Programul "Casa eficientă energetic", blocat din cauza birocrației. Până în prezent nu s-a acordat niciun ban
În România, cum se naşte un proiect în sprijinul oamenilor, apar şi frânele în calea aplicării lui. În cazul de faţă, ne referim la programul: "Casa eficientă energetic".
Este un sistem de finanţare, gândit de guvern, în sprijinul celor care doresc să plătească mai puţin pentru căldura şi curent. Mii de persoane au trimis dosare către Administraţia Fondului de Mediu, şi doar câteva zeci au intrat în analiză.
”Promitem să le verificăm pe toate”, spun autorităţile, în faţa echipei de la ''Inspectorul Pro'', care a parcurs traseul birocratic al acestui program.
Statul şi-a luat angajamentul, în septembrie anul trecut, să acorde până la 70.000 de lei fiecărui proprietar care vrea să-şi reabiliteze locuinţa. Bani există, bugetul actual este de 500 de milioane de lei, o sumă suficientă pentru 9.000 de case.
Fondurile sunt nerambursabile şi urmau să fie acordate prin programul "Casa eficientă energetic". Până acum, niciunul dintre cei 2.400 de înscrişi pe listă nu a primit niciun leu.
Constantin Drăgan, proprietar: ”Casa este deteriorată în proporție de 40%. Nu putem interveni cu materiale moderne, cu polistien, cu plastic. Stâlpii de lemn vor fi tot stâlpi de lemn, tot lucraţi manual. În trei luni de zile casa ar fi terminată.”
Programul se adresează tuturor. Cum este şi cazul Ancăi un proprietar de vilă din Mogoşoaia.
Anca a cerut 40 de mii de lei ca să-şi eficientizeze energetic această locuinţă.
Anca Luca, proprietar: ”E ceva ce ţi promit printr-un porgram, îţi dau speranţe, lupţi şi după aceea rămâi cu o dezamăgire!”
Echipa de la Inspectorul Pro a mers la Administraţia Fondului pentru Mediu pentru explicaţii. Ne-am pus în pielea unui solicitant.
Directoarea de proiecte nu ne-a lămurit nici ea. Doar a mutat vină mai sus, la conducere.
În ultimul an, Administraţia Fondului pentru Mediu a avut şase şefi: MIhai Dojana, Andreea Szabo, Dan Vatmanu, Ştefan Cazacu, Ionuţ Vasile şi actualul preşedinte, Ştefan Togă.
Iată cu ce scuze vine actualul preşedinte.
Ştefan Togă, preşedinte AFM: ”Acum să vă spun, conform procedurilor, un document de la nivelul de jos, un contract, o decontare pentru beneficiar, până ajunge în cabinetul meu durează două săptămâni, din cauza faptului că pe fiecare doc trebuie să fie opt semnături. Acum, printr-un ordin de ministru o sa avem doar șapte semnături.”
Aşadar, preşedintele AFM este mândru că a reuşit să reducă birocraţia cu o semnătură. Oamenii aşteaptă însă rezultate. Din cei 75 de angajaţi. câţi are AFM în prezent, doar 5 se ocupă de acest program. Şi cum nu s-a făcut mai nimic în 8 luni, de acum încolo trebuie să rezolve 150 de dosare pe săptămână. Vom urmări dacă acest lucru se va întâmpla.