Noile ansambluri rezidențiale pot fi capcane mortale în caz de incendiu. Ce a descoperit Inspectorul Pro

Ultimul update: Vineri 06 Iulie 2018 20:06
Data publicarii: Vineri 06 Iulie 2018 19:48
Categorie: Inspectorul PRO

În haosul imobiliar care a pus stăpânire pe marile orașe, noile ansambluri rezidențiale se pot transforma în capcane mortale dacă se declanșează un incendiu.

Nereguli există atât în subteran, cât și la suprafață, pentru că oamenii nu cunosc legile, iar autoritățile nu le aplică. De exemplu, orice bloc cu 4 etaje și mansardă trebuie să aibă autorizație pentru securitate la incendiu. Dacă dezvoltatorul nu o obține, obligația le revine noilor proprietari. În caz contrar, pot fi amendați. Iată ce a descoperit pe teren Inspectorul Pro.

În octombrie 2012, un incendiu izbucnit la un complex rezidenţial de la marginea Capitalei, aparţinând fraţilor Negoiță, a distrus zeci de apartamente noi şi a lăsat sute de oameni pe drumuri. Focul a pornit de la mansarda din lemn de la ultimul etaj, construită din materiale inflamabile.

Până la acest dezastru, legea NU obliga constructorul să aibă autorizaţie pentru securitate la incendiu. Abia doi ani mai târziu, în 2014, lucrurile s-au schimbat. Orice bloc cu 4 niveluri etaje şi mansardă trebuie autorizat de Inspectoratul pentru situaţii de urgenţă. În funcţie de gradul de rezistenţă la foc, mansardele trebuie ignifugate. Este obligatoriu să se facă acest lucru dacă distanţele între blocuri sunt mai mici de 6 metri. Ce alte reguli trebuie să respecte dezvoltatorul puteţi afla cerându-i scenariul de securitatea la foc specific fiecărui bloc.

Conform normativului de Securitate la incendiu, ferestrele nerezistente la foc nu pot fi amplasate la o distanţă mai mică de trei metri de scările exterioare. De exemplu, dacă se produce un incendiu într-un apartament căldura degajată nu va mai permite locatarilor să coboare pe această scară.

Dacă nu au mansardă, doar blocurile mai înalte de 11 etaje şi parcările subterane mai mari de 10 maşini trebuie să aibă autorizaţie privind securitatea la incendiu. Dezvoltatorul este cel care ar trebui să o obţină. În multe cazuri nu o face. Profită de neştiinţa cumpărătorilor şi de lipsa de control a autorităţilor. Noii proprietari devin răspunzători în faţa legii - ne explică Antoanela Comșa, preşedintele Asociaţiei Dezvoltatorilor Imobiliari.

Antoanela Comșa: "Din păcate un alt lucru pe care nu îl înţeleg este că eu termin blocul, l-am predat, am plecat. Vine inspectoratul de urgenţă şi verifică. Mie nu mai au ce să îmi facă. Eu deja am predat către client. Cine sunt cei răspunzători de aducerea la zi? Proprietarii."

Cel mai bun exemplu sunt locatarii unui ansamblu rezidenţial cu parcare subterană ridicat în 2009 în Bucureşti. Recepţia lucrărilor s-a făcut fără autorizaţia de incendiu, deşi era obligatorie. Veniţi în control, cei de la ISU au sancţionat asociaţia de proprietari cu trei amenzi în valoare totală de 4.000 de lei.

Simona Lemnaru, preşedinta asociaţiei de proprietari: "Aici a avut loc şi un incendiu acum câţiva ani, pompierii nu au putut să folosească acei hidranţi. Au venit în controale să vadă dacă sistemul şi ni s-a pus în vedere că dacă dezvoltatorul nu termină, va trebui să suportăm noi."

La 9 ani de la finalizarea blocului şi după luni întregi de negocieri, preşedinta asociaţiei i-a convins pe dezvoltatori să dea banii pentru sistemele de securitate la incendiu.

Ca să evitaţi atfel de situaţii, trebuie să cunoaşteţi normele de siguranţă. Iată cum arată ele, de exemplu, într-o parcare subterană mai mare de 10 maşini.

Priviţi acum şi parcarea subterană a acestui bloc cu noua etaje, de pe strada Berceni, folosită deja de noii proprietari. E doar un subsol, fără nicio măsură de siguranţă.

Dezvoltatorul susţine că nu a cerut autorizaţie de securitate la incendiu pentru că sunt doar 9 locuri de parcare şi legea nu îl obligă. Greşit, spun experţii. Dacă sunt mai mult de trei locuri, sunt obligatorii uşile rezistente la foc şi compartimentele de separare presurizate. Care în această parcare lipsesc.

În plus, trecerile de conducte ar trebui etanşate cu materiale rezistente la foc, iar tavanul din polistiren este interzis în acest caz.

O altă regulă, obligatorie prin lege este ca polistirenul pus pe faţade să fie întrerupt între etaje cu materiale incombustibile, cum ar fi de exemplu, vata minerală. Dacă aţi cumpărat un apartament în faza de proiect, urmăriţi acesta etapă, iar dacă observaţi nereguli cereţi lămuriri dezvoltatorului şi sesizaţi organele de control. Pentru că o astfel de greşeală poate ucide.

Din păcate, autorităţile şi dezvoltatorii ignoră legea şi atunci când vine vorba de accesul maşinilor de pompieri.

Dacă ar izbucni un incendiu într-un astfel de ansamblu rezidenţial, pentru a putea interveni maşina pompierilor are nevoie de un drum cu o înălţime de 4,2 metri şi o lăţime de 3,8. Nu este greu să îţi dai seama că acest drum nu respectă dimensiunile din normativ.

În aprilie, militarii au fost nevoiţi să sară trei garduri pentru a stinge incendiul izbucnit la o casă din Bucureşti, înconjurată de blocuri în construcţie. Echipajul nu a putut intra cu maşina de intervenţie din cauza drumului de acces prea îngust.

Inspectorilor de la Primăria Sectorului 4 nu li s-a părut însă nimic în neregulă atunci când au semnat autorizaţiile de construire pentru aceste blocuri. Şi continuă să spună că totul este conform legii. Intervenţia pompierilor este una dificilă şi din cauza distanţelor. În Capitală nu s-a mai construit nicio subunitate de pompieri din 1989.

Daniel Vasile, purtător de cuvânt ISU: "Aceste ansambluri rezidenţiale construite preponderent în afara municipiului Bucureşti sunt destul de îndepărtate de unităţile noastre de pompieri şi implicit distanţa noastră de deplasare este una ridicată. Ne-am adresat autorităţilor locale să găsească loc pentru amplasarea unor unităţi de pompieri."

În Paris, de exemplu, sunt 90 de puncte de plecare pentru echipele de intervenţie, în vreme ce Bucureştiul are doar 19. În martie 2017, primarul Gabriela Firea declara că a alocat 1,5 milioane de euro pentru amenajarea primelor 5 noi subunităţi de pompieri, din totalul de 13 solicitate de Ministerul de Interne.

Un an mai târziu însă, Primăria Capitalei vorbeşte de doar trei unităţi, iar bugetul alocat a scăzut la mai puţin de jumătate. Abia s-au identificat terenurile, dar termenul de finalizare este 2018.

Cu o piaţă imobiliară scăpată din mână de autorităţile cu rol de control, învăţaţi să vă apăraţi drepturile. Cereţi dezvoltatorului scenariul de Securitate la foc, iar pentru siguranţa dvs puteţi cere expertiza unui specialist care costă în jur de 100 de euro.

CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicatia Stirile ProTV pentru telefoane Android si iPhone!

”Zona rezidențială” cu condiții mai rele decât la țară. Primarul spune că nu are da nici măcar 1 leu pe o casă în acest loc
”Zona rezidențială” cu condiții mai rele decât la țară. Primarul spune că nu are da nici măcar 1 leu pe o casă în acest loc
VIDEO PROTVPLUS.RO
agricultura
Afacerea falselor produse românești. Cum devin autohtone peste noapte legume și fructe de import
În şcolile din România se vând ilegal sucuri şi dulciuri. Experţii spun că dependenţa e similară cu cea dată de droguri
Inspectorul Pro și un expert în securitate, în control la cluburile din Centrul Vechi. Problemele grave descoperite
Bătrânii României, abandonați. Cazul Niculinei din Teleorman: la 81 de ani trăieşte singură cu un ajutor de 120 lei
Bucureștiul, transformat într-o enormă groapă de gunoi. Soluţia primarilor: taxe noi
Pericolul din bucate. Cantitatea de sare ascunsă în produse și ce riscăm când consumăm mai mult de 5 grame pe zi
Inspectorul PRO port Galati
Viceprimarul din Galați spune că turiștii evită orașul pentru că nu găsesc ”droguri, sex și păcănele”. ”E treaba lor”
Falsuri prezentate ca branduri de lux, o afacere de 1,5 miliarde de euro în România. Doar experții pot sesiza diferențele
Tabăra de la Năvodari, devorată de rechinii imobiliari. Nici DNA nu a putut să o salveze
Afacerea la care bulgarii ne dau clasă. Singura fermă din România, închisă inexplicabil acum 2 ani
Stațiunea turistică fără gară și transport local, dar plină de gunoaie. Oficial: ”E în atenția noastră”
Distrugerile din pădurile României. Cum au încercat autorităţile să ascundă furtul de lemn de fag