Povestea celui mai grav accident aviatic care nu a avut loc. Ambitia unui pasager de a intelege ce i s-a intamplat in zbor
Un scriitor din SUA sustine ca avionul in care se afla acum doua saptamani era cat pe-aci sa intre in coliziune directa cu o alta aeronava, in timpul zborului.
Daca acest lucru s-ar fi intamplat, astazi vorbeam de cel mai grav accident aviatic din istoria omenirii.
Kevin Townsend se afla la bordul unui zbor de la Hawaii la Los Angeles, cand, sustine el, aeronava era sa intre in coliziune cu un alt avion. Nu mai putin de 590 de oameni ar fi putut muri, sustine scriitorul american, daca pilotul nu ar fi virat la timp. Cu toate acestea, incidentul nu a fost preluat de nicio agentie de presa.
Townsend a scris un eseu pe aceasta tema, publicat in revista "Medium", in care a incercat sa demonstreaze ca industia aeronautica are nevoie de o schimbare la fata.
Cel mai grav accident aviatic care… nu a avut loc
25 aprilie 2014. Zborul 1205 al United Airlines de abia se ridicase in aer, cand avionul a inceput sa piarda altitudine. 180 de metri a cazut in gol, inainte ca pilotul sa il poata stabiliza din nou.
"Am simtit cum ma ridic pur si simplu de pe scaun. Singura care ma tinea in loc era centura de siguranta. Ceilalti pasageri tipau. S-a auzit un zgomot puternic in spate, un carucior de cafea care s-a rasturnat pe culoar. A fost genul de manevra folosita de pilotii avioanelor de razboi. Dupa cateva minute, o asistenta de zbor speriata a venit si ne-a spus: 'Ok. A fost un eveniment neasteptat'", a scris Townsend.
Odata ce avionul si-a recapatat altitudinea initiala, asistenta de zbor a adaugat: "Pilotul a evitat un avion care se indrepta in directia noastra".
Ajuns cu bine in Los Angeles, Townsend a inceput o ancheta in modul in care este controlat traficul aerian.
Cum este controlat traficul aerian
Pe sosele, masinile se ghideaza dupa benzi de circulatie. Aceasta metoda nu functioneaza in mod evident si in spatiul aerian. In schimb, cursele aeriene care zboara spre vest folosesc altitudini pare, cele care zboara spre est, impare.
Zborul 1205 al companiei United Airlines se afla la 33.000 de picioare in aer. Ceea ce inseamna ca erau pe pozitia buna, iar cei care gresisera "banda" erau pilotii din cealalta aeronava.
La scurt timp dupa decolare, o alarma din cabina de pilotaj ii avertiza pe piloti ca se afla in directia unui alt avion. Cand acest lucru se intampla, cele doua avioane primesc ordine sa coboare sau sa mareasca altitudinea la care zboara.
Insa de aceasta data, pilotul zborului 1205 a fost informat ca avionul intrus este ingrijorator de aproape. Atunci cand un avion merge cu o viteza de 600 de mile pe ora, acopera 5 mile (n.r. putin peste 8 kilometri) in nu mai putin de 15 secunde. Cu alte cuvinte, avioanele erau la cateva momente de un impact catastrofal.
"Fereasca Dumnezeu, uite-l", a reactionat pilotul imediat si a coborat altitudinea, sustine Townsend. "Ulterior mi-au recunoscut ca zborul US Airways 'era in mod sigur prea aproape'".
Dupa ce a cercetat istoria accidentelor aviatice, scriitorul britanic si-a dat seama ca acesta ar fi putut fi cel mai grav accident aviatic din istoria omenirii.
Pana in prezent, cel mai sangeros accident aviatic a avut loc pe aeroportul din Tenerife, in 1977. Nu mai putin de 583 de oameni au murit cand doua Boeing 747 s-au ciocnit in aer.
Townsend se afla la bordul unui Boeing 757-300, cu 289 de pasageri la bord. "Din moment ce calatorea peste Pacific, celalalt avion era cel mai probabil la fel de mare", scrie publicatia britanica DailyMail.
"Daca avea loc o coliziune, ati fi vorbit de un nou record, cu un numar estimativ de 590 de morti, unul dintre ei fiind chiar eu", a incheiat Townsend.
De ce incidentul nu a aparut in presa
Este o poveste de spus nepotilor si stranepotilor. O poveste care nu a fost preluata insa de nicio mare agentie de presa, de nicio televiziune.
De ce? Pentru ca in afara de cei aflati la bord nimeni nu a stiut de acest incident. Daca un astfel de eveniment are loc in afara zonei de control a traficului aerian, este responsabilitatea pilotilor si a firmelor de aviatie sa anunte autoritatile.
Autoritatile au fost instiinate abia dupa doua saptamani si au declarat ca incidentul este investigat si de compania aviatica, dar si de Air Traffic Organization din SUA. Tot autoritatile americane au declarat si faptul ca este putin probabil ca cineva sa fie tras la raspundere in urma incidentului, pentru ca cele doua avioane sunt perfect functionale.