Confuzie si contraziceri la Cairo. Autoritatile egiptene dezmint ipoteza unei explozii la bordul Airbusului EgyptAir

24-05-2016 08:50

Seful Autoritatii de medicina legala din Egipt a respins marti declaratiile unui oficial egiptean conform carora ramasitele umane descoperite la locul prabusirii avionului EgyptAir in Marea Mediterana sugereaza o explozie la bord, relateaza Agerpres.

''Tot ceea ce s-a publicat despre aceasta chestiune si simplele presupuneri care nu vin de la Autoritatea de medicina legala sunt complet false'', a declarat Hesham Abdelhamid. Anterior, un specialist in medicina legala egiptean afirmase, sub protectia anonimatului, ca ramasitele umane descoperite la locul prabusirii avionului EgyptAir in Marea Mediterana sugereaza o explozie la bord, care ar fi explicatia caderii aeronavei.

Oficialul citat face parte din echipa egipteana de investigatie si a examinat personal ramasitele la morga din Cairo. Totusi, anchetatorii nu au descoperit pana acum urme de explozibil, potrivit agentiei Reuters. Un alt oficial specialist in medicina legala a precizat ca numai un numar mic de ramasite a ajuns pana acum si ca este prematur sa se afirme cu siguranta daca a avut loc sau nu o explozie la bordul avionului.

Avionul Airbus A320 efectua o cursa Paris-Cairo, avand 66 de persoane la bord, cand a disparut de pe radar in noaptea de miercuri spre joi. Ministrul apararii elen, Panos Kammenos, a spus anterior ca avionul a facut un viraj de 90 de grade, apoi unul de 360 de grade, inainte de a se prabusi in mare. Nici EgyptAir, nici Ministerul Aviatiei Civile nu au facut niciun comentariu privind ultimele manevre ale aparatului. Explicatia pentru aceasta discrepanta intre evaluarile oficialilor eleni si egipteni din domeniul aviatiei privind prabusirea nu este clara.

Surse: Cautarea cutiilor negre ar putea dura alte cateva zile

Actiunile specifice de cautare a cutiilor negre ale avionului A320 al companiei EgyptAir, disparut joi in Marea Mediterana cu 66 de persoane la bord, ar putea dura alte cateva zile, in asteptarea desfasurarii de echipamente specializate, au anuntat surse concordante citate de AFP. “Zona de cautare (..) este aproape la fel de mare ca si zona de cautare a avionului AF447” (A330 al companiei Air France, care efectua cursa Rio de Janeiro-Paris si care s-a prabusit in mare in 2009), a explicat pentru AFP o sursa apropiata dosarului, sub protectia anonimatului.

Raportul Biroului francez pentru anchete si analize (BEA) asupra accidentului din 2009 mentioneaza o raza de cautare cu diametrul de 40 de mile nautice, adica circa 74 de kilometri. “Odata echipamentul de cautare specializat adus la fata locului, va fi necesar sa fie reperate semnale pentru a localiza cutiile, apoi pentru a le aduce la suprafata. Aceasta va necesita alte cateva zile”, a adaugat sursa.

Acest termen a fost confirmat de o alta sursa apropiata dosarului, tot sub protectia anonimatului. Franta a trimis in zona presupusei prabusiri a avionului A320 al EgyptAir o nava maritima de patrulare, care a sosit la fata locului luni, insa, potrivit marinei franceze, prioritatea este in prezent cautarea de elemente la suprafata.

“Pentru moment, prioritatea este cautarea oricaror urme ale avionului, resturilor, victimelor. Ne focusam pe elementele de suprafata, pentru a optimiza zona de cautare”, a declarat un purtator de cuvant. Nava de patrulare “Enseigne de vaisseau Jacoubet” - echipaj de 90 de membri, 1.400 de tone incarcatura maxima - plecase vineri dupa-amiaza din Toulon (sud-estul Frantei) cu destinatia zonei de cautare, a precizat pentru AFP capitanul navei, Didier Piaton. Nava are la bord si doi ofiteri ai politiei judiciare si echipamente care sa permita cautarea cutiilor negre ale avionului.

“Nava franceza de patrulare are o zona de cautare atribuita, ea efectueaza o cautare in primul rand vizuala. A fost dificil sa lansam pe apa barcile pneumatice, din cauza valurilor si a vizibilitatii extrem de slabe. Conditiile meteo au fost rele in ultimele zile, insa ele incep sa se imbunatateasca”, a precizat purtatorul de cuvant al marinei franceze. Potrivit acestuia, “avioanele de recunoastere sunt capabile sa survoleze o zona mai importanta” si “au mai multe sanse sa repereze ceva”.

Autoritatile egiptene contrazic Grecia in cazul avionului EgyptAir: "Nu a facut manevre bruste". Ce ar fi aparut pe radare

Autoritatile elene si cele egiptene se contrazic reciproc in cazul prabusirii avionului EgyptAir, joi, in Marea Mediterana.

Dupa ce grecii au afirmat ca avionul ar fi facut manevre bruste de rotire si coborare inainte sa dispara de pe radar si sa se prabuseasca in mare, autoritatile de la Cairo sustin ca, in ultimele minute, traseul avionului a fost unul perfect normal, relateaza The Guardian.

"Nu a facut manevre nici la stanga, nici la dreapta si era totul in regula cand a patruns in spatiul aerian al Egiptului. A durat un minut sau doua dupa aceea pana cand a disparut de pe radar", a declarat Ehab Azmy, seful serviciului de navigatie aeriana egiptean.

Oficialul afirma ca ultimele date citite de radarul turnului de control din Egipt arata ca avionul zbura la 11.270 de metri, apoi a disparut brusc: "Acest fapt arata ca tot ce spune Grecia despre avion, ca a pierdut din altitudine, apoi a disparut, este incorect".

Saptamana trecuta, Panos Kammenos, ministrul grec al Apararii, a declarat ca avionul a zburat pe ruta obisnuita prin Grecia si ca ar fi facut manevre de rotire si coborare: "Avionul a facut o intoarcere la 90 de grade spre stanga, apoi 360 de grade spre dreapta si a coborat de la 11.000 de metri la 4.500, iar semnalul s-a pierdut la 3.000 de metri altitudine".

Versiunile diferite ale oficialilor celor doua tari fac cu atat mai importanta gasirea celor doua cutii negre ale aeronavei, care vor spune mai multe despre ce s-a intamplat la bord. Cinci state participa la operatiunile de cautare desfasurate in Marea Mediterana, la nord de Alexandria, unde au fost descoperite mai multe ramasite umane si bucati din epava Airbusului A320.

Cand vor fi gasite, cutiile negre vor fi duse spre analiza in Egipt, dar ar putea ajunge si in laboratoarele din strainatate daca vor fi intr-o stare avansata de degradare.


VIDEO PROTVPLUS.RO