Anchetă a Comisiei Europene împotriva TikTok Lite. Poate să ducă la afecțiuni ale sănătății mintale
Comisia Europeană a deschis o anchetă împotriva aplicației TikTok Lite. Este vorba despre o nouă funcție a platformei, prin care utilizatorii pot fi recompensați cu vouchere sau carduri cadou dacă se uită, de pildă, la mai multe materiale video.
Autoritățile europene sunt de părere că această funcție poate să ducă la afecțiuni ale sănătății mintale din cauză că aceștia ar petrece mult mai mult timp pe telefon. Platforma este acuzată că nu a prezentat la Bruxelles, înainte de lansare, un raport de evaluare a riscurilor.
Programul numit „Task and Reward” al TikTok Lite a fost lansat luna trecută în Franța și în Spania. Utilizatorii care îndeplinesc mai multe sarcini printre care să vizioneze conținutul video al platformei și să aprecieze postările, pot fi recompensați de aplicație prin puncte care pot fi schimbate în vouchere sau carduri cadou. Comisia Europeană a deschis o anchetă pentru că platforma nu a precizat cu ce riscuri vine această nouă funcție.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Alin Mituța, europarlamentar: „Ei l-au lansat în Uniunea Europeană fără să respecte regulile din actul privind serviciile digitale și asta e o încălcare practic a legislației europene. Nu aveam bază legală dacă nu exista legea aceasta nouă care se aplică din februarie anul acesta - DSA, sau digital services act, comisia Europeană nu avea instrumentul legal ca să tragă la răspundere companii cum este TikTok”.
Pe de altă parte, autoritățile europene spun că această funcție va crește gradul de dependență al utilizatorilor lucru care va duce în timp la probleme de sănătate mintală.
Alexandru Negrea, consultant marketing online: „Interesul TikTok e să te uiți și la clipuri video sponsorizate de companii, să te uiți și la clipuri video pentru care companiile nu au plătit, dar astea ajută TikTok să aibă un engage mai mare în rețea. Deci interesul lor e în ambele sensuri și probabil vor recompensa utilizatorii să se uite atât la reclame cât și la conținut organic din platformă. Pentru TikTok e același lucru, interesul lor e ca tu să îți petreci cât mai mult timp acolo”.
Periculos este în special pentru tineri și copii, pentru că, spun experții, aceștia deja petrec în medie peste 6 ore pe zi online.
Monica Jitariuc, consultant comunicare: „Lipsa de focus și de atenție este odată, gândiți-vă atunci când te uiți 30 de secunde la TikTok-uri cum mai poți să ai răbdare o oră să o asculți pe profesoara de geografie. Atenția copiilor se strică foarte mult. Odată adulții care se uită foarte mult timp pe rețele ajung să fie mai frustrați. Cu aceste schimbări în profunzime, dacă mai adăugăm și banii peste toate astea și petrecem și mai mult timp sunt convinsă că o să aibă impact major asupra sănătății mentale atât la tineri cât și la adulți”.
Reprezentanții TikTok anunță într-un răspuns pentru Știrile PROTV că sunt dezamăgiți de această decizie și că această funcție este disponibilă pentru persoanele care au peste 18 ani. Au menționat, de asemenea, că există o limită zilnică de vizonare a videoclipurilor.
Însă, Comisia Europeană pune sub semnul întrebării și metodele de verificare a vârstei copiilor.