Un submarin a fost trimis in zona unde s-ar fi prabusit avionul EgyptAir. Discutia dintre pilot si turnul de control
Anchetatorii au inceput sa verifice resturile aeronavei Egypt Air, recuperate din Mediterana. Le lipsesc insa elemente cheie pentru a afla din ce cauza s-a prabusit avionul cu 66 de oameni la bord, care zbura pe ruta Paris-Cairo.
Cutiile negre si partile mai mari din fuzelaj nu au fost gasite, desi la cautari participa aeronave si vase din cinci state. Intre timp, a aparut o inregistrare a dialogului dintre turnul de control si echipajul avionului Egypt Air. Cu cateva ore inainte ca avionul sa dispara de pe radar, totul parea in regula.
"Egypt Air 804, contact radar. Multumesc mult. Aici este 0-7-2-5, Padova control.
Egypt Air 804, multumesc.
Buna ziua, de fapt, o noapte buna."
Nu a fost sa fie, insa. Investigatorii au confirmat ca senzorii de bord au detectat fum in diferite parti ale cabinei, cu trei minute inainte ca Airbusul sa dispara de pe radare.
Prrimul lucru pe care pilotul ar trebui sa-l faca atunci cand la bord se declanseaza alarma de incendiu este sa isi puna masca. Probabil ca asta s-a intamplat si cazul avionului Egypt Air, prabusit in Mediterana. Un fost pilot prezinta o posibila explicatie a manevrelor bruste facute de aeronava, in ultimele minute de zbor.
Pilot: "Decizia mea in acest moment, si trebuie s-o iau rapid, este sa incep coborarea de urgenta. Vreau sa ajung la trei mii de metri, altitudinea de siguranta unde se poate respira normal."
Mai exista o manevra pe care pilotul o poate folosi, ca sa micsoreze viteza in timpul coborarii bruste.
Pilot: "Acum rasucesc aeronava 360 de grade spre dreapta, asadar un cerc complet, ca sa cobor in spirala. Iar asta au facut si ei."
Totusi, ramane marele semn de intrebare: ce anume a declansat incendiul la bord?
Hossam Elhamy Shaker, expert in aviatie: "Toate variantele sunt inca luate in considerare. Fumul poate fi rezultatul unui atac terorist, sau al unei defectiuni tehnice."
Sambata, marina egipteana a prezentat primele imagini cu resturile recuperate: o bucata de carpeta, un pantof, o geanta, o perna si bucati mici de fuzelaj.
Nic Robertson, corespondent CNN: "Pilotii greci ne-au spus ca, odata ce au fost gasite primele resturi, au putut reduce, intr-o anumita masura, petrimetrul de cautare. In momentul de fata, cauta pe o raza de 40 de kilometri in jurul locului unde aeronava a disparut."
Pe de alta parte, un egiptean le-a povestit jurnalistilor cum o incurcatura l-a salvat de la moarte. El si fratele lui ar fi trebuit sa se afle la bordul zborului MS804, dar, cand a cumparat biletul de pe internet, a gresit data.
"Am cumparat biletul cu data de ieri (19 mai). Am incurcat datele. In loc sa iau pentru data de 18, am luat pentru data de 19", a declarat acesta.
Submarin trimis in zona unde s-ar fi prabusit
Autoritatile egiptene au trimis un submarin civil in zona unde se presupune ca s-a prabusit avionul EgyptAir, a anuntat duminica presedintele, Abdel-Fattah el-Sisi, citat de agentiile DPA si EFE. Submarinul apartine Ministerului egiptean al Petrolului si a plecat duminica dimineata catre respectiva zona din Marea Mediterana, la circa 290 de kilometri de coastele orasului Alexandria.
La randul sau, presedintele comisiei egiptene care investigheaza accidentul, Ayman el-Muqadem, a declarat ca resturile avionului, care sunt recuperate de echipele de pe navele care participa la operatiunile de cautare, vor fi depozitate intr-un hangar al aeroportului din Cairo, in vederea efectuarii expertizei. Referitor la cutiile negre, responsabilul egiptean a mentionat ca nu exista niciun indiciu cu privire la locul precis unde s-ar putea afla acestea, perimetrul de cautare fiind foarte larg, operatiunile desfasurandu-se deocamdata pe o raza de 65 de kilometri, zona ce ar putea fi extinsa.
In cautarea cutiilor negre
Nave si avioane cauta cutiile negre ale zborului MS804 intre Creta si coasta de nord a Egiptului. Cautarile au fost reluate in Marea Mediterana duminica dimineata, la trei zile de la prabusirea zborului MS804 EgyptAir, in vederea localizarii "cutiilor negre", care poate vor ajuta sa se transeze intre teza unui accident si cea a unui act teroirst, relateaza AFP.
Nave si avioane scruteaza marea, intre Creta si coasta de nord a Egiptului, si cauta sa recupereze totodata corpurile celor 66 de persoane de la bordul avionului, intre care 30 egipteni si 15 francezi.
Un rucsac roz de copil, cu fluturi, o bucata de carlinga zdrentuita, huse de scaune desirate si o vesta de salvare se numara primele obiecte recuperate, potrivit unor fotografii publicate sambata de armata egipteana.
Insa inregistratoarele de zbor ("cutiile negre") nu au fost reperate inca. Semnalul emis de balizele celor doua inregistratoare va dura patru pana la cinci saptamani, in apa, inainte sa se termine bateriile.
Pana vineri seara, Guvernul egiptean, dar si marea majoritate a expertilor intervievati de presa, inclinau catre teza atacului, la sase luni de la explozia unei bombe la bordul unui avion cu turisti rusi care tocmai decolase din statiunea balneara egipteana Sharm el-Sheikh. Acest atac a omorat 224 de oameni si a fost revendicat, la doar cateva ore dupa explozie, de aripa egipteana a gruparii Statul Islamic.
Insa, la trei zile de la drama zborului Paris-Cairo, nu a fost prezentata vreo revendicare.
In asteptarea descoperirii cutiilor negre, absenta revendicarii, dar mai ales alertele care semnalau fum la bord si o defectiune a sistemului comenzilor de zbor, cu doar cateva minute inainte ca avionul sa se prabuseasca, par sa relanseze teza unui incident tehnic.
Ipotezele luate in calcul
Un mesaj audio, difuzat sambata seara de un purtator de cuvant al Statului Islamic, nu mentioneaza drama.
Expertii nici nu se asteptau la acest lucru. Aceste mesaje sunt inregistrate cu zile, eventual cu saptamani inainte sa fie difuzate.
Al-Furqan, site-ul Statului Islamic care a difuzat mesajul, nu preia revendicari de atentate, care sunt anuntate de obicei pe conturi de Twitter sau Telegram ale principalilor propagandisti ai Statului Islamic.
Insa dezvaluirea de sambata - ca sistemul automatizat al avionului a emis, timp de aproape trei minute, alerte care semnalau fum in partea din fata a aeronavei si defectiuni la sistemele electronice care gestioneaza comenzile de zbor - au reabilitat teza unui incident tehnic.
Chiar daca nimic nu este exclus, potrivit specialistilor, fumul poate fi consecinta unui incendiu criminal.
Ipoteza exploziei unei bombe, chiar daca ramane teoretic valida, a pierdut teren.
La 31 octombrie, micul dispozitiv care a explodat la bordul charterului rus a provocat dezintegrarea instantanee a avionului, din cauza altitidinii la care se afla, de aproape 11 kilometri, in urma depresurizarii brutale pe care a provocat-o bresa in fuzelaj. Airbusul A320 EgyptAir zbura joi aproximativ la aceeasi altitudine, atunci cand radarele i-au pierdut urma, la cateva minute dupa alertele automatizate.
"Este prea devreme sa emitem vreo judecata pe baza unei singure surse de informatii, ca mesajele" de alerta care au fost emise, a avertizat sambata Ministerul egiptean al Aviatiei Civile.
"Acestea sunt indicatori care pot avea cauze diverse si, deci, sunt necesare analize mai avansate", a adaugat ministerul.
Mister pe care doar cutiile negre sau studierea carlingei il pot elucida.
Franta a trimis o nava de patrulare in apele internationale, dotata cu echipamente utile in cautarea cutiilor negre, care urmeaza sa ajunga in zona duminica sau luni.
Insa specialisti au avertizat ca aceste echipamente sunt inoperante in detectarea si recuperarea cutiilor negre daca sunt scudundate la peste 2.000 de metri adancime, asa cum ar putea fi cazul in aceasta zona a Mediteranei. In acest caz, va fi necesar sa se recurga la nave apartinand unor companii specializate.
"Toate ipotezele sunt examinate si niciuna nu este privilegiata", sublinia sambata ministrul francez de Externe Jean-Marc Ayrault, dupa ce s-a intalnit cu familiile victimelor.
Raportul preliminar va fi gata intr-o luna
Un raport preliminar asupra prabusirii avionului EgyptAir joi va fi prezentat intr-o luna, a declarat seful echipei egiptene de ancheta, citat de ziarul proguvernamental din Egipt Al-Ahram, informeaza Reuters.
Cutiile negre si partile mai mari din fuzelaj nu au fost inca gasite, desi la cautari participa aeronave si vase din cinci state.
Sambata, la Cairo, sute de rude, prieteni, dar si necunoscuti au participat la funeraliile uneia dintre stewardesele de la bordul avionului prabusit.
Primul lucru pe care pilotul il face atunci cand la bord se declanseaza alarma de incendiu este sa isi puna masca de oxigen. Lucru care s-a intamplat si cazul avionului Egypt Air, prabusit in Mediterana. Timp de trei minute, inainte sa dispara de pe radare, senzorii de la bord au transmis automat la sol informatii privind detectarea fumului in trei zone ale cabinei. Asta explica si miscarile bruste facute de aeronava in ultimele clipe de zbor.
Desi completeaza tabloul tragediei, un eventual incendiu la bord nu lamureste cauza prabusirii.
Hossam Elhamy Shaker, expert in aviatie: "Toate variantele sunt inca pe masa. Fumul poate fi rezultatul unui atac terorist sau al unei defectiuni tehnice."
Sursa: Pro TV
Etichete: avion, epava, tragedie, incident aviatic, egyptair,
Dată publicare:
22-05-2016 07:40