asupra pasagerilor nu a fost major, experții spun că atacul a scos la iveală vulnerabilități în sistemele de securitate.
Edward Lewis, co-founder and CEO al CyXcel cybersecurity consultancy: „Scopul pare să fie crearea de perturbări la nivel social, subminarea încrederii publicului în autorități... și exact asta pare să se fi întâmplat aici."
Încă nu se știe cine a fost în spatele atacului cibernetic.
Edward Lewis, co-founder and CEO al CyXcel cybersecurity consultancy: „Nicio grupare sau persoană nu a revendicat atacul cibernetic. Cred că au existat unele speculații că ar putea fi rușii sau Putin, apărute după conferința liberal-democraților din această după-amiază, dar este mult prea devreme, cred, pentru a face astfel de speculații cu un grad real de certitudine."
Lista potențialilor vinovați este lungă. Experții spun că ar putea fi vorba de hackeri, organizații criminale sau chiar actori statali.