Ce se ştie despre operaţiunea de căutare a submersibilului Titan. A dispărut acum trei zile, cu cinci oameni la bord
O operaţiune majoră de căutare şi salvare contracronometru este în curs de desfăşurare pentru găsirea submersibilului Titan, care are cinci oameni la bord şi este dat dispărut de trei zile.
Rezervele de oxigen de la bord ale submersibilului Titan sunt de ajuns, teoretic, pentru încă o zi, relatează The Guardian, citată de News.ro.
Submersibilul Titan s-ar putea afla în ape extrem de adânci. Epava Titanicului, către care se îndrepta submersibilul cu cei cinci pasageri la bord, se află pe fundul mării la o adâncime de 3.800 de metri, după ce pachebotul a lovit un iceberg şi s-a scufundat în 1912.
Echipele de căutare au detectat sunete subacvatice, a anunţat miercuri Paza de Coastă americană, în timp ce presupusa alimentare cu oxigen a ambarcaţiunii ar mai fi suficientă pentru circa 24 de ore. Un avion canadian a detectat sunetele, care sunau ca nişte ciocănituri şi s-au repetat la interval de 30 de minute. Imediat, operaţiunile de căutare subacvatică robotizată au fost redirecţionate în zonă, însă deocadamată nu există niciun semn concret că ar putea fi vorba despre Titan.
Paza de coastă americană, Marina americană şi Paza de coastă canadiană coordonează operaţiunile de căutare, cu sprijinul OceanGate, operatorul submersibilului.
Deep Energy, o navă de instalare a conductelor subacvatice, şi Polar Prince, nava de pe care a fost lansat Titan, se află la faţa locului.
Alte ambarcaţiuni, inclusiv o navă canadiană cu o cameră de decompresie mobilă şi nava de cercetare franceză Atalante, care are un robot subacvatic ce poate coborî până la 4.000 de metri, sunt pe drum.
Marina americană trimite un sistem FADOSS (Flyaway Deep Ocean Salvage System), conceput pentru a recupera obiecte submarine grele, cum ar fi avioane sau nave mici, iar armata americană trimite mijloace nespecificate.
Două avioane americane C-130 asigură sprijin aerian şi efectuează zboruri de căutare şi salvare, precum şi două avioane canadiene.
Au fost oferite ROV-uri (vehicule subacvatice acţionate de la distanţă) de la compania britanică Magellan, specializată în investigaţii la mare adâncime, în operaţiuni de imagistică şi de recuperare, dar acestea se află în mare parte în Europa şi ar avea nevoie de timp pentru a ajunge în zonă.
Există speranță
Doi britanici care au vizitat epava Titanicului şi-au exprimat încrederea în echipajul submersibilului şi au spus că există şanse să fie recuperaţi. Dik Barton, primul scafandru britanic care a văzut epava Titanicului, a declarat la emisiunea Good Morning Britain de la ITV că este un loc „periculos” şi „ostil” şi că s-a simţit „100%” în pericol în timpul expediţiilor anterioare.
„Există un flux şi un curent local de apă care se mişcă, nu este consistent”, a spus Barton. „Puterea submersibilului este relativ limitată. Propulsoarele sunt destul de puternice, dar, până la urmă, trebuie să economiseşti energia, deoarece este vorba de sistemul de susţinere a vieţii şi de navigaţie”, a relatat el.
Barton a declarat că a fost alături de Paul-Henry Nargeolet, francezul care estre la bordul submersibilului Titan, şi a spus că este „un pilot operator de submersibil extrem de capabil”, care a coborât de 37 de ori la epavă. „Am un respect enorm pentru el şi pentru abilităţile sale şi, sincer, dacă ar fi cineva care mi-aş dori vreodată să se afle, Doamne fereşte, în această circumstanţă, atunci acela ar fi el”, a spus el.
La rândul său, Oisin Fanning a declarat pentru programul Today de la BBC Radio 4 că a fost, de asemenea, pe submersibil cu pilotul Nargeolet şi cu Stockton Rush, directorul executiv şi fondatorul OceanGate.
„Cei doi tipi care sunt pe submarin în prezent, deci Paul şi Stockton, sunt amândoi profesionişti desăvârşiţi”, a spus el. „Adică, ca să fiu sincer, dacă aş avea probleme, aş vrea să fiu pe un submarin cu ei”, a afirmat britanicul. El a adăugat: „Ei vor conserva energia din prima zi. Aşa că nu aş fi surprins dacă acţiunea va dura mult mai mult, pentru că vor şti exact ce trebuie să facă... Cred că există şanse foarte mari să fie găsiţi. Aceştia nu sunt nişte visători, sunt oameni profesionişti”, a punctat el.
Ce se știe despre oamenii aflați la bordul submersibilului Titan
Associated Press a realizat scurte profiluri ale celor cinci oameni aflaţi la bordul submersibilului Titan:
Stockton Rush a fondat OceanGate Inc. în 2009 pentru a furniza submersibile cu echipaj pentru cercetătorii şi exploratorii submarini. El este pilotul navei şi are o experienţă în domeniul aerospaţial şi tehnologic.
Într-un interviu acordat anul trecut postului CBS, Rush a apărat siguranţa submarinului său, contestată de unele voci din domeniu, dar a spus că nimic nu este lipsit de riscuri. „Ceea ce mă îngrijorează cel mai mult sunt lucrurile care mă vor împiedica să ajung la suprafaţă - supraplombele, plasele de pescuit, pericolul de a rămâne încurcat în ceva”, a spus el.
Descris de prieteni ca fiind „un adevărat pionier” şi „o persoană care îşi asumă riscuri”, Rush a devenit cel mai tânăr pilot calificat pentru avioane cu reacţie din lume, la vârsta de 19 ani, în 1981, şi a zburat pe avioane comerciale în timpul facultăţii, potrivit biografiei furnizate de compania sa.
Hamish Harding locuieşte în Dubai, în Emiratele Arabe Unite, dar este britanic. Este un aventurier miliardar care deţine trei recorduri Guinness World Records, inclusiv pentru cea mai lungă durată la adâncimea maximă a oceanului petrecută într-o navă cu echipaj. În martie 2021, el şi exploratorul oceanic Victor Vescovo s-au scufundat până la cea mai mică adâncime din Groapa Marianelor.
În iunie 2022, a plecat în spaţiu cu racheta New Shepard a companiei Blue Origin.
Într-o postare pe Facebook, sâmbătă, Harding a declarat că este „mândru” că face parte din misiunea submersibilului Titan.
Shahzada şi Suleman Dawood, tată şi fiu, sunt membri ai uneia dintre cele mai proeminente familii din Pakistan. Firma lor, Dawood Hercules Corp, cu sediul în Karachi, este implicată în agricultură, petrochimie şi infrastructură de telecomunicaţii.
Shahzada Dawood face parte, de asemenea, din consiliul de administraţie al Institutului SETI, cu sediul în California, care caută inteligenţă extraterestră, şi este membru al consiliului consultativ global al Prince's Trust International, fondat de regele Charles al III-lea pentru a aborda problema şomajului în rândul tinerilor.
Paul-Henri Nargeolet este un fost ofiţer al marinei franceze care este considerat un expert în Titanic după ce a făcut mai multe călătorii la epavă de-a lungul mai multor decenii.
El este director de cercetare subacvatică pentru E/M Group şi RMS Titanic Inc, a efectuat 37 de scufundări la epavă şi a supervizat recuperarea a 5.000 de artefacte, potrivit profilului companiei sale.
El a condus prima expediţie de recuperare a Titanicului în 1987, în timp ce lucra la Institutul francez de cercetare şi exploatare a mării, şi a fost şeful expediţiei la cea mai avansată - din punct de vedere tehnologic - scufundare la epavă, în 2010, folosind sonar de înaltă rezoluţie şi imagistică optică 3D.