Capitala Bulgariei e printre cele mai poluate din Europa. Locul 8 la numărul de decese premature
Europenii nu sunt egali când e vorba de calitatea aerului pe care îl respiră. Şi asta pentru că, în timp ce în Vest maşinile vechi şi poluante încep să fie interzise, în Est oamenii şi le cumpără pentru că sunt mai ieftine.
În Bulgaria, de exemplu, se estimează că 60 la sută din parcul auto are peste 10 ani vechime.
Capitala Bulgariei e printre cele mai poluate din Europa. Un raport al Agenţiei Europene de Mediu din 2017 arăta că Bulgaria e pe locul 8 la numărul de decese premature, cauzate de poluarea aerului. Numai în ianuarie, în unele zile, aerul a fost de 6 ori mai poluat decât limitele admise.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Potrivit organizaţiilor de mediu, problema e tot mai gravă şi maşinile vechi sunt una dintre cauzele principale.
Hristo Hristov, preşedintele Asociaţiei Importatorilor de Maşini: "Sunt puţin peste 4.000.000 de maşini înregistrate în acest moment, iar cele care au peste 10 ani vechime reprezintă peste 60% din numărul total. Doar aproximativ 120.000 de maşini au mai puţin de 5 ani vechime."
Majoritatea bulgarilor îşi cumpără maşini second-hand importate din vestul Europei. Numai anul trecut, Bulgaria a importat peste 100.000 de maşini la mâna a 2-a, şi peste o treime dintre ele sunt maşini Diesel cu grad mare de poluare.
Bulgaria e cea mai săracă ţară din Europa, iar poluarea e ultimul lucru la care se gândesc oamenii când îşi cumpără maşini.
Localnic: "Factorul principal e preţul şi încă un lucru pe care l-am observat e că, la maşini de peste 14 ani vechime, plătim taxe mult mai mici decât la maşini noi-nouţe."
În curând, multe dintre maşinile vândute la mâna a 2-a în Bulgaria nu vor mai putea circula în Germania, unde urmează să între în vigoare interdicţii pentru cele mai poluante maşini pe motorină. Diferenţele de reglementare dintre ţările UE creează presiuni asimetrice pe piaţa auto europeană, care duc la diferenţe de calitatea a aerului între Est şi Vest.
Julian Popov, European Climate Foundation: "De obicei, în estul Europei, aerul e mai poluat decât în vest. În oraşe că Sofia, Varşovia, Bucureşti, în ultimele 100 de zile, au fost mult mai multe zile cu nivel de poluare peste norme decât în Munche, Paris sau Londra."
Pentru a echilibra situaţia, Fundația europeană pentru climat, crede că este nevoie de o abordare pan-europeană.
Altfel, maşinile prea poluante pentru Vest vor continuă să otrăvească aerul în Est.